Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare

Förhoppningsvis blir det fjällvandring till sommaren! Jag har aldrig varit uppe i fjällen innan, eller vandrat särskilt långt, även om jag varit ute en hel del i naturen när jag var yngre. Eftersom ekonomin är ganska begränsad, vill jag helst inte köpa för mycket dyr utrustning, särskilt inte innan jag vet om jag kommer tycka om fjällvandring, utan så långt det går köra på det jag redan har! Dock känner jag att jag skulle behöva lite råd från någon som vet vad som funkar... Hoppas någon har tid att svara!

Jag har ett par kängor som jag brukar använda som vinterskor här i stan, de är sköna och ingådda, med rejäl sula och gjorda i någon sorts läder. Märket heter Chinook. De liknar Timberland till utseendet men är grövre. Är det något som skulle funka att gå i? De är ju inte vattentäta men brukar stå emot snöslask ganska bra. Skulle vara skönt att ha ett par skor jag haft länge eftersom jag lätt får skoskav. Men å andra sidan är jag rädd att de är för tunga/varma/svåra att torka om de blir blöta? Men det är kanske alla kängor? Känns ju ändå viktigt att ha något bra på fötterna, som om de är helt fel kan jag tänka mig att köpa nya.

Ryggsäck: Jag har en Abisko 55 som jag använt på tågluff o liknande. Kan det funka eller är det alldeles för litet? Vi är antagligen 2 pers som ska gå, ca 1 vecka, vill helst ha tält med oss men funderar på stuga också om det skulle bli för mycket att bära.

Kök: mina föräldrar har ett Trangia-kök från 80-talet, funkar det bra eller är det stenålders?

Liggunderlag: jag har ett sådant i typ cellplast, som man rullar ihop. Är det bättre med uppblåsbart? Läste att de i cellplast kan vara för kalla? Samma med sovsäck, jag tror att den jag har går till -5, räcker det?

Kom gärna med andra tips om vad man ska tänka på som nybörjare :)

/Nimrodel
 
Ett par bra skodon som passar och inte skaver av är bland det viktigaste på en vandring. Om du sedan vandrar i kängor eller lågskor (löparskor etc) beror på terrängen och hur mycket du tänker bära på. Pröva att göra kortare vandringar hemma med motsvarande vikt som den packning du tänker ta med dig och se hur dina nuvarande kängor funkar, hur tunga de blir när de blir blöta osv. Testa dig fram. I slutändan kanske det blir som du själv säger att vandring mellan stugor passar bättre denna gången, men då vet du.
 
Kök

Ett Trangia från 80-taler är i princip identiskt med ett nytt från 2010-talet, jag har själv ett 80-tals kök. Om du vill uppgradera det så kan jag varmt rekomendera en gasbrännare. Trangiaköken är robusta och bra men det finns lättare lösningar idag, speciellt om du bara vill koka vatten.

Liggunderlag i cellplast är varma och lätta men inte så bekväma, jag skulle kompletterat med en lätt luftmadrass, s.k. sixpack eller hot dog pack från ex. Stadium för ett par tre hundralappar för komfortens skull, men jag är ju en gammal gubbe.

/Roy
 
Jag har ett par kängor som jag brukar använda som vinterskor här i stan, de är sköna och ingådda, med rejäl sula och gjorda i någon sorts läder. Märket heter Chinook. De liknar Timberland till utseendet men är grövre. Är det något som skulle funka att gå i? De är ju inte vattentäta men brukar stå emot snöslask ganska bra. Skulle vara skönt att ha ett par skor jag haft länge eftersom jag lätt får skoskav. Men å andra sidan är jag rädd att de är för tunga/varma/svåra att torka om de blir blöta? Men det är kanske alla kängor? Känns ju ändå viktigt att ha något bra på fötterna, som om de är helt fel kan jag tänka mig att köpa nya.

Ryggsäck: Jag har en Abisko 55 som jag använt på tågluff o liknande. Kan det funka eller är det alldeles för litet? Vi är antagligen 2 pers som ska gå, ca 1 vecka, vill helst ha tält med oss men funderar på stuga också om det skulle bli för mycket att bära.

Kök: mina föräldrar har ett Trangia-kök från 80-talet, funkar det bra eller är det stenålders?

Liggunderlag: jag har ett sådant i typ cellplast, som man rullar ihop. Är det bättre med uppblåsbart? Läste att de i cellplast kan vara för kalla? Samma med sovsäck, jag tror att den jag har går till -5, räcker det?

Kom gärna med andra tips om vad man ska tänka på som nybörjare :)

/Nimrodel

Det finns bättre kängor men vill du slippa köpa nya skodon bara för vandringen bör dessa funka, men testa hemma med lite packning först. Den enda kängtypen som torkar på vettig tid i fält är skalkängor som t.ex. Lundhags.

Med disciplinerad packning och kök, tält mm uppdelat mellan er bör 55 liter räcka, en del säger att 40 räcker, andra behöver 90...

Köket funkar men jag skulle skaffa en gasbrännare till det, kostar kanske 400:-. Det blir effektivare och du slipper kladdet med rödsprit. Misstänker att ett kök från 80-talet inte är förberett för gasbrännare och då kan man behöva klippa upp ett hål i vindskyddet där slangen skall föras in.

Cellplast funkar definitivt, inte det bekvämaste men klart dugligt, Isoleringen räcker definitivt på sommaren. Är sovsäcken temperaturklassad enligt nuvarande EN-standard är det definitivt ok, gäller annan klassificering är det svårare att säga exakt vad -5 betyder men det känns i vart fall helt ok för sommaren tycker jag.
 
Lämna bomullsundisarna hemma, kör med ull som värmer även vått. Se till att du har ett bra regnställ. Träna hemom så att ni är vana vid utrustningen och procedurerna samt att gå 5-8 timmar om dan med packning.
go tur
 
Lämna bomullsundisarna hemma, kör med ull som värmer även vått. Se till att du har ett bra regnställ. Träna hemom så att ni är vana vid utrustningen och procedurerna samt att gå 5-8 timmar om dan med packning.
go tur

Kloka råd. Det är inte kul att vara kall, blöt och trött i kroppen när allt egentligen skall vara en trevlig upplevelse.


Det är nog ingen av oss som påstår eller tror att vi har lärt oss allt ännu, efter varje tur jag varit på känns det som att man kommer på detaljer att förbättra till nästa gång. Det kan vara kläder som inte fyllt tänkt funktion, utrustning som inte passar med hur man själv tänkt använda den, "bra att ha"-saker som aldrig lämnat ryggsäcken mm. Det som är rätt eller fel för mig behöver inte vara det för någon annan. Därför är det klokt att börja med saker man har eller kan låna, och sedan om intresset består och erfarenheten ökar så byter man ut allt eftersom.
 
Jag tycker du ska prova dina kängor på någon rejält stenig stig, gärna med någon brant backe och helst med en fullpackad ryggsäck, så märker du om de är sköna i fjäll-likt väglag. På fjällturen kan man ta med sig sockor i goretex etc. att ta på sig om kängorna blir väldigt våta.
Jag använder själv en 55-liters säck på turer upp till 10 dagar med tält - vi går två med varsin 55-literssäck, men då har vi små och lätta saker med oss. Det tycks ju som om du redan har en del prylar, så det är bara att provpacka! Stoppa ner sovsäck och kök, en varm tröja, regnställ, extra sockor mm, - sök upp någon packlista - och se hur mycket plats som finns kvar för mat och tält. Liggunderlaget kan spännas utanpå, men det är inget skoj med för mycket på utsidan. Avgörande är nog hur stor sovsäck du har.
Om ni bor i stugor kan ni köpa en del mat utefter vägen, slipper bära tält och kan byta stormkök mot termos och sovsäck mot sidenlakan, så då är det definitivt inga problem med 55 l.
Cellplastliggunderlag brukar duga bra på sommaren, inte lika bekväma som moderna uppblåsbara men jag har inget minna av att jag brukade frysa på den tiden jag använde sånt.
Du får kolla vad för temperatur som är specat till -5 på sovsäcken, om det är en modern säck finns flera att välja på - den lägsta anger vid vilken temperatur du inte fryser ihjäl, den högsta vid vilken temperatur kvinnor anses kunna sova gott. Om det är den temperatur som du ska gå kunna sova gott i duger den bra för svenska sommarfjäll.

Kom ihåg att det är skönt att gå med lätt packning, så om du vill tycka om att gå i fjällen försök att packa så lätt som möjligt. Då minskar också risken för skav och felsteg. Det är tyvärr ganska dyrt att bo inne på stugorna, men att investera i lätt utrustning kostar ju också på även om en del kan köpas begagnat eller lånas.
 
Det är så här de flesta börjar. Man skrapar ihop det man kan första vandringen, för att man inte har råd eller för att man inte vet om man vill fortsätta.
Det viktigaste är alltid att komma iväg. Det finns även en viss charm att plocka ihop det man kan, från familj och vänner, loppisar och lågprisvaruhus. Första vandringen var med farsans ramryggsäck, 70-talssovsäck, gammalt Trangia osv. Det enda vi köpte och la lite pengar på var kängor och tält. För det lyckades vi inte få tag på annat sätt. Sedan dess har det vandrats i både kängorna, gympadojor och nu i somras när det var stekande hett även sandaler.
Men som du säger riskerar kängorna att suga åt sig vatten och bli tunga så är de kanske inte så bra. Då blir de även kalla och svåra att torka ur om det är en lite kyligare sommar. Jag skulle noga överväga ett par nya kängor eller fundera på om det kanske går lika bra med ett par gympadojor. Men det beror lite på väder och så.. Man vill inte gå runt i en vecka med konstant sura skor.
Ett vanligt nybörjarfel, som man själv har erfarit, är att ta med sig för mycket prylar och packa för tungt. Packa, testa lite hemma under våren, packa om osv. så man slipper bra att ha grejerna. Börja att utgå från din 55 litare. Då får du nog inte med dig för mycket!
 
En flyttlåda som är decimeterrutad på insidan, en köksvåg 5 kg med gramnoggranhet kan göra tjänst i köket och som brevvåg oxså. Upprätta ett excelark med vad du har på dig, bär i ryggsäcken, behöver förstärkningsplagg, matgrejor och förläggningsmateriel. Räkna med att ni äter ca 0,8-1 kg torrmat per dag, totalt.
I lådan ser du lätt vad grejorna fyller i liter och på excelarket vad de olika systemen och totalen väger.
Vi har alla börjat med enkla lånade grejor och vi som hade en god tur kommer åter.
go tur
 
Kan inte nog understryka redan nämnda råd att undvika bomullskläder. Det gör grym skillnad i välmående att ha ull närmast kroppen både strumpor, kalsonger och t-shirt/tröja. Sedan är det såklart så att man klarar sig med bomull också om det behövs, många är vi som fram till nyligen använde vanliga t-shirts och underställströjor i bomull. Men oj vilken skillnad när man väl upptäckt ullen :)

Lite beroende på var ni kommer vandra och hur kan vanliga gympaskor funka bra om dina nuvarande kängor visar sig bli alltför tunga och sura om de blir riktigt blöta (värt att prova).

Att på förstavandringen köra stugvandring är nog en bra idee. Mycket mindre att bära och man kan alltid torka under natten.
 
Hyra kängor

Dina kängor kan säkert fungera bra! Prova som sagt. Kommer du fram till att det inte blir bra under provturen kan du ta en ny provtur fast med gympadojjor. Prova med tung packning så du märker om stabiliteten i skorna räcker för dig.
Jag har hyrt kängor på fjällstation innan jag köpte egna. Dom var väl ingådda så med lite tygtejp var jag inte i närheten av skavsår. Däremot hade dom haft så många olika fötter i sig att jag var tvungen att ställa dom en lång bit från tältet pga lukten när vi slog nattläger.
 
Verkar som du har en duglig start... Bortsätt från kängorna. Det kan vara lika varmt i fjällen som hemma på sommaren. Och blöta dkor kan sabba hela veckan. Framföeallt om du nu säger att du lätt går skoskav. Antar att kängorna e fodrade med "ludd"? Väldigt svprt att tro att svetten kan dunsta om dem nu skulle hålla vätan ute, vilket gör att du kommer bli blöt oavsett. Gå in till en riktig butik, alltså en som sysslar med denna kategorin av aktiviteter. Alltså inte stadium, teamsportia, intersport etc, utan en riktig friluftsbutik, ta med alla grejer du har o säg; hej jag ska fjällvandra o lägg fram allt på disken. Så ska du se att du snart får reda på vad o vf du ska ha med dig. Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Drigpon Vandra i abisko-nikkaluokta i löparskor, lämpligt? Kläder 2
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.