Lundhags Forest och sulfråga

Jag har använt mina "Meindl dovre extreme" de fyra senaste sommarvandringarna i fjällen. De har varit stabila och tagit mig genom vandringarna. Dock har jag varit tvungen att tejpa trampdynorna och stortårna för att undvika blåsor. Kanske kan man undvika detta genom byta sulorna?

Det som gjort mig mest missnöjd är att de varit mycket varma. Jag använder både en tunn och en tjock strumpa. Om man vandrar i en timme räcker det att man luftar fötterna i ca tio minuter och man kan fortsätta vandringen. Om man vandrar i två timmar är båda sockarna dyngsura och byte kräves.

Jag funderar nu på att köpa ett par Lundhags Forest, efter att ha läst några recensioner reagerade jag på att en recensent ansåg dem för varma för sommarbruk. Är det så att alla höga kängor kräver att man byter sockar varannan timme eller är Forest betydligt svalare?

Dina Meindl verkar vara av flerlagerstyp, av bilderna att döma. Lundhags Forest är en enlagerskänga. Jag tror den kan vara svalare än dina Meindl. Jag bytte själv från en enlagers Lundhags till en flerlagers och den senare tycker jag är betydligt varmare/tätare. Men visst, alla kängor är varma och mår bra av vädring med uttagen innersula när tillfälle ges.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du kanske kan överväga taktiken när man går med gummistövlar? Ett par raggsockor i bältet och ett par i stövlarna, byte efter halvannan timmes vandring. Även varma sommardagar.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips