Skaljacka för 4 säsonger

Min gamla trotjänare, en North Face-skaljacka, sedan 12 år börjar se sina sista dagar.

Jag är inne på en ny och tänker att Gore Tex nog är nödvändigt. Användningsområdena är väldigt många. Allt från skidåkning vintertid till vandring/fiske/allmän fjällvistelse vår/sommar/höst.

Jag sneglar lite åt Haglöfs-jackor men det verkar ju finnas en uppsjö även där. Har även sneglat åt Bergans.

Vad är den generella rekommendationen?
 
Det kommer nya modeller och märken hela tiden, så några dagsaktuella tips får du inte av mig. Men väl några generella och du får ha överseende ifall de är obsoleta för dig. :)

Undvik "modefärger".
Undvik dragkedjor utan slejf och fickor utan lock.
Håll dig till enklare modeller i högre kvalitetsklass.
Gärna ett relativt tyst yttermaterial så det blir drägligt att gå med i skogen om höstarna.
Satsar du på att ha kvar även denna jacka i decennier, kolla gärna på Klättermusens jackor, de brukar med få undantag uppfylla kriterierna ovan. Man kan förvisso tycka att de är onödigt dyra men på tio år spelar den där extra tusenlappen ingen som helst roll, och detaljerna brukar vara genomtänkta. Och man slipper kardborrelösningar...




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eftersom du skriver 4 säsongs har även jag några generella råd, men tyvärr inga specifika.
Under ärmarna ventilation för det behövs när kvicksilvret är över minusstrecket.
Lång längd så att du skyddar underlivet.
Undvik dumma kardborrelås där det går. Tryckknapp är fullt tillfredställande.
Tyst smidigt yttertyg kommer du att uppskatta länge.
Huva stor nog till vinterpälsmössan.
Min senaste är 5 år gammal och ännu har jag inte tittat på efterföljare.
go tur
 
Det finns även alternativ till Gore-tex att betänka, tex. eVent och Polartec Neoshell.
Ett intresant test mellan dessa membran finns här
https://youtu.be/6TmzwZgEVmA

Tydligen skall dock den senaste varianten av Gore-Tex pro ha blivit bättre.
Man får väl prova sig fram helt enkelt.
Men som sagt var, det existerar andra lösningar än Gore-Tex.
 
Finns många vettiga modeller från de flesta märken. En lite billigare variant som jag inte ser nämnas så ofta är Tenson.

Har en jacka från dem som funkar riktigt bra, håller tätt, tyst, rejält tyg, bra huva, lite längre där bak och nästan fånigt många fickor utan att se löjlig ut.

Seobservers tips är alla bra. Tyst jacka är nästan viktigast tycker jag.
 
Jeg har også bare noen generelle tips til deg. Ettersom du bytter ut en gammel jakke så har du sikkert en formening om hva som fungerte bra og ikke fult så bra med den gamle jakka.

Jeg foretrekker selv å ha flere jakker som er tilpasset ulike behov. Nå er det ikke nødvendig å ha egen jakke til alle bruksområder, men for min del er det to "hovedkategorier" hvor det absolutt kan være lurt å anskaffe 2 forskjellige skalljakker (og bukser):
1 - Alltid i sekken. Til nesten all aktivitet så er det best å gå uten vanntette skallplagg, da er det fint å ha noe som er lett å ta med seg og som tar lite plass i sekken.
2 - Alltid på. Enkelte årstider og enkelte aktiviteter er såpass fuktige eller eksponert for naturkreftene at jeg ønsker ett solid og funksjonelt skallplagg med gode tilpasningsmuligheter som kan brukes over lange perioder og under varierte forhold.

I tillegg er min erfaring at jeg oftest velger den skalljakka som har best passform til min kropp. Så det er smart og bruke noen kroner ekstra på å handle i vanlig butikk.

1 jakke som skal fungere til alt kan fort bli nesten like dyrt som 2 jakker. Og ofte med dårligere resultat



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har en Tierra i Gore-tex som jag är omåttligt nöjd med. Använts i alperna under skidåkning, på sommarens cykeltur i Europa och nu under förra veckans fjälltur.

140kr på second hand men jag hade lätt betalat 1000kr för en likadan bara att ha i reserv. Kanske köper jag en ny till ordinarie pris om jag inte hittar innan denna ger upp.

/G
 
Ja detta var ju lite som att öppna pandoras box. Men tack för alla tips. Hade en föreställning om att softshell inte var vattentätt. Likväl som jag hade en föreställning om att det var GTX som gäller. Världen är större än så, som mamma säger.

Neoshell verkar ju onekligen andas otroligt bra och även tåla rätt kraftig nederbörd. Betalar man otroligt mycket för att det heter just GoreTex? Försöker hitta NeoShell-jackor som säljs på webbutiker i Sverige, men verkar lite svårare än GoreTex, eller söker jag bara dåligt?
 
Har en Tierra i Gore-tex som jag är omåttligt nöjd med. Använts i alperna under skidåkning, på sommarens cykeltur i Europa och nu under förra veckans fjälltur.

140kr på second hand men jag hade lätt betalat 1000kr för en likadan bara att ha i reserv. Kanske köper jag en ny till ordinarie pris om jag inte hittar innan denna ger upp.

/G

Det var ju bra att du hittat en på second hand för 140:-. Själv hittade jag en Tierra jacka på Naturkompaniet för 4.000 och en dito byxa för 2.000:-

Skynda fynda?

Nä,

-jag såg att det var fina plagg men inte till vad min plånbok klarar av.
 
Ja detta var ju lite som att öppna pandoras box. Men tack för alla tips. Hade en föreställning om att softshell inte var vattentätt. Likväl som jag hade en föreställning om att det var GTX som gäller. Världen är större än så, som mamma säger.

Neoshell verkar ju onekligen andas otroligt bra och även tåla rätt kraftig nederbörd. Betalar man otroligt mycket för att det heter just GoreTex? Försöker hitta NeoShell-jackor som säljs på webbutiker i Sverige, men verkar lite svårare än GoreTex, eller söker jag bara dåligt?

Jag vet att bla. www.northstar.se har jackor med både eVent och Neoshell.
Har dock själv ingen erfarenhet av någon av dessa.
 
Förresten, millgard, varför ska man undvika "modefärger"? Och vad ser du som modefärg? :)


Modefärger blir fort ute... Dessutom ofta skrikiga nyanser som lyser "stadsbo"... ;)

Nja, tänkte nog mer på att man vill ha en jacka som funkar i tio år och som ens fru tillåter att man bär till vardags även de sista åtta åren...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.