Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58?

Satte in det här som en Köpes-annons här på Utsidan i december. Har inte fått något svar och insåg att det kanske var lämpligare att ställa frågan i forumet:

"Finns det någon som har att sälja eller vet var det finns till salu arméns gamla vinterbyxa m/58?"

Jag har alltså haft ett par i drygt tjugo år men eftersom min mor sydde in dem i midjan för att passa mitt midjemått som fjortonåring så kan jag nu som 37-åring helt enkelt inte knäppa igen längre, om man säger så.

Modellen fanns ju på Ö&B tidigare men under senare år när jag har behövt ett par så har jag inte sett något på Ö&B här i Linköping.

Jag är osäker på vilken storlek som passar mig men tror det är C50 eller C52 eller C150 med längre ben.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
39/58 är vad jag minns omsydda byxor m/39 där man sytt på div detaljer bla byxkrokshållare nedtill för att kunna likna m/58 .m/39-58: tyg är tunnare hårdare och kallare, alltså klart sämre, jag har dessutom för mej att dom luktar ännu sämte än m/548 om dom blir blöta. Ingat att satsa på alltså

Tack

Tack för länken, KLAGER.

Tyvärr verkar den mörka 52-58, vilken alltså var den jag sökte (jag visste inte att den modellen hade den beteckningen), inte finnas i lämplig storlek.

Det par jag hade och andra jag sett är inte svarta utan mörkt grå. Det är nog som nämns i det andra inlägget här att 39-58 är gjorda med det gamla, ljusgrå, mjukare ylletyget. Tyget i 52-58 är nog mycket riktigt tunnare och hårdare (d.v.s. tätare?). Jag har varit nöjd med det men nu kanske jag provar byxan med det andra tyget som ju fanns i rätt storlek.

KLAGER; sa:
B l a hos http://www.bbfab.se/byxor/byxor.htm . Vet någon hur Arméns svarta M52-58 ser ut i jämförelse med M/39-58? Båda är av ylle.

M39 och M58 är gjorda i vadmalstyg. Färgen är grå-brun-grön.

Den byxa som beskrivs på bbfabs hemsida lär vara varianten i yllediagonal, alltså vävt ylletyg. Samma typ av tyg var länge populärt i civila skidbyxor mm.

Byxorna är mörkt grå och inte svarta. De är lite tunnare och lättare än vadmalsbyxorna och torkar snabbare. Jag tycker de är bättre lämpade som friluftsbyxor än vadmalsvarianten som är tyngre och mer svårtorkad.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips