Funderar om Lundhags-kängor

Mina Synchro (köpta nya 2011) har inte krympt någonting, Såvitt jag kan förstå gäller det alla Lundhags med den nya lästen.

Är det någon här som ställt frågan direkt till företaget Lundhags beträffande krympning? Är det så att de krymper? Varför i så fall? Har det alltid varit så? Är det ett nytt fenomen och i så fall när började det? Kommer de att informera om detta? Vilket ansvar har de gentemot kunderna?

Om inte frågan ställs till LHS så kommer antagligen spekulationerna finnas kvar här på forumet i åratal framåt.

Eller kanske kanske har LHS svarat och informerat, jag hittar det i så fall inte.
 
Kul att detta är på tal. Jag är i tagen att köpa nya kängor för mina Professional Mid (normal) som jag haft i 9 år och nyss slitit ut (se tråd)

Valet har fallit på Forest och jag har precis fått hem dem från internetz. Tanken är att de ska bli mina nya jobbkängor och ersätta Mid.

Jag har nu 3 Lundhagskängor hemma, samtliga i storlek 44. Prof Mid (normal), Prof High (normal) och Forest (regular) som jag kan göra jämförelser på.
I vanliga fall har jag 43 i skor.

d5U-YDiQxgn6V9TNEBR-MJHR4BZVLblTtldse1gPJ28dpfj9pVaItKRnrfoAlPeNC9FiojOu8-RvL_c2rwrKO2xfaGde0OLKIbT7rdM__Z3XV3LU23OOKWogiW7UqRp1JEH3WoIZedtpyOiQLIFxJPiuuQh91mN7CfJn9yDwL7M15xKeIECEtjBBC4m-JrlMPaondm8HkT87OnFeiT-qFOTGfHvWpquIzZBdpo4uRLHUAPiqQWw0f_h4tqP8jTdD3pigVeZ8eBKxs9lsBvuh341IR3ecCDD7DXmpGMMvJ4JQWGRVvIKfaL1qXFdcNNFgz80L73c-HvgmQwr65dxKCk-yXNR-NgcOfVVI1mzQKUjupOGBgwbR44DcIMM2QW7ll0VJjHKTNNW6t5j0rvLNI8tTxJrF3zqfzLi1X-OCInMxTWH68pKYn5Uu3Auz9yW0V4Y0lLSWx0kTmzRs3tO2afs8EEKAF5VdfbXjAzeFSsULWra9UyQ6SIq60Kal_cLpk0An21ZQc2r4XlHqZfs9J2IpC19Wfa0wtxiKwLgbP3heGHfhLhIYoBqMPYWTlwldxWGa8s0Vk518jQOsVDw4v0o472JnUmk=w797-h746-no

(tillverkningsår efter det som står på plösen)

Mina professional mid som köptes 2007 och har krympt. Betydligt. Dessa har använts flitigt både på jobb och fritid och sitter som en smäck på foten. Alldeles för bra rentav. Som en sportsko och får köra med tunna dubbla sockar.

Professional High (2011) har också använts en hel del privat för långa fjällvandringar mm ("finkängorna") och jag tycker att de inte krympt i samma omfattning som mina gamla Mid. Tårna tar möjligen i lite framtill, men jag har inte haft några problem. Jag anser att de är rymliga.

Men... Forest känns enorma för att vara 44:eek:r. Foten sitter dock bra i sida och jag har gott om utrymme för tårna med dubbla sockar. Har testat att gå lite hemma och än så länge tycker jag inte att jag glider fram eller bak eller att hälen glappar så mycket... än?

zUPZklxQtnPTbn4k3ijghtBtB-7MHmkhTpaU7nswP2bCN6MltVfl8LbSVTGKOjW-FbJO529-CaHGyHsm5RrZhvhUEnbDPw9hk6JAcm6zTTKyi8tTSSv2lpzh_igRxbrRtWAnwgy58oWsi-iFEgJ7fPh_Fil1YqHHAT6X3BagCFo9OST0IzHFe_CFdgc6bn386-V7Wdf5FXIEKG5S13FziL4ILfKY6j9LeVbmhsQcIXADj5Il5ILrWMWeagR2LFQb_HMSLpF8cO5tZpSX7xFQwYJ7eiKEn-u9Dp46sJiQWUISQgkkwMkEbwDgJ5Vm8Rl6laG3VJxplhS7Rq1VISB0-dOVNEpaWxPV9Tt8hXisaJ5SKZzo6IWetlrWWGvtQd6KjLP9aYjytdqJJokvK-AfZEHNL54EEldyS2iLnpNDndnqTw3iBKOsk0aAJaYW1DZloHxvD6bhYg-UL56Hnpqbwu0B0fquhG3DA06qz09mnRSZYY4YfHVLgo-n4MlPD2hwSr7IDURC0lxwqgyF8jnEcxvez13D6d7INdr-7lqAwCclfwIqn7UgZ-60HGENHJRBRwdsNP6QttcewvHNr_ZHzVABTA4J-Wg=w1152-h648-no

Notera att tåpartiet på mid-kängan har dragit sig uppåt som en näbbsko. Cellgummit eller lädret på insidan som dragit ihop sig?


En kik på iläggssulorna:

VgSHhr2-f5QznJQh6H4bsN5huifBN5RkzccUUjXTEZQ5dOLHORJeh0np4w8QYj1qu4Ugkzd851AcQjCTRHIJ9gEgPWG6T3OKkHhS_O0143t-3pSttS6nCLqXLpmuFthlWOXXsF_PntLOpXCPQlJd1tgYlJTrkBq-RmhBg095AN8B2zYr9vtupGDatqeXmZ5gmTe8i3naGwoaSgp2o1IS-Fs1VY0CyD7AEfbnCDZMugnX6phoMT_qtD9bgNsjJDi4hTnqNRbBHpUtAlcf7sUH2pxZFB8hsQHyndDiJr2D7Jy3aCXEEYAQpPw_6zukf7O88_-Jy_-q0vskN0HXxKPBEteH1DM_teJKvPjXdkiyYZFpNlQ7_ol_2eJcEuJLLSaDkiqwlvMgSA9OIlMXvhd1Sb6kR5-15K8sFODPZ1ylHAMKC5-vdgjTiLVCLliAWWieIP59_KbTv4sH8S41ejw1UWJoCiQ6-doyml5Zd0HjHhFZOWKCznqAaZCo-_1TUmwARhXVIZucwnC_16MukB-ppmUAJDfE91wWu4zqe9WD0Kar9Bk2dEKZoLSuE5fyqSUBhXTc47BR0NRnE4XSxjer6o1tQ7VUgNo=w744-h772-no

Alla 44 som sagt. Riktig budgetsula som medföljde Forest jämfört med vad man fått i Professional (Meindl-sulan är egen tillförd som sommarsula). Hur blir det nu om man vill köpa en finare Lundhagssula till Forest? Den i mitten sladdar omkring duktigt i Forest. Ska man köpa 45 till sina Forest 44:eek:r eller är Lundhags snabba på att uppdatera sin sulpark?

En jämförelse av 44:eek:rna från Prof High (normal) över de från Forest (regular):

xSr3fxIdGju5-io2jKWozSEhDp1kClD0RzfOz4acFvad0fvYvdeO0OXk9Iy14DfXYmpn3I1aqt_tWJtrepiDWLrYzYgEOojdp44qc0mg3sG10QLUAnOGxjec7tGoAPWn-LIBd0gAreb0HY2bBg2dJW5BefGrrfH3vUPJ_V9YUBEBJWjnFtwoiC2W3NTI3hbOinoqN1OE7xaSU5udWlTQkR3LSrAm96K7nORslTnrZ-13Tpces4UujpaUqhh1RfYkOC7UtBKMC7BXls7NSBj9Hzf8IlGuv-k-dgYWZJHl45wb0Urrp_0cdotcwn-dCFK5lKLsNGU2_FsesXlIfZxFpKHlOVz_yGxtyrN-G6w25SIop7dWrsyzbmL-QSdOwnrYRUjAVHk_NsgSMRtPrc5X-4XSBkLox670bnACVYUQ-e3pzDEMeex2r3W8UTMaxDVSFtYDVCAmaHF1YgBGK7sIWLRmoXqpAlw57rj7Tdegg7UCb2qqnhrIKi-dbY8vwpnxYznb3CMQ1YYbpmb9JX3fpZ4DjW3F1gpqslXmUqNliUjD7nskUSfJgcBduN20yR1q86tblGDjYsihBqn9gyQ4qDUd8e1CXdI=w536-h761-no


Jag är lite skeptisk till bytet från Normal till Regular (herregud! något nytt!). Gillade det där med krypningen och att det formade sig efter foten.
Läste någonstans (Lundhags egen hemsida?) att man numera ska köpa det man brukar ha normalt i skostorlek även i läst Regular.
Ska jag då behålla mina Forest 44:eek:r eller gå ner till 43? Blir nog en sväng in till en butik i stan för att jämföra...
 
Jaha, det funkade sådär med bilderna. Å inte kan man ändra inlägg i efterhand. Här kommer de bifogat.
 

Bilagor

  • Under.jpg
    Under.jpg
    43.6 KB · Visningar: 3,774
  • Ovansida.jpg
    Ovansida.jpg
    66 KB · Visningar: 4,403
  • Sulor.jpg
    Sulor.jpg
    72 KB · Visningar: 3,695
  • sula_mot_sula.jpg
    sula_mot_sula.jpg
    119 KB · Visningar: 3,513
Summa summarum:

Det blev storlek 43 i mina nya Forest till slut.

I och med Lundhags byte från Normal- till Regularläst så har jag alltså gått från 44 till 43 i lundhagskängor. 43 är min normala storlek i de flesta andra skodon.

Dessa 43:eek:r är dessutom marginellt större än mina 44:eek:r från 2011.

M a o kan man möjligen hädanefter utgå från sin normala storlek även i Lundhagskängor. Dubbla sockar kommer att få plats och krympningen är minimal.
 
Frågan är ju vad du skall använda dem till. Har helt lagt ner kängor och annat under vandringar.

Har använt Lundhags Syncro, La sportiva, och andra kängor men nu senast prövade jag på vinst och förlust att köra ett par trailrunning-skor - packning runt 18kg (hemväg 14)

Var det bästa jag gjort, fötterna var pigga och riktigt fräscha, men framför allt ben och höft. Man var så lätt på foten och det lilla vatten man trampade i torkade ut ur skon. Kommer nog aldrig mer köra på kängor på vandring.
 
Svar på krympning

Fick en kopia på ett mail från en kompis som nyligen ställt frågan om krympning till Lundhags / SWIX SPORT AS /

Så här var svaret;

Fram till 2004 så sa vi att våra kängor krympte en halvstorlek, därefter ändrades konstruktion och material så att det idag sker betydligt mer sällan, men då cellgummit är lite av ett levande material så kan man se att det ändrar form lite med tiden (flera år) och speciellt om de står i solen långa perioder eller utsätts för mycket hög värme (ställ dem tex inte direkt intill elden varje kväll).

Så det var ett tema förr. Men konstruktionen har utvecklas!
Med vänliga hälsningar / Best regards,
 
Tack för alla svar hittils. Jag vill passa på att förtydliga mig lite.

Sök på ämnet - det finns många och trassliga diskussioner om saken. Åsikterna går isär och jag uppfattar det som i slutändan en smaksak, baserat på individuella behov och plånboksmodell. Olika fötter och psyken har olika behov.

Jag har sökt på ämnet, både här och övriga internetz - trots detta eller lite tack vare detta kvarstår frågetecknena. Det jag frågar om är inte i mitt tycke inte så mycket en smaksak egentligen.

Ett tips till trådskaparen är att prova så många modeller som möjligt innan köp. Jag tog det ganska lugnt och provade när jag var förbi lämplig butik under något års tid innan jag slog till. Modellerna skiljer sig ganska rejält i hur de sitter på foten tycker jag, och inte bara i förhållande till vilken läst den aktuella kängan har.

Riktigt så lång tid har jag inte tänkt mig att prova runt, men prova många modeller har jag tänkt. Frågeställningen var snarare hur länge det är brukligt att prova ett par, per gång (jag tänker mig att jag kommer tillbaks och provar kandidaten flera gånger). Är det brukligt att traska omkring i butiken i flera timmar med skorna eller?

Sen var frågan lite vad man skall tänka på att känna efter. Man vill ju inte råka ut för att någon liten detalj man kanske inte tänkte på kommer att plåga en I hundratals mil.

Har använt Lundhags Syncro, La sportiva, och andra kängor men nu senast prövade jag på vinst och förlust att köra ett par trailrunning-skor - packning runt 18kg (hemväg 14)

Det är också något jag kan överväga, men fortfarande är kravet att de skall torka snabbt. Frågan är då vilka andra skor som är värda att överväga?

Fram till 2004 så sa vi att våra kängor krympte en halvstorlek, därefter ändrades konstruktion och material så att det idag sker betydligt mer sällan, men då cellgummit är lite av ett levande material så kan man se att det ändrar form lite med tiden (flera år) och speciellt om de står i solen långa perioder eller utsätts för mycket hög värme (ställ dem tex inte direkt intill elden varje kväll).

Det var ungefär samma svar som jag fick, men Nollsjuans erfarenhet säger att problemet fanns så sent som 2006. Frågan kvarstår om man vågar snåla med storleken med tanke på det?
 
Jag har gått i ett par syncro mid sedan 2010 och nu tror jag att de börjar sjunga på sista versen. Om så är fallet så kommer nästa känga bli en fullhög känga, går man oledat i fjällen så kommer man förr eller senare att komma till en punkt där man har ett par timmars vandring på våtmark och då kan det bli besvärligt med midkängorna, det blir mycket hoppande, parerande och energikrävande manövrar för att komma igenom torrskodd. Står därför idag och funderar på om man ska ge jörnkängan en chans eller hålla sig kvar vid välbeprövade lundhags. Går man ledat så är däremot inte förutsättningarna desamma.
Trenden nu är ju att gå i gympadojjor och sealskins men detta har jag inte vågat mig på än så länge, jag är för rädd för att trampa snett och då jag bara har gått oledat än så länge så skulle det kunna medföra ganska allvarliga konsekvenser. Kängor är tunga och styva men stabila och varma.
Mitt tips när du provar kängor är att kontrollera att inte tårna slår i framkant när du går utför, det kan bli en tortyr om det sker på fjället med tappade naglar och hela historien... Hitta en utförsbacke och kontrollera detta grundligt!
I övrigt så kan du nog utgå från lundhags storleksguide.
Lycka till! :)
 
Använder Profesional High sedan många år. Supernöjd men att påstå att den torkar över natten är att ta i. Har jag gått en hel dag och blivit fuktig, främst innifrån ska sägas, krävs nån form av absorberande material för att dom ska torka över natten. Tar ur sulan så klart.
Tidningspapper funkar bra men det släpar inte jag runt på för detta ändamål.
Dock är dom ju inte dyngsura heller men jag tror att man ibland måste ha rimliga förväntningar på sina grejer.
/Per
 
Jag skulle vilja tipsa om att kolla på snörningen. Bifogar en bild på mina sommarkängor (typ Vandra), den stora haken i mitten av snörningen gillar jag. Den gör att man kan snöra hårt om foten men lösare om vristen/benet eller tvärtom. Upplever kanske främst denna fördel på mina höga Professional som har lite mer skaft. Jag tycker Park ser ut att ha en mycket enkel snörning.

Ta med dig de sockar du tänkt använda till butiken (så slipper du det frågetecknet).
Om du väger mellan två storlekar, ta den större (ett råd jag är glad att jag följde när jag köpte sommarkängorna och ville ha dem tighta).
 

Bilagor

  • Lundhags.JPG
    Lundhags.JPG
    207.5 KB · Visningar: 4,138
Har inte hunnit läsa hela tråden. Jag har erfarenhet av Vandra, föregångaren Bielne och Forest. Jag håller med Evelina om att "kroken halvvägs" känns bra! Uppmärksamma också att läst/sula/cellgummibotten nog skiljer mellan modellerna. Yttersulan kan t ex vara olika mjuk. Sådant där som heter certec och vibram... Minns inte riktigt.
Själv gillar jag Vandra som verkar hyfsat avancerat uppbyggd, men fortfarande bara ett lager. För mig är de skönare än Forest.
 
Jag har gått i ett par syncro mid sedan 2010 och nu tror jag att de börjar sjunga på sista versen. Om så är fallet så kommer nästa känga bli en fullhög känga, går man oledat i fjällen så kommer man förr eller senare att komma till en punkt där man har ett par timmars vandring på våtmark och då kan det bli besvärligt med midkängorna, det blir mycket hoppande, parerande och energikrävande manövrar för att komma igenom torrskodd. Står därför idag och funderar på om man ska ge jörnkängan en chans eller hålla sig kvar vid välbeprövade lundhags. Går man ledat så är däremot inte förutsättningarna desamma.
Trenden nu är ju att gå i gympadojjor och sealskins men detta har jag inte vågat mig på än så länge, jag är för rädd för att trampa snett och då jag bara har gått oledat än så länge så skulle det kunna medföra ganska allvarliga konsekvenser. Kängor är tunga och styva men stabila och varma.
Mitt tips när du provar kängor är att kontrollera att inte tårna slår i framkant när du går utför, det kan bli en tortyr om det sker på fjället med tappade naglar och hela historien... Hitta en utförsbacke och kontrollera detta grundligt!
I övrigt så kan du nog utgå från lundhags storleksguide.
Lycka till! :)

Jörnkängan kanske vore ett alternativ, men efter att ha provat runt ett tag nu så känns det som teori och verklighet inte stämmer så bra vilket gör att jag vill kunna prova kängorna och känna efter. Detta blir ett problem för jörnkängan eftersom det mig veterligen inte finns någon möjlighet att prova ett par här (i skåne).

På tal om möjlighet att prova kängorna så har jag fortfarande ett antal Lundhagskängor som jag inte har kunnat prova (för att jag inte hittat någon butik som har de modellerna). De butiker jag har hittat här (i Skåne) som öht har Lundhags är XXL och Naturkompaniet vilket gör att vissa kängor inte verkar gå att prova (främst tänker jag på Jaure, Syncro och Ranger Mid). Tips på andra butiker som har Lundhags kängor mottages tacksamt.

När det gäller höga skaft har de jag testat hittils inte känts bra, det har tryckt mot vristen när jag gått, isht i trappa. Rör det sig bara om vad så känns det som att jag hellre står ut med att de svämmar in vatten (räknar med att de torkar snabbt) än att behöva stå ut med att det trycker mot vristen. Det valet funkar kanske inte så bra ifall man skall gå igenom våtmark (hur jag löser det vet jag inte och hoppas därför inte det blir aktuellt heller).

Sen när det gäller en uppförsbacke så vet jag inte hur det ser ut i norrland, men här i skåne har butiken längst ner en plan horizontell yta man kan gå på, jag tror de kallar det för golv:) Det närmaste en backe jag hittar i butiken är en trappa så att få en känsla av hur skorna känns när det lutar (och lutar räknar jag att det kommer göra till och från i fjällen). Här skulle det vara tacksamt med tips hur man kan undvika detta. Jag är också lite orolig att fötterna sväller så att tårna lik förbannat slår i där fram trots att de inte gjort det när man provat kängorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.