Lundhags Jaure II

Jag letar just nu efter en bra känga att använda höst,vår,vinter som ska kunna hålla kylan ute även runt -15 minus och gick först rakt på lundhags skare II mid vinterkänga. Ska användas på hundturer, jakt och diverse utflykter är planen.

Den känns bra men är rätt klumpig vilket man kan förvänta sig av en dedikerad vinterkänga iofs.
Blev sedan av lundhags support rekommenderad jaure II high för mitt ändamål och dom sa även att den ska vara okej vid -15minus med.

Är det någon som har erfarenhet av jaure II i kallare väder eller överlag och kan dela med sig om sina upplevelser gällande den här modellen?
Jag gillar hur den känns på foten och den känns smidig, högt skaft och är rätt snygg med vilket är en bonus men jag kan inte få i mer än 2 tjocka strumpor(600 woolpower merino) utan att det blir bra stramt uppe på foten och jag får lite påbörjan av en tinglande känsla i foten efter en stund om jag har tre tjocka strumpor(typ 600 woolpower tjocklek)
Jag har vid skrivande stund tre stycken ganska tjocka strumpor med kängorna på och då är det helt osnörat dom först tre öglorna och ett tryck uppe på foten ner mot tårna. Det är ändå 3cm kvar framför tån så en större storlek är nog inte rätt, kanske wide modellen skulle vara en lösning? Eller är kängan såpass solid med sin gummi sko och tre lagers skaft att den håller värmen med bara två tjocka strumpor i -15?

någon som har en annan lundhags känga att rekommendera istället kanske för mitt ändamål? helst en mer smidig än en typisk snö känga som expedition eller skare.
det är typ 3cm framför tån med vilket känns lite märkligt men verkar inte påverka min "stride" speciellt mycket när jag går ändå.
 
Senast ändrad:
nu är jag ganska frusen av mig... Jag älskar mina jaure II men de används vår-sommar-höst. Vintertid när det kryper ner under några minus blir det bylsiga kanadensiska kängor med rejäl filtinnersko av ull (plus dubbla sockar)
 
nu är jag ganska frusen av mig... Jag älskar mina jaure II men de används vår-sommar-höst. Vintertid när det kryper ner under några minus blir det bylsiga kanadensiska kängor med rejäl filtinnersko av ull (plus dubbla sockar)

blir det kallt snabbt när det börjar närma sig 0 gradigt i jauren för dig?

Hur upplever du mitten lagret i kängan, ser att det är något neopren liknande lager som är det som är i gummistövlar tex så tänkt att det kanske känns lite "gummistövligt" att gå i vid längre turer?
 
nja, kanske inte när det närmar sig nollan utan mer när det drar förbi och neråt.
Komforten är dock väldigt bra tycker jag. Skaftet mjukar upp sig om man använder de flitigt och känns mer som tjockt läder än gummiaktigt
 
nja, kanske inte när det närmar sig nollan utan mer när det drar förbi och neråt.
Komforten är dock väldigt bra tycker jag. Skaftet mjukar upp sig om man använder de flitigt och känns mer som tjockt läder än gummiaktigt

Låter som en bra känga det här,
Kommer behålla den jag jauren jag testat, enda jag är lite osäker på är storleken. Har ändå nästan 3cm framför tån men om jag går ner en storlek(till 43) så blir det lite mer stramt uppe på foten vilket kan bli problematiskt vid längre turer misstänker jag.
Borde nog gå, den är ändå inte klumpig och sitter bra(44)

Tack för svar :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.