Jaure Light II storleksproblem...

Jag har också problem med att få Lundhags att passa. Jörnkängan passar mig bättre.
Samma här. Testat med gamla Lundhags (sådana med fyrkantig tå för bindning), Scout, och Vandra. Experimenterat med sulor och hälgrepp och sockor till förbannelse. Inget funkade. Men så fick jag av ren flax tag i ett par Jörnkängan M96, och de sitter som smäck.

Det finns andra som älskar sina Lundhags, men mig passar de helt enkelt inte. Och så kan det kanske vara för TS också.

Med det sagt kan det ju vara värt att spana äldre modeller/läster på Blocket eller så. Säljs ju rätt ofta där eftersom folk tenderar att köpa fel storlek.
 
Skriver detta medan jag nu sitter med ett par vanliga Jaure II på fötterna i storlek 42. Svårt att säga hur det ska vara men det är ju även här lite knepigt. Trycket ovanpå foten är reducerat och även trycket i sidled, de är lite rymligare helt enkelt. Men även här så är det ändå ganska tajt runt själva foten och jag vet helt ärligt inte hur det ska vara och jag vet inte heller hur det kommer kännas med tiden när jag går in dem. Samtidigt så är jag lite skeptisk till hälgreppet... det märks tydligt att det finns någon mekanism för hälgrepp, en liten kant som jag tänker att hälen ska hamna under. Tyvärr så känns det som att kanten trycker på hälen istället för att trycka ned den vilket nog sannolikt kommer leda till skoskav. Det är ju lite av en läskig chansning att hoppas att det löser sig när de kostar ca 5500 kr.

De som väljer mer "vanliga" kängor med vaddering och GTX, accepterar de bara att membranet går sönder efter ett tag eller det ett överdrivet problem? Går skorna ens att torka på en tur? Eller lyckas man bara med att inte bli blöt? Känner mig faktiskt ganska förvirrad över hur folk faktiskt gör för att lyckas hålla sig hyffsat torra. Det kan ju inte bara vara Lundhags och Jörnkängan som lyckats lista ut hur man navigerar svensk terräng... blir alla andra bara plaskvåta?
 
Vet inte om mitt vittnesmål har något värde, men jag köpte för två år sedan ett par Jaure Light ii high. Lite av ett spontanköp eftersom de då såldes tillfälligt för en bit under 3.000:- varför min inköpsångest inte heller var lika stor.
Jag låg mellan två storlekar och valde då den lite större. Hälparti och mellanfot satt som en smäck men det var påfallande luftigt runt tårna.
Även idag när jag var ute och gick med dem reflekterade jag över hur konstigt luftigt det är för tårna, men det är inte ett problem, de fungerar ändå finfint! Ingen konstig veckbildning eller dylikt. Möjligen är de lite klumpiga och "overkill" för en vanlig skogspromenad.
 
Vet inte om mitt vittnesmål har något värde, men jag köpte för två år sedan ett par Jaure Light ii high. Lite av ett spontanköp eftersom de då såldes tillfälligt för en bit under 3.000:- varför min inköpsångest inte heller var lika stor.
Jag låg mellan två storlekar och valde då den lite större. Hälparti och mellanfot satt som en smäck men det var påfallande luftigt runt tårna.
Även idag när jag var ute och gick med dem reflekterade jag över hur konstigt luftigt det är för tårna, men det är inte ett problem, de fungerar ändå finfint! Ingen konstig veckbildning eller dylikt. Möjligen är de lite klumpiga och "overkill" för en vanlig skogspromenad.

Nä det är precis sånt jag behöver höra, att gå upp en storlek verkar ha löst alla andra problem och att då höra att tåutrymmet är oproblematiskt ger mig absolut hopp.

Jag hoppas så att det löser sig. Att ha ett par kängor att älska gör livet så hemskt mycket roligare!

Det verkar som att lösningen helt enkelt var en större storlek eventuellt. När jag tänker efter så känns det ju konstigt att det är längden som ska vara den främsta parametern i en sko med cellgummi i botten, rent intuitivt så känns det ju som att de dimensionerna är viktigare.
 
Jag har Lundhags Jaure Light 2 som passar mig bra, men det hjälper såklart inte dig.
När jag skulle köpa Lundhags kängor upplevde jag att både utbudet och kunskapen om dem var begränsade även i välsorterade friluftsbutiker. I samband med skidåkning i Åre en vinter åkte jag en kväll till Järpen och fick hjälp i Fabriksbutiken, vilket jag verkligen kan rekommendera! De har bra koll på de olika lästerna och där hittade jag en modell som passade min fot suveränt bra! Inte haft ett enda skoskav i kängorna och riktigt sköna att gå i!
Så om du kan vänta tills du har vägarna förbi Järpen så fundera på den lösningen!
//Josef
 
Nu landade jag till slut i ett par Lundhags Professional II med Opti-lästen i storlek 43, trots att storlekstabellen säger 42. De var sköna redan i butiken faktiskt, även om de var tajta. När jag nu tagit en promenad i dem genom klippor och slyskog här i Stockholm (hyffsat representativt ändå) så tänkte jag på två saker:
  • - När man väl börjar klampa runt i backar upp och ned och i sidled så känns de plötsligt betydligt mindre tajta. Inte på ett dåligt sätt men jag hoppas att de inte blir sladdriga med tiden.

  • - Lädret på plösen precis vid vecket på fotleden böjer sig lite på ett sådant sätt att det trycker lite obekvämt när jag går brant uppför. Jag förmodar att det kanske går bort med tiden när lädret mjukas upp lite?
 
- Lädret på plösen precis vid vecket på fotleden böjer sig lite på ett sådant sätt att det trycker lite obekvämt när jag går brant uppför. Jag förmodar att det kanske går bort med tiden när lädret mjukas upp lite?

Mina gamla Professional hade ett veck som "nöp" mej på senan på ovansida fotled. Efter ett par dagar hade jag en blåsa där. Mycket obehagligt
 
Nu landade jag till slut i ett par Lundhags Professional II med Opti-lästen i storlek 43, trots att storlekstabellen säger 42. De var sköna redan i butiken faktiskt, även om de var tajta. När jag nu tagit en promenad i dem genom klippor och slyskog här i Stockholm (hyffsat representativt ändå) så tänkte jag på två saker:
  • - När man väl börjar klampa runt i backar upp och ned och i sidled så känns de plötsligt betydligt mindre tajta. Inte på ett dåligt sätt men jag hoppas att de inte blir sladdriga med tiden.

  • - Lädret på plösen precis vid vecket på fotleden böjer sig lite på ett sådant sätt att det trycker lite obekvämt när jag går brant uppför. Jag förmodar att det kanske går bort med tiden när lädret mjukas upp lite?

En liten varning angående plösen: Försök få den att vecka sig på rätt sätt redan från början. Min ena plös sitter betydligt bättre än min andra pga ett veck som jag struntade i från början och nu inte kan bli av med.

Det var bara apropå, jag gissar att du syftar på ett tryck som blir även när plösen sitter perfekt. Hur snörar du kängorna? Kanske kan du snöra dem så att det blir mindre tryck just i vecket? Annars kommer lädret troligtvis ge med sig.
 
En liten varning angående plösen: Försök få den att vecka sig på rätt sätt redan från början. Min ena plös sitter betydligt bättre än min andra pga ett veck som jag struntade i från början och nu inte kan bli av med.

Det var bara apropå, jag gissar att du syftar på ett tryck som blir även när plösen sitter perfekt. Hur snörar du kängorna? Kanske kan du snöra dem så att det blir mindre tryck just i vecket? Annars kommer lädret troligtvis ge med sig.

Vet inte riktigt hur jag ska få den att veckas annorlunda. Vecket är på rätt ställe, precis där fotleden böjer sig, bara att vecket är lite hårt. Kanske hade varit bättre om det böjde sig istället för att vecka sig men jag vet inte hur man ska få till det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.