Vandra i abisko-nikkaluokta i löparskor, lämpligt?

Hej!

Kommer ta vandra leden i titeln väldigt snart. Mina löparskor som jag har just nu är väldigt bekväma och jag har vandrat 2 mil med dom i fjäll innan så jag är stensäker på att de kommer sitta bra. Min fråga är då om det kommer passa i kungsleden? Är det väldigt blött där?
 
Var rekordmängder med snö i vintras och snön har inte hunnit smälta ännu så jag skulle förvänta mig att gå stundvis i snö blandat med slask. Jag hade övervägt att använda gummistövlar för en sådan tur vilket jag även använder under höstturer när jag vet att mina fötter kan bli rejält frusna. Här har du en satellitbild för hur snöläget var för en vecka sedan när högsommarvärmen passerade förbi Sverige. Det var rejält med snö kvar, antar att en del hunnit smälta men förmodligen ganska mycket kvar. Värt att nämna är att jag går med löparskor vanligtvis i fjällen.

Eftersom sommarsäsongen har startart rekommenderar jag att du kikar in på människors bilder de laddat upp på Instagram. Sök efter #Abisko, #Nikkaluokta #Kebnekaise, #Alesjaure, #Sälka etc för att få en bättre uppfattning över snöläget. Hittade en del bra bilder angående snöläget själv, här är från Kebnekaise, här är en person som gick Abisko - Nikkaluokta och de var tvungen att gå i snö upp till knäna (ser ut att vara dalen precis efter tjäktjapasset).
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2020-07-04 kl. 09.57.38.png
    Skärmavbild 2020-07-04 kl. 09.57.38.png
    7.2 MB · Visningar: 132
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.