Svala vandringskängor?

Vad menar du med "för varm om fötterna"? Blir du för varm och/eller för svettig om fötterna? Att få vattentätt och samtidigt bra ventilerande är nog omöjligt. Goretex o.d. är ett försök åt det hållet och är nog helt OK för de flesta, men tyvärr så är sådana membran inte särskilt hållbara, dvs. efter något eller några år brukar de börja släppa in vatten men ventilerar i stort sett lika dåligt.

Om det (mot min förmodan) är enbart värmen du har problem så är det ju tunna kängor som gäller, med eller utan membran.
Om det är svett som är problemet så tror jag det bästa är att ha tunna kängor men framför allt ganska tjocka sockor som byts en eller ett par gånger per dag.

För vandring i varma klimat (medelhavsklimat) använder jag ökenkängor som är hyggligt luftiga men som tål enstaka tramp i blötan. När lite mer regn/blöta förväntas trär jag 3- eller 5-liters plastpåsar över sockorna. Då blir det tätt som med stövlar men det funkar utmärkt tycker jag, och kängorna torkar snabbt. Samma koncept används också i Sverige/norden vid en del dagsvandringar, men vid flerdagsvandringar, särskilt i fjällterräng, använder jag GTX-kängor. För trots min skepsis mot GTX o.d. (främst pga. av dålig hållbarhet) har jag inte hittat någon bättre lösning; dock börjar jag så smått fundera på att testa med att återgå till vandringsstövlar och sockombyten vid fjällvandringar.
 
Tack för tipsen! Fortfarande lite skeptisk till ökenkängor i vårt klimat, men skulle gärna prova vid tillfälle. Jungle Ultra Brown från Salomon ser ju lite spännande ut. Och Meindl brukade i a f göra bra grejer. Har hört att de har ändrat passformen så att de har blivit smalare än de var tidigare, men det kanske bara är rykten?
 
Vad menar du med "för varm om fötterna"? Blir du för varm och/eller för svettig om fötterna? Att få vattentätt och samtidigt bra ventilerande är nog omöjligt. Goretex o.d. är ett försök åt det hållet och är nog helt OK för de flesta, men tyvärr så är sådana membran inte särskilt hållbara, dvs. efter något eller några år brukar de börja släppa in vatten men ventilerar i stort sett lika dåligt.

Om det (mot min förmodan) är enbart värmen du har problem så är det ju tunna kängor som gäller, med eller utan membran.
Om det är svett som är problemet så tror jag det bästa är att ha tunna kängor men framför allt ganska tjocka sockor som byts en eller ett par gånger per dag.

För vandring i varma klimat (medelhavsklimat) använder jag ökenkängor som är hyggligt luftiga men som tål enstaka tramp i blötan. När lite mer regn/blöta förväntas trär jag 3- eller 5-liters plastpåsar över sockorna. Då blir det tätt som med stövlar men det funkar utmärkt tycker jag, och kängorna torkar snabbt. Samma koncept används också i Sverige/norden vid en del dagsvandringar, men vid flerdagsvandringar, särskilt i fjällterräng, använder jag GTX-kängor. För trots min skepsis mot GTX o.d. (främst pga. av dålig hållbarhet) har jag inte hittat någon bättre lösning; dock börjar jag så smått fundera på att testa med att återgå till vandringsstövlar och sockombyten vid fjällvandringar.
Jag blir fort svettig om fötterna, när det är varmt ute. Värmen i sig är väl inte så stort problem, även om jag kan lida av det också emellanåt. Men fotsvetten är ett aber, jag är väldigt lättsvettad. Därför brukar jag undvika Gore-tex, som jag tycker blir för svettigt, i alla fall i kläder. Tycker skalkängor som Lundhags är hyfsat svala, men för varma en sommardag i låglandet. Tyvärr är min erfarenhet av Lundhags att de krymper så förtvivlat.
 
ja strumpor är viktigt. Om det är svetten som är problemet kan man med fördel fortfarande ha dubbla strumpor, en liner och en vandringsstrumpa, sen växla strumpor för att vädra ur. Jämför med att ha galonbrallor direkt mot huden eller med ett par tunna byxor under. Du upplever svetten som ett större problem när galon får ligga direkt mot huden än när ett par tunna byxor ligger mellan.
 
"Absolut torr" är mycket effektiv om man svettas mycket om fötterna. Jag har själv använt det flera gånger fast jag inte svettas något överdrivet mycket. Så jäkla skönt att ha torra fötter hela vandringen. Bara att tänka på är att börja använda det en vecka innan. https://www.apotea.se/absolut-torr-35-ml
 
Franska försvaret har/hade kängor där skaften är avsedda att vika ner när det är varmt. Jag har inte provat kängorna men tycker det verkar vara en lösning som kan funka i det aktuella fallet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tlundberg Tjocka svala sockor Kläder 13
Marzocchi Svala långbyxor Kläder 1
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Koga Signature Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.