Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha?

Jeg tänkte investera i ett par Meindl Dovre Extreme MFS Wide enbart för vinterbruk. Går korta promenader på cirka 10 km, men sitter gärna runt elden och någon natt per månad sover jag även ute i hammock året om.

Jag har läst att man ska beställa vinterkängor i några nummer större än man egentligen använder, för att ge plats åt tjocka strumpor och luft.

Hur mycket större skulle ni rekommendera?
 

Bilagor

  • meindl-dovre-extreme-mfs-wide-brun.jpeg
    meindl-dovre-extreme-mfs-wide-brun.jpeg
    62.2 KB · Visningar: 94
Att beställa skor är rena lotteriet i storlek.
Bättre att prova fram rätt storlek i butik. Vildmarks/jägarbutiker har även raggsockar som du kan låna för att testa fram rätt storlek.

Ska du beställa så får du väl göra som jag har hört att unga kvinnor gör när dom beställer skor på nätet - beställ 5 olika storlekar och returnera dom 4 som inte passar och det är antagligen därför Postnord är så överbelastade...
 
Jag skulle rekommendera en känga som är anpassad för vinterbruk, t.ex. Lundhags som är gjord för att ha strumpor och tjocksockar. Ska du sitta runt en eld rekommenderar jag att du tar med ett par "värmesockar" med "sula" som göra att du kan gå kortare sträckor för att lägga på ved, gå och kissa etc. Byt om till dessa när du ställt iordning lägret och tar plats vid elden.
 
Att beställa skor är rena lotteriet i storlek.
Bättre att prova fram rätt storlek i butik. Vildmarks/jägarbutiker har även raggsockar som du kan låna för att testa fram rätt storlek.

Ska du beställa så får du väl göra som jag har hört att unga kvinnor gör när dom beställer skor på nätet - beställ 5 olika storlekar och returnera dom 4 som inte passar och det är antagligen därför Postnord är så överbelastade...

Hmmm...det gör lite ont att bara prova storlek i butik och sedan tacka för sig då de tar 800-1000 kronor mer än via nätet. Kanske kan man hitta en fysisk butik med ett lagom pris.
 
Jag skulle rekommendera en känga som är anpassad för vinterbruk, t.ex. Lundhags som är gjord för att ha strumpor och tjocksockar. Ska du sitta runt en eld rekommenderar jag att du tar med ett par "värmesockar" med "sula" som göra att du kan gå kortare sträckor för att lägga på ved, gå och kissa etc. Byt om till dessa när du ställt iordning lägret och tar plats vid elden.

Skulle du inte rekommendera Meindl Dovre Extreme MFS Wide?
 
Hmmm...det gör lite ont att bara prova storlek i butik och sedan tacka för sig då de tar 800-1000 kronor mer än via nätet. Kanske kan man hitta en fysisk butik med ett lagom pris.
Hur mycket är det värt att kunna få prova sig fram till en passande känga?
Hur mycket är det värt att att det finns en fysisk affär i rimlig geografisk närhet?
Hur värderar du/jag/vi en möjlig kunnig service av personal?
Jag betalar några hundralappar för ovanstående men jag har också provat och gått hem till datorn för att beställa MEN då har det varit pga klen och ovillig insats från butiken att bidra med ett mervärde.

För att återgå till "on topic" så har jag haft flera Meidl-kängor som suttit mycket bra men då utan tjockare extrasockor. Ytterligare en storlek upp har varit för mycket på längden (med konstiga böjveck som resultat) när bredden blivit bra i ytterligare sockor.
Det är alltid svårt att veta passform utan noga provning, i alla fall för mig med fötter lite åt Kalle Anka-modellen.
 
Jag har haft och har några olika Meindl- och Lundhagskängor. Meindl-kängorna är ofta lite smala och Lundhags-kängorna har ofta en för mig låg vrist varför de måste höjas (det fixar deras skomakare).

Dovre är lite bredare och ett bra val. För att vara säker kan du ringa eller mejla kundtjänsten i Östersund. De är kunniga och hjälper dig. Enligt min bedömning stämmer deras storleksguide mycket bra. Ta på strumpor, en tjock socka och mät längden. Lägg till rejält - kanske 2 cm. Tänk inte på att det blir en "stor" storlek. Bättre att gå bra. Kolla båda fötterna. Ofta skiljer det något. Min högerfot är längre än vänsterfoten.

Lycka till!
 

Bilagor

  • Kängor-A-B-C-D-E.jpg
    Kängor-A-B-C-D-E.jpg
    134.5 KB · Visningar: 152
  • Meindl_storlekstabell.jpg
    Meindl_storlekstabell.jpg
    439.1 KB · Visningar: 154
Hur blir butikerna kompenserade av leverantörer när de bara blir testcenter?

Mitt samvete säger att köper man på nätet så köper man på nätet, man läser storlektabell och applicerar måttband på sej själv.
Vill man prova, går man till butik och betalar extra för servicen att kunna göra det.
Vill man dessutom få anpassat, omsytt gjutna salompjxor eller liknande så betalar ytterliga lite för tjänsten till butiken.
Provar man i butik och sedan handlar på nätet finns snart inte butiken kvar.


Att beställa flera olika storlekar hos näthandlare och sedan returnera - höjer priset för oss andra näthandlare och är miljö- och transportmässigt dumt många returer från svenska butiker dessutom går till baltikum för översyn och sedan åter till Sverige för försäljning, då arbetskraft är billigare där. Transporter är för billiga för miljöns bästa. Finns en bra TVdokumentär om denna logistikkedja.

Kängor och skor köper jag i butik så de funkar på mina knöliga fötter. Även med motttabeller så är skor svårt, låga anklar är svårt att kompensera för på nätet.

Kan inte tänka mig att butiker får kompensation om affärsmodellen inte uttalat är testa här men köp på nätet och det är väl några få som har showroom att prova i.

/Patrik
 
Jag har haft och har några olika Meindl- och Lundhagskängor. Meindl-kängorna är ofta lite smala och Lundhags-kängorna har ofta en för mig låg vrist varför de måste höjas (det fixar deras skomakare).

Dovre är lite bredare och ett bra val. För att vara säker kan du ringa eller mejla kundtjänsten i Östersund. De är kunniga och hjälper dig. Enligt min bedömning stämmer deras storleksguide mycket bra. Ta på strumpor, en tjock socka och mät längden. Lägg till rejält - kanske 2 cm. Tänk inte på att det blir en "stor" storlek. Bättre att gå bra. Kolla båda fötterna. Ofta skiljer det något. Min högerfot är längre än vänsterfoten.

Lycka till!

Suveräna tips! Stort tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Viljan82 Vinterkängor Kläder 47
Franss0n Bekväma vinterkängor Kläder 22
Kanii Vinterkängor Kläder 27
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Matilda3 hitta vinterkängor Kläder 10
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Markus.M Vinterkängor! Kläder 12
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
selektah Kängor med mycket stelt skaft Kläder 7
MSLink En jacka för den som svettas mycket i ryggen? Kläder 9
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
thomas.gbg Hur mycket bränsle? Kläder 5
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
Mr. O Friluftsbyxor större storlekar Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.