Jaure Light II storleksproblem...

Sitter just nu med ett par Jarue II med 45 på ena foten och 46 på den andra. 45 funkar men är tight på vissa punkter. 46 känns bra, inget tryck någonstans. Frågan är om det går ut sig mycket? Om 46 sitter perfekt rakt ut ut lådan, kommer de slappa till sig så att 45 är det bättre alternativet.
Hade det varit slalompjäxor hade jag gått på 45 direkt men med dessa är det mest skogspromenader som gäller. Ut på älgpass och tillbaka och den enstaka korvgrillningspromenaden
 
Sitter just nu med ett par Jarue II med 45 på ena foten och 46 på den andra. 45 funkar men är tight på vissa punkter. 46 känns bra, inget tryck någonstans. Frågan är om det går ut sig mycket? Om 46 sitter perfekt rakt ut ut lådan, kommer de slappa till sig så att 45 är det bättre alternativet.
Hade det varit slalompjäxor hade jag gått på 45 direkt men med dessa är det mest skogspromenader som gäller. Ut på älgpass och tillbaka och den enstaka korvgrillningspromenaden

Har svårt att se hur nederdelen i gummi ska gå ut sig alltså.
 
Cellgummit går inte ut sig. Skon måste känns bra redan vid första provning. Dessutom sväller foten efter en dags vandring, bra att ha i åtanke.

Jag tillhör också skaran människor med hög fot som inte kan ha Lundhags opti-läst. Jag vet inte varför de inte säljer fler kängor med vanlig läst. Är väl bara Professional, Forest och kanske nån till som passar våra fötter.
 
Cellgummit går inte ut sig. Skon måste känns bra redan vid första provning. Dessutom sväller foten efter en dags vandring, bra att ha i åtanke.

Jag tillhör också skaran människor med hög fot som inte kan ha Lundhags opti-läst. Jag vet inte varför de inte säljer fler kängor med vanlig läst. Är väl bara Professional, Forest och kanske nån till som passar våra fötter.

Jag tror inte jag kan ha Regular heller då den är smalare i bredd också, trivs väldigt dåligt med tryck på sidorna i skon. Därför tror jag att Opti i 43 är det som är mest rätt, det enda som är fel är att de är något för långa

Jag försöker åtminstone intala mig själv att det är rätt storlek för mig eftersom jag redan valt och det kostade mycket pengar... man vill ju inte ha gjort fel val och det känns som en oro jag kommer ha vad jag än väljer...
 
Det är inte alltid så lätt att hitta perfekta skor.

Jag har två par Meindl Dover Extreme. Ett i 45 och ett i 46. 46:eek:rna är något för stora och fungerar dåligt om jag t.ex. behöver gå på skrå. 45.orna är något för små och begränsar tjockleken på sockor som fungerar.

Nästa par blir nog måttbeställt från Järpen. Inte ens de Jörnkängor jag har passar perfekt...
 
Nu har jag knatat runt hemma i kåken nån timme med 45 och 46orna. Det får bli 45or. På den lilla tid jag valsat runt har det mjukat upp sig och känns betydligt bättre. 46orna var initialt skönare men jag känner framförallt när jag går ner för trappor att det släpper i hälarna. Något man definitivt inte vill ha nån mil in i skogen.

Det intressanta är att mina gamla Lundhags i 45, kommer inte ihåg vad de heter, nån gammal version av Vandra, där sitter jag som gjuten i hälen. Om det är för att jag använt dem i 10 år eller för att det var så när de kom ur lådan.
 
Jag hade oturen att få hem något för små kängor (trots att jag prövade i butik och expediten bedyrade att jag inte behövde större).
Trodde att jag slängt pengarna i sjön men det gick faktiskt att lästa ut dom, även gummidelen längst fram, hos en skomakare. Nu funkar de iaf med ett par medeltjocka sockor alternativt två par liners.
Hade jag fått göra om köpet hade jag valt en storlek större men kan kanske va skönt för andra att veta att en duktig skomakare kan rädda även en hård lundhagskänga genom utlästning om den är för liten.
 
Ju mer jag går med mina 43:eek:r desto mer rätt känns det att jag inte satsade på 42. Var i Grekland och brände mig på fötterna vilket gjorde att de svullnade en del. Omöjligt bära kängorna som normalt nu men tar jag en tunnare socka så sitter de bra. Känns fint att ha den flexibiliteten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.