Hur klär man sig rätt egentligen?

Ja, hur lär man sig rätt egentligen?
Jag är en ung aktiv person som tycker om att ta långa promenader och hålla mig aktiv, men nästan varje gång jag går ut så ställs jag inför samma problem, Svett. Att vi svettas är inget onaturligt men det skapar problem, för när svetten sedan kyls av så blir man kall.
Det känns som om jag har testat de flesta kombinationerna, underställ, funktionsjackor, skaljacka, dunjackor men varje gång när jag kommer hem så är jag genom blöt, och detta ställer till ett problem för att jag snabbt börjar frysa när jag inte håller mig aktiv och håller upp värmen.
Problemet med skaljackor och funktionsjackor är att jag lätt blir kall om halsen och drar på mig onödiga komplikationer (astma).
Så nu är min fråga hur klär man sig rätt egentligen?
 
Tror inte någon här vet hur du skall klä dig.

Viktigast i allt är dock att inte se beklädnaden som statisk. Du behöver förvänta dig att förstärka både på och av vid behov.
 
Det låter helt klart som om du har för mycket kläder på dig, normalt svettas bara kroppen när den tycker det är för varmt. När man rör sig behöver man VÄLDIGT LITE kläder.

När jag är ute med våra scouter den här tiden på året så har jag i princip bara underställ, skjorta och skaljacka på mig när vi går med packning. Sen så fort vi stannar så drar jag på en fiberpäls- eller fleecetröja under skaljackan och eventuellt en dunväst. Men då är det alltså bara lugn vandring med ryggsäck.

Jag läste en artikel om några som hade skidat till nordpolen eller nåt sånt (eller i alla fall i de trakterna). När de åkte skidor så hade de bara underställ och skalplagg på sig, trots att det alltså kunde vara 30-40 minusgrader. De drog ju på 70 kg pulka vardera så det var tungt arbete som höll dem varma. Sen var det mer eller mindre panik att få upp tältet och krypa ner i dunsäcken när de stannade.

Har du problem med att halsen blir kall så skydda den extra.
 
Känns som du behöver göra följande saker:

1. Klä dig så lätt att du är lite kall när du börjar
2. Ta med förstärkningsplagg om du nu planerar att vara stilla
3. Stanna och ta av dig om du blir för varm
4. Skaffa en sjal/buff/polotröja som värmer halsen
 
Lager på lager principen gäller samt att vara adaptiv och anpassa klädselen efter aktivitet.

Det är en av de sakerna som det gäller att vara lite disciplinerad på att göra, att förstärka på klädsel när man stannar och att lätta på klädseln när man börjar röra på sig igen.

Det tar lite tid och lite ansträngning att göra det men det är värt det i komfort. Det är dessutom något man lär sig av erfarenhet, hur ens kropp reagerar i olika situationer aktiviteter, vilket naturligtvis även är individuellt.
 
När jag gjorde lumpen så fick vi lära oss att när man ska marschera/vandra så ska man klä sig så man fryser när man står stilla. Man blir varm av att gå. Vid paus tar man på sig en fleece, ylletröja, tunn dunjacka eller liknande.

Halsduk brukar vara för varmt vid friluftsaktiviteter. Det perfekta halsskyddet är en buff av merinoull. Den är tunnare än en halsduk men skyddar halsen tillräckligt mot kyla.

I övrigt är lösningen, som redan skrivits, att variera klädseln under friluftsaktiviteten. Ta av och på plagg efter behov.
 
Och jag förstår inte denna vurm för skaljackor. Om det inte regnar så är *alla* skalkläder onödigt täta.
Köp (Ja) en Lätt skaljacka och ha i väskan till det faktiskt börjar regna, då spelar typen mindre roll, och ha en vindtålig jacka tills dess.
Och som alla skriver, inte så mycket under, då kan du kanske ha den knäppt upp i halsen också och slipper frysa där.
Alltså: tunt när du rör dig, värmeplagg när du stannar, som alla skriver. Och inte onödigt tätt ytterplagg.
 
Mitt tips är att variera klädseln under aktiviteten, ha med en förstarkningsplagg för rasterna. Sen använd gärna merinoull som underställ. Värmer även när det e fuktigt. Houdini har ett underställ där de har använt merinoull tillsammans med silke. Underbart skönt!

http://www.houdinisportswear.com/se/men/understall/mens-airborn-zip

Till ditt halsproblem så kan det vara bra att använd en buff. Otroligt mångsidig!!

http://www.addnature.com/department...e&wherestock=all&viewtype=productListByDeptId
 
Eskimåmammans varningsord, svettad du barn dör du. Gäller fortframt. Det gäller att hålla sig torr på skinnet. Vått ansikte avkyls upp till 70 x mer än torr hy.

Svettas du konstant kan du ha fler problem, men börja med att klä dig tunnare medan du rör på dig, enligt råden ovan. Ull, siden och halv eller helsyntet brukar friluftsmänniskor bruka i underkläder, aldrig bomull. FM brukar halvsyntet.

En vintrig blåsig normaldag när jag går milen, bor vid sydkusten så det blåser mest, har jag yllesknästrumpor på fötterna under lågskor. Tätslagna halvsyntetbyxor över sidenlångkalsonger, Kortkalsong 92, en t-tröja i ull, en tunn halvsyntetskjorta. En ofodrad tätslagen lång jacka, med blixtlås med två glidlås, ner över baken, yllehalsduk, yllemössa, handskar.

Det här räcker erfarenhetsmässigt ner till -10° blir det kallare drar jag på mig en glesstickad långärmad ylletröja utanpå skjortan samt byter till en tunnfodrad jacka, handskarna byts till skinnvantar med löst yllefoder. Stickade mössan byts till en tunn ylletygsmössa med öronlappar. Tunna dunjackan som är stor nog att dras utanpå kompletterar jookkmåkskavajen i ryggsäcken som rastplagg. Är det snö på marken åker ytvallor ner i ryggsäcken och skorna byts till kängor. med dubbla sockar i. Större sittlapp samt ev vindsäck som rastdragskydd.

I ryggsäcken förutom sittlapp, regnställ, thermos och fikapaket, en liten vattenflaska samt en fiberpälströja, en varmare mössa med öronlappar.

Fiberpälströjan åker på under jackan vid rast Jo jag tar av mig jackan drar på mig tröjan och jackan, blåser det mycket drar jag regnbyxorna utanpå byxorna. Det skall regna innan jag tar på mig regnjackan.

Vintertid rakar och tvättar jag mig i ansiktet kvällen före, hyn behöver lite fett.

I främmande terräng bär jag karta och kompass. Runt halsen kamera och kikare, i en jackficka lupp och anteckningsmaterial samt en plastpåse.

Halv och helsyntet underkläder behöver tvättas efter bruk, ull och sidenundisar luftas. Efter en rejäl promenad behöver fötter och kropp vårdas.

Så mitt grundråd blir klä på dig mindre. Lufta bättre uppåt och framåt.

Förr i tiden hade vi allmän värnplikt, då lärde vi halva svenska folket de här elementära grunderna
i att vistas ute. Du får väl föra arvet vidare.

go tur
 
Som redan sagt - det är ok att frysa i början tills man kommit igång. Så snabbt på med förstärkning när man tar rast.

Jag svettades själv väldans massa till jag för bara några år sedan successivt började skala av mer och mer kläder. Gör enorm skillnad i välbefinnande och för mig faktiskt energinivåer också, är lättare och roligare att gå när man inte är så himla blöt om ryggen. Antar att man spar energi på flera plan. Så lätt värt att ta 5-10 minuters huttrande precis i början.

Har man förstärkning man kan ta på sig ytterst utan att ta av sig jacka och krångla är det lite smidigare att stanna lite oftare. Annars blir det lätt att man inte tycker det är värt att ta på sig.

Vill även jag slå ett slag för buffen som plagg. Jag kör med en tunn merino under höst och vår och en med innertyg av fleece för när det är riktigt kallt. Helt underbara i alla möjliga sammanhang (kan i nödfall dubbla som mössa, handvärmare och allt möjligt).
 
Kavajen är en jobbar fiberpälströja med tumgrepp o förlängd rygg samt skuren så stor att man kan jobba i den.
Ytvallor vax på trälaggar samt slätt plastsulade skidor.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Hur klär ni er för att klara "hettan"? Kläder 36
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
Vandrare Bomull/polyester - formar sig tyget alls? Kläder 1
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.