Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags?

Som rubriken antyder får jag inte riktigt mina fötter att helt komma överens med Lundhagskängorna jag köpt. Forest II gillade jag för enkelheten och vikten men tyvärr satt de inte riktigt bra, skarven mellan cellgummit och lädret tryckte allt för illa på fotens ovansida. Lyckades komma över ett par troligtvis helt oanvända Syncro Mid. på tradera som iofs. var bekvämare från start men samma sak där, upplever att deras läst är för ”låg” för mina fötter?

Kan det vara värt att testa ett par Jörnkängor? Hur upplever ni som har dem att de är, har de mer utrymme för fötterna? På bild ser de ju rymligare ut än Lundhags…
 
Som rubriken antyder får jag inte riktigt mina fötter att helt komma överens med Lundhagskängorna jag köpt. Forest II gillade jag för enkelheten och vikten men tyvärr satt de inte riktigt bra, skarven mellan cellgummit och lädret tryckte allt för illa på fotens ovansida. Lyckades komma över ett par troligtvis helt oanvända Syncro Mid. på tradera som iofs. var bekvämare från start men samma sak där, upplever att deras läst är för ”låg” för mina fötter?

Kan det vara värt att testa ett par Jörnkängor? Hur upplever ni som har dem att de är, har de mer utrymme för fötterna? På bild ser de ju rymligare ut än Lundhags…
Jörnkängan M96 är låg. Har själv hög vrist. De var för trånga för mig. Med foten väl nere var det dock mer plats för tårna än i Lundhagare. Lundhags har numer wide-varianter, som ska passa de med hög vrist. Men det är nog bäst att prova. (Går dock själv mest i stövlar.) Ett gammalt knep för att gå in Lundhagare är att hälla vatten i dem, låt stå, häll ut, och gå i de blöta kängorna för att de ska forma sig efter din fot.
 
Jag har haft 3st olika lundhags, professional 1, professional 2 och nu jaure 2 high light. Dom två första fick jag byta bort för att mina fötter gillade inte heller dom, tryckte på ovansida fot och skapade ett veck i gummit som skavde ovansida stortå. Nu i jaure 2 high light sitter det som en smäck! Så det skiljer sig mellan olika sko till sko. Mitt tips är att åka till en butik som har olika modeller av lundhags och prova fram. Kan även skilja lite mellan känga till känga även i samma modell, dom görs ju för hand, så det blir lite olika varje gång skulle jag tro.

Mvh
 
Hejsan,

Jag har efter många år med Lundhags numera bytt till Jörnkängan. Främst eftersom jag varit besviken på kvalitén på mina senaste Lundhagskängor. Upplever att Jörnkängan är helt överlägset på alla punkter utom en, Lundhags har bättre sulor på sina kängor. Men nya sulor kan ju lyckligtvis den lokala skomakaren limma fast när Jörnkängans slitits ut.

Vad det gäller passformen är det ju omöjligt att svara på och tyvärr nästan lika omöjligt att prova när det gäller Jörnkängan, som ofta tar mycket lång tid att ens kunna få tag på. Men om man vill vara hyffsat säker på att ha tillräckligt med utrymme är mitt tips att du försöker få tag på ett par Jörnkängan Orginal, som är betydligt rymligare än M96. Har själv bägge varianterna och har satt i en extra sula i mina Orginal då de var för höga för min fot med bara en sula. Orginal har ungefär samma passform som Jörnkängan Antifrys, som är den varmaste känga jag någonsin haft fötterna i.

/ Stefan
 
Jag har haft exakt samma upplevelse. Har nu vandra och syncro. Haft klämmande känsla ovanpå fotryggen trots att de satt perfekt i butiken. Upplever att de drar ihop sig när de inte används. Gjorde ett försök och skickade in dem till Lundhags så de lästade ut dom. Satt perfekt igen. Har nu löst det med skoblock som jag trycker i när jag inte använder kängorna. Funkar väldigt bra men skulle jag köpa nya skulle jag köpa en storlek större. /Johan
 
Jag ville ha ett par Jaure II Light men upplevde tryck på ovansidan av foten då jag testade dem i butik. Så pass mycket att jag faktiskt fick ett skavsår.
Det blev ett par måttbeställda som sitter perfekt.
 
Hade samma problem med Syncro. Eftersom de används endast/ofta i hög block terräng, med tung packning har jag enbart smort dom med wax av olika fabrikat, för att behålla styvheten. Däremot mina Scout har alltid fått rejält med Lundhags lädersmorning. Provade att kleta på smörjning på endast plösen,
vilken jag anser inte spelar någon roll för stabiliteten. Däremot mycket mjukare/ följsammare. Ett annat beprövad metod är olika störningar. Hoppas över hakar m.m. Finns många varianter på nätet.
Sen kan tilläggas att Lundhags storleksguider är helt missvisande.

Lycka till R
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.