Möjligt att laga vandringskängor?

Jag har ägt ett par vandringskängor i 7 år av märket Mammut i Nubuck-läder som jag inte tagit hand om superbra. Rengör med vatten och borste när de är smutsiga, fettat in 1-2 ggr vilket nog är för lite.

Nu har det blivit en spricka i lädret vid en punkt jag trott bara var en ytlig spricka. Nära fogen till gummihättan och just där kängan pressas ihop när man böjer foten vid tårna (bild 1). Går det här att laga på något sätt? Fylla ut med något vattentätt?

Har tidigare superlimmat tillbaka lädret vid tån till gummihättan (bild 2) sen en nära incident med en kamin när det var blöta (ett misstag jag aldrig upprepar). En skomakare sade då att de inte kunde lagas, varav superlimmet, men det har börjat lossna. Kanske går att laga på nåt sätt ändå? Mjuka upp och pressa tillbaka inifrån?

Bilagor

• PXL_20241103_093634633.MP.jpg
    PXL_20241103_093634633.MP.jpg
    6.1 MB · Visningar: 84
  • PXL_20241103_093648817.MP.jpg
    PXL_20241103_093648817.MP.jpg
    5.2 MB · Visningar: 77
Allt går ju att laga, frågan är om det är värt besväret/kostnaden, för att få dessa bra måste rätt mycket sprättas isär och sys/limmas ihop.

Sprickan i lädret bakom gummit kommer nog att vilja gå upp om du bara försöker limma och förstärka.

Köp nya kängor och sköt om dom bättre är mitt tips.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är ingen "skolagningsexpert" men min spontana reaktion är att det nog är svårt (och antagligen kostsamt om man lejer ut jobbet) att få till en hållbar lagning. Dessutom: Om det är GTX-liner e.d. i kängan så är det nog kaputt nu och hur slitna är sulorna; krävs omsulning snart?
Så med andra orda håller jag helt med Stordrulen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips