Jag undrar vilken storlek som ni med erfarenhet av Lundhags skulle rekommendera?

Jag har tidigare provat Mira light II men kommit fram till att jag gillar Mira II bättre då jag upplever ett bättre stöd med dessa. Vill kunna gå långvandringar även i oledad terräng men är även ute mycket till vardags med hunden.

Jag tycker att det är så svårt att prova skor, har ett par jag provar hemma i stl 40 som är 27.3 cm, stl 39 är 26.6 cm. Min längsta fot mäter ca 25 cm (24.6-24.7) från häl till tå. Lundhags rekommenderar att skon ska vara ca 2 cm större än foten när man mäter med en tunn socka.

Jag upplever att jag är mellan storlekar. Stl 39 (visserligen i lightvarianten) upplever jag trycker lite på fotryggen.

Stl 40 ger gott om plats, kan nästan röra hela foten i dem, inte riktigt men den främre delen. Känner ett mindre glapp i stl 40, hälen rör sig lite, framför allt på ena foten, men vet inte om det är något som skulle vara ett problem.

Har provat med en liner samt en mellantjock ullstrumpa.

En större sko kan man såklart justera med strumpor och liknade, har erfarenhet av ett par Hanwag ancash i stl 39 som visade sig vara för små, och som nog krympte lite också.

Så det misstaget vill jag inte göra igen då kängor är en investering för flera år.
 
Senast ändrad:
Utan att kunna speciellt mycket om just Mira - men generellt skulle jag vilja använda tumregeln "vid tveksamhet - välj den större storleken".

Dels kan du bättre reglera medelst strumpor och inlägg hur foten hamnar i var i kängan, och dels sväller ju fötterna i kängorna vid långa vandringar. Spelet mellan 39 och 40 verkar alltså vara 7-8 mm i ditt exempel ovan - något som med lätthet kan komma att "ätas upp" av svullnande fötter i stenig terräng.

Jag går en hel del i kängor - och har gjort så som både värnpliktig, officer, reservofficer och givetvis friluftsintresserad allmänintresserad vandrare. Jag skulle alltid välja den större.

Men det är jag, det.
 
Lundhags själva rekommenderar 20mm extra i skolängd. Som sagts så är det nog bättre att ta den som är lite större. Foten sväller också efter en dags vandring och behöver mer plats. Själv kan jag inte alls ha deras opti-läst då min fotrygg är för hög. Du kanske ska titta på deras modeller med regular-läst också och jämföra.
 
Lundhags själva rekommenderar 20mm extra i skolängd. Som sagts så är det nog bättre att ta den som är lite större. Foten sväller också efter en dags vandring och behöver mer plats. Själv kan jag inte alls ha deras opti-läst då min fotrygg är för hög. Du kanske ska titta på deras modeller med regular-läst också och jämföra.

Tror en högre hade gjort att foten glidit för mycket framåt, gillar att foten hålls fast av skon, så tror inte en annan läst skulle göra någon skillnad till det bättre, men tack för tips.
 
Instämmer i att den större storleken nog är att föredra, men prova om möjligt med tjockare strumpor eller genom att snöra annorlunda om du kan få den att helt sluta glappa på båda fötterna. Kolla även så du får stället där foten böjs i steget, dvs mellan framfot och tår, på rätt ställe i förhållande till var sulan böjer sig.

Det är verkligen svårt med kängor. Jag har under senaste året pensionerat mina gamla Lundhags fjell i strl 41, köpt ett par Lundhags professional i strl 41 och konstaterat att de var för stora och breda och därför sålt dem och slutligen köpt ett par Vandra high i strl 40 efter att ha provat Mira II och konstaterat att jag trivs bättre i enlagerskängor. Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kristina.Ö Lundhags Mira Ws Light? Kläder 3
brigas Lundhags Mira high Kläder 0
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...