Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim?

"g/m2/24h" anger hur många gram vatten som varje kvadratmeter jacka släpper igenom på ett dygn.

Vad som är bra eller dåligt har jag sämre koll på...

//Martin
 
Vid vilka förhållanden då?

Hur menar du? T.ex. vid vila, lätt aktivitet, tung aktivitet? Regn? Jag är själv inte så förtjust i tex-plagg då jag tycker dessa är för täta, men om jag visste lite mer om skalan så är det kanske lättare att välja mellan två plagg etc. Skalan kan väl användas även på plagg som är vind- men inte regntäta, eller?
 
JAg kan tänka mig att mätningarna av g/m2/24h måste ske vid en viss bestämd temperatur, vid ett visst lufttryck och vid en viss luftfuktighet för att man ska kunna jämföra transportmöjligheterna mellan olika jackor. Det värdet säger ju sedan ingenting om hur mycket vatten som kommer transporteras under just din aktivitet och under de förutsättningarna som just den aktiviteten sker, eftersom de förutsättningarna skiljer sig åt från testmiljön.

Men det är ändå ett värde där man kan jämföra olika tyger etc.

/Martin
 
JAg kan tänka mig att mätningarna av g/m2/24h måste ske vid en viss bestämd temperatur, vid ett visst lufttryck och vid en viss luftfuktighet för att man ska kunna jämföra transportmöjligheterna mellan olika jackor. Det värdet säger ju sedan ingenting om hur mycket vatten som kommer transporteras under just din aktivitet och under de förutsättningarna som just den aktiviteten sker, eftersom de förutsättningarna skiljer sig åt från testmiljön.

Men det är ändå ett värde där man kan jämföra olika tyger etc.

/Martin

Har väldigt dålig koll på hur dessa mätningar genomför men visst måste det, rimligtvis, vara så att det finns ett standardvärde för vilka förhållanden som skall råda vid testet.
Fjäderlättarna har kanske koll på läget!? Det brukar ni ju ha :)
//Peter
 
De här mätningarna genomförs i standardiserade laboratorieförhållanden på ganska små tygbitar. Det är ofta svårt att få tag på jämförbara värden gjorda på samma lab och med samma testteknik. En orsak är att fabrikanterna av de här tygerna inte alltid är så intresserade av att sprida informationen. Jag tror att främsta skälet till detta är att jämförelser i lab på små bitar av tyg säger ganska lite om den faktiska ånggenomsläppligheten i ett färdigt plagg. Framförallt plagg från olika tillverkare med olika design etc.

eVent är väl forfarande såvitt jag vet (korrigera mig gärna, detta är ett område som utvecklas) det membranmaterial som "andas" bäst. Detta beror om jag förstått saken rätt på att eVent faktiskt fungerar som bilderna i Goretex reklam. Det vill säga att det finns små porer i membranet som släpper igenom vattenånga. Goretex däremot startade med ett sådant membran, men eftersom porerna lätt täpptes igen av svett och smuts så lade man ganska snart på ett tunt, tunt PU-skikt utanpå membranet. Detta sänker genomsläppligheten högst väsentligt eftersom PU är helt tätt och vattenmolekylerna därför måste diffundera genom polyuretanet. eVent har tydligen på något sätt lyckats lösa det här problemet som Goretex löste med PU för några decennier sedan, på ett annat sätt.

Idag finns det rena PU-kläder som alltså består av ett supertunt skikt PU utan membran och andas genom diffussion. Billigare än Goretex och mer elastiska, men kanske inte lika slitstarka i det långa loppet. Men en PU-regnjacka från ITAB på 400-500 kr ger ju utrymme för att köpa en ny jacka varje år och en superduperjacka från märken på fina gatan som kostar 4000-5000 kr kanske ändå inte pallar mer än 10 år.

Jörgen
 
Hur menar du? T.ex. vid vila, lätt aktivitet, tung aktivitet? Regn? Jag är själv inte så förtjust i tex-plagg då jag tycker dessa är för täta, men om jag visste lite mer om skalan så är det kanske lättare att välja mellan två plagg etc. Skalan kan väl användas även på plagg som är vind- men inte regntäta, eller?

Jag menar vid vilken tempratur, luftfuktighet ev. vind etc?
 
JAg kan tänka mig att mätningarna av g/m2/24h måste ske vid en viss bestämd temperatur, vid ett visst lufttryck och vid en viss luftfuktighet för att man ska kunna jämföra transportmöjligheterna mellan olika jackor. Det värdet säger ju sedan ingenting om hur mycket vatten som kommer transporteras under just din aktivitet och under de förutsättningarna som just den aktiviteten sker, eftersom de förutsättningarna skiljer sig åt från testmiljön.

Men det är ändå ett värde där man kan jämföra olika tyger etc.

/Martin

Trots flera genomläsningar har jag svårt att hitta något som du kan ändra på tills nästa gång. Jag kan bara uppmana dig att fortsätta på samma sätt! Bra!
 
Ok, men inte några typvärden?

Jag kör med metoden vindtätt så länge det inte är blött och regnställ när det regnar. Men var går gränsen vind/regn-tätt?

Mitt egna test brukar vara att försöka blåsa genom tyget. Jag håller det alltså tätt mot munnen och blåser och känner om det går igenom. Min vindtäta Dobsomjacka går ganska bra att blåsa genom faktiskt. Men min Hellyhansen regnjacka är som att blåsa på en plastpåse.

Jörgen fjäder - Vilken regnjacka är detta? Jag har funderat på en packaway.
 
Ok, men inte några typvärden?

Jag kör med metoden vindtätt så länge det inte är blött och regnställ när det regnar. Men var går gränsen vind/regn-tätt?

Mitt egna test brukar vara att försöka blåsa genom tyget. Jag håller det alltså tätt mot munnen och blåser och känner om det går igenom. Min vindtäta Dobsomjacka går ganska bra att blåsa genom faktiskt. Men min Hellyhansen regnjacka är som att blåsa på en plastpåse.

Jörgen fjäder - Vilken regnjacka är detta? Jag har funderat på en packaway.

Jag tänkte just på Packaway som väldigt prisvärd. Vill man ha något lättare så är kanske något i stil med LIM den optimala kombinationen mellan vikt och pris.

Min egen erfarenhet av "blåsa-testet" är att även väven på vindtäta plagg är nästan omöjlig att blåsa igenom. Och rena regnplagg (oavsett typ av väv) är helt omöjliga att blåsa igenom. Jag vet inte definitionerna på "vindtätt" i labbet och har funnit att det är väldigt svårt att få information om detta. Vissa vindblusar anses ju vara i tätaste laget, andra inte. Men det har varit svårt att få fram någon mer handfast information om vilka vindblusar som är mest svettdrivande/står emot kortare skurar bäst.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.