Lundhags Forest II - fel för mig?

Hej.
I många år har jag gått och suktat efter Lundhags Forest, men inte riktigt kommit till skott.
Under svarta veckan beställde jag i alla fall ett par Lundhags Forest II i stl 46, efter att ha mätt fötterna och följt Lundhags storleksguide.
Jag beställde samtidigt ett par i stl 47, för att vara på säkra sidan.
Storlek 46 var för små.
Storlek 47 kändes bra med gott om utrymmer för tårna, ja överallt - utom på fotryggen!
Ett kraftigt tryck över fotryggen där cellgummit sitter ihop med lädret.

Jag är sugen på att skicka efter och testa ett par i stl 48 också, eftersom jag verkligen vill få det att fungera, men tänker att resten av kängan då kanske blir alldeles för stor.
Enligt vad Lundhags skriver på sin hemsida kommer kängan inte att töjas just där gummit sitter ihop med lädret...
Ska jag ge upp? Mina fötter kanske helt enkelt inte är lämpliga för dylika kängor.

Tar tacksamt emot era tankar!

Med vänliga hälsningar
Peter
 
Alla köp av skor på internet är risky gambling. Speciellt hårda kängor. Dom måste gås in och även sen (när det är för sent att byta) vet man inte om det blir bra. Det bästa man kan göra är att köpa några som känns riktigt sköna i affären, som inte tar emot någonstans.
 
Alla köp av skor på internet är risky gambling. Speciellt hårda kängor. Dom måste gås in och även sen (när det är för sent att byta) vet man inte om det blir bra. Det bästa man kan göra är att köpa några som känns riktigt sköna i affären, som inte tar emot någonstans.

Tack för ditt svar, så är det ju förstås.
Jag har i många år varit sugen på skalkängor och i synnerhet
just dessa och när nu priset sänktes en stund ville jag testa.
Jag har dessutom inte hittat någon fysisk butik att testa just den här modellen på i större storlekar. Och det är lite långt från Skåne till Järpen ;)
 
Alla Lundhags verkar vara låga över vristen. Jag har provat flera modeller på sistone och alla trycker på mina fötter vid cellgummits kant. Även de som kallas för "wide". Jag köpte i alla fall ett par Jaure Light till slut, de sitter acceptabelt. Men jag hade ömma fotryggar under min fjällvandring i somras.

Mina gamla Lundhags Alaska från 90-talet har mycket bättre passform över vristen, men de börjar falla i bitar.
 
Intressant. Jag hade precis samma erfarenhet när jag beställde hem flera Lundhags modeller för att testa. Har aldrig upplevt att mina fötter är särskilt "onormala" eller extra breda osv. Testade Forest och fick knappt ner fötterna. När de väl var nere i kängorna tryckte de över vristen. Jag testade Professional High Opti-läst och de satt betydligt bättre, nästan som att gå upp en storlek så de blev näst på för breda. Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra...
 
Även om du bor i Skåne borde du kunna hitta en butik som saluför Lundhags. Gå in och ta hjälp, bit i det surare äpplet gällande pris.
Alternativet är ju att du köper och returnerar olika modeller tills du hittar nån som kanske passar.
/P
 
Alla skor passar inte alla fötter. Efter att mina gamla Lundhags Alaska gav upp har jag försökt hitta någon variant från Lundhags som passar mina fötter. Närmast kom ett par Ranger High, men även de trycker på ovansidan av foten.

För mig slutade det med ett par Jörnkängan M96. De passar min fot bättre.
 
Tack för alla tankar och svar.
Jag fick hem ett par Forest II wide storlek 47 och de känns bra.
Möjligen lite lösa i hälgreppet, ska se om jag tycker det löser sig med sulor, strumpor och så vidare innan jag bestämmer mig helt.

Tyvärr finns de inte i färgen "pecan" som jag tycker är grymt snyggt, men man kan inte få allt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
Väderbiten Lundhags Forest konstruktion Kläder 6
ancaja Hur mkt krymper Lundhags Forest? Kläder 23
haiwa lundhags forest light Kläder 0
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.