Lundhags Jaure II

Jag letar just nu efter en bra känga att använda höst,vår,vinter som ska kunna hålla kylan ute även runt -15 minus och gick först rakt på lundhags skare II mid vinterkänga. Ska användas på hundturer, jakt och diverse utflykter är planen.

Den känns bra men är rätt klumpig vilket man kan förvänta sig av en dedikerad vinterkänga iofs.
Blev sedan av lundhags support rekommenderad jaure II high för mitt ändamål och dom sa även att den ska vara okej vid -15minus med.

Är det någon som har erfarenhet av jaure II i kallare väder eller överlag och kan dela med sig om sina upplevelser gällande den här modellen?
Jag gillar hur den känns på foten och den känns smidig, högt skaft och är rätt snygg med vilket är en bonus men jag kan inte få i mer än 2 tjocka strumpor(600 woolpower merino) utan att det blir bra stramt uppe på foten och jag får lite påbörjan av en tinglande känsla i foten efter en stund om jag har tre tjocka strumpor(typ 600 woolpower tjocklek)
Jag har vid skrivande stund tre stycken ganska tjocka strumpor med kängorna på och då är det helt osnörat dom först tre öglorna och ett tryck uppe på foten ner mot tårna. Det är ändå 3cm kvar framför tån så en större storlek är nog inte rätt, kanske wide modellen skulle vara en lösning? Eller är kängan såpass solid med sin gummi sko och tre lagers skaft att den håller värmen med bara två tjocka strumpor i -15?

någon som har en annan lundhags känga att rekommendera istället kanske för mitt ändamål? helst en mer smidig än en typisk snö känga som expedition eller skare.
det är typ 3cm framför tån med vilket känns lite märkligt men verkar inte påverka min "stride" speciellt mycket när jag går ändå.

Senast ändrad:
nu är jag ganska frusen av mig... Jag älskar mina jaure II men de används vår-sommar-höst. Vintertid när det kryper ner under några minus blir det bylsiga kanadensiska kängor med rejäl filtinnersko av ull (plus dubbla sockar)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
nu är jag ganska frusen av mig... Jag älskar mina jaure II men de används vår-sommar-höst. Vintertid när det kryper ner under några minus blir det bylsiga kanadensiska kängor med rejäl filtinnersko av ull (plus dubbla sockar)

blir det kallt snabbt när det börjar närma sig 0 gradigt i jauren för dig?

Hur upplever du mitten lagret i kängan, ser att det är något neopren liknande lager som är det som är i gummistövlar tex så tänkt att det kanske känns lite "gummistövligt" att gå i vid längre turer?

nja, kanske inte när det närmar sig nollan utan mer när det drar förbi och neråt.
Komforten är dock väldigt bra tycker jag. Skaftet mjukar upp sig om man använder de flitigt och känns mer som tjockt läder än gummiaktigt

nja, kanske inte när det närmar sig nollan utan mer när det drar förbi och neråt.
Komforten är dock väldigt bra tycker jag. Skaftet mjukar upp sig om man använder de flitigt och känns mer som tjockt läder än gummiaktigt

Låter som en bra känga det här,
Kommer behålla den jag jauren jag testat, enda jag är lite osäker på är storleken. Har ändå nästan 3cm framför tån men om jag går ner en storlek(till 43) så blir det lite mer stramt uppe på foten vilket kan bli problematiskt vid längre turer misstänker jag.
Borde nog gå, den är ändå inte klumpig och sitter bra(44)

Tack för svar :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips