Lundhags Vandra high hälgrepp

Hej!
Jag är i processen av att köpa mina första skalkängor och har fastnat för Lundhags Vandra II high wide.

Mina fötter är 255mm och jag beställde därför storlek 40 (273mm). Modellen och storleken känns bra i tåboxen både gällande längd och bredd.

Hälgreppet håller fast foten men ger dock ett ganska ordentligt tryck strax under där hälsenan fäster.

När jag går runt med dom så känns det lite bättre efter ett tag, men jag undrar om detta är en vanlig upplevelse som kan tänjas ut när man går in dom eller om jag behöver se mig om efter en annan sko som där hälgreppet passar min fot bättre?

Tacksam för svar!

Tryck på hälsenan skulle jag inte ta lätt på. Inte troligt att man kan forma hälskålen (se nedan), och potentiellt helt förödande om man tvingas gå med detta en längre tid (vilket man ju gör på en vandring). Sen- eller senhinneinflammation tar lång tid att läka (gissa hur jag vet).

Det är tveksamt om detta går att forma om med tanke på uppbyggnaden. Där brukar sitta förstyvande inlägg av medvetet ej formbar plast, och det yttre cellgummit är inte heller särskilt formbart. Jag har nyligen tampats med detta i Lundhags skridskokängor, och det krävde flera omgångar i min lokala skomakares värmeställ, utan att ändå bli helt idealiskt. Jag får fortfarande trä hoprullade avklippta strumpskaft öve mina smala vrister för att avlasta trycket på hälsenan.

Men prata med Lundhags eller en duktig skomakare, så får de göra en bedömning.

Som ett första steg kan du dock experimentera lite med tjockleken på/antalet av innersulorna, olika snörningar, olika tjocka strupor etc. Utan att ha för höga förväntningar som sagt, och ta hellre det säkra för det osäkra. Hälgrepp är viktigt, men en hälskål vars form passar dina fötter är grundläggande.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du får ett tryck mitt bak på hälen under hälsenefästet kommer det att vara svårt att avlasta, och en cellgummihälkappa kommer ju inte att forma om sig särskilt mycket heller. Kanske läge att pröva någon av Lundhags modeller som har sån där "heel fit control" som fördelar trycket lite mer på sidorna om hälsenefästet? Jag har ett par Professional high av den gamla modellen, innan HFC, som tog en hel sommar att gå in ordentligt, med en hel del experimenterande med olika strumpor. Prövade att provgå ett nytt par i butik, med HFC, och de kändes ganska bra med en gång.

Tack för era svar!
Det var det jag misstänkte också.

Jag testade dock mina sulor som jag har i mina nuvarande GTX-kängor som är mycket tunnare kring hälen och kände att hälen hamnade mycket bättre i förhållande till hälgreppet och trycket försvann. De sulorna är dock ganska komprimerade efter många mil av vandring så jag ska prova hitta några nya sulor som är lägre.

Har ni några tips på bra sulor som är lägre i hälen än Lundhags orginal?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips