Skidjacka eller vindjacka

Hej,
Funkar en vindjacka bra för skidåkning om temperaturen är ca -10 grader eller varmare, och sen ha lager på lager inuti jackan, som en fleeze tröja?
T.ex. denna:

Eller ska man satsa på en ordentlig skidjacka som t.ex. denna:

Och föredrar ni längre jackor som täcker mer av baken när ni åker skidor?

Tack på förhand
 
Vilken typ av skidåkning planerar du?

Jag skulle inte välja någon av dem om du ska åka skidor. De är bägge alldeles för täta för mig. När det är minusgrader är behovet av vattentäta plagg rätt lågt.

Om du ska ha den för utförsåkning, där du tillbringar en hyfsad del av tiden i liftkö så hade jag valt Decathlon-jackan ("500").

https://www.decathlon.se/skidjacka-ski-p-100-herr-svart-id_8359376.html borde passa för lugnare turåkning. Ska du ute i längdspåret med lite högre fart tror jag den också är för tät.
 
Nybörjare i skidåkning, var i Romme nyligen och skulle behöva en jacka som tål vatten, blir annars blöt av snön.

Tack på förhand
 
Om du avser alpin skidåkning så ställer det inte så höga krav på kläder. Ser man sig runt i backen så finns det gott om varianter och de flesta verkar ha roligt.

Det är egentligen inte svårt att klä sig för den lägsta temperaturen du tänker dig, För egen del använder jag skaljacka, fleeceväst och underställ ner till närmare -10. Utmaningen är snarare att klä sig för andra förhållanden ex. blåst, väta och att kunna justera klädseln så att det inte blir för varmt när det råkar vara lite varmare. Är vädret dåligt vill de ha en hög krage och en huva du kan bära ovanpå en hjälm. Jag skulle gissa att den andra jackan du tänkt dig fungerar med hjälm men det är nog inte självklart för den första.

Jackan jag använder går inte ner över baken och har inte saknat en som går ner längre. Jag föreställer mig att det är främst i en sittlift en längre skulle vara att föredra och då skulle den behöva vara rikligt lång för att göra någon skillnad. Ett varmt mellanlager löser det problemet för mig.

Jag tror att den andra jacken skulle fungera (mycket) bra men hade inte valt den för egen del då jag föredrar dunprodukter som har en tydlig beskrivning av dunets ursprung.
 
Senast ändrad:
Är ju amatör och blir blöt antingen av att det snöar eller när man ramlar i backen.
Och åker bara i Romme som inte ligger så långt bort, kommer inte åka dit när det blir kallare än -10 grader.
Så all tips är välkommen om ni har annat att rekommendera.

Tack på förhand
 
Jag skulle absolut välja bort alla sorters fasta foder i skidytterkläder (gäller både jacka och byxor) - och alldeles särskilt dun, som ju inte tål fukt nåt vidare. Du får betydligt större flexibilitet med tunna/lätta ofodrade skalplagg + reglerbar mängd värmelager undertill - både mellan dagar med olika väderförhållanden, och mellan aktivitet i backen och liftkö/liftåkning/lunchrast inom samma dag. Du kan t ex öppna upp fleecetröjan undertill, men ändå behålla skaljackan stängd utanpå, om det känns varmt men blåser/snöar när du åker. Eller tvärtom, om du snabbt vill vädra bort överskottsvärmen :). Med helfodrade plagg blir det mer "allt eller inget".
Övernattar du trångt eller primitivt utan bra torkmöjligheter, så får du ofodrade kläder + lösa värmelager säkrare torra över natten, om någon del ändå blivit våt.

Vad du sen väljer för skalplagg är inte så avancerat. Till skillnad från tältvandring behöver du ju varken extrem lättvikt eller extrema värden på "andningsbarhet", som bägge driver upp prisnivån. Inte heller kraven på vattentäthet är lika höga, så länge du övernattar inomhus. Det är till viss fördel om yttertyget är lite robustare än de tunnaste sorternas regnjackor, men själv åker jag faktiskt i samma ultralätta Montane Minimus-jacka, som jag använder till fjällvandring.
Har du redan någon skaljacka till annat uteliv, så duger den alltså i princip till skidåkning. Men ska du köpa en ny, huvudsakligen tänkt till skidåkning och liknadne vinteraktiviteter, så kan det var bra att tänka på följande:

- Se till (prova!) att huvan är tillräckligt generös på just din huvudform, inkl. hjälm om du använder en (det finns häpnadsväckande många dåligt skurna huvor!). Den ska ha hög krage, bra vindstrut, vara lätt reglerbar så den kan dras åt utan glipor kring ansiktet, och följa med när du vrider på huvudet (kolla om den har en horisontell åtdragningsstropp runt huvudet).
- Välj rymligt och ledigt snitt, som inte hindrar dina rörelser och tillåter fluffiga värmelager undertill.
- Välj en "slät" modell utan en masa onödiga sömmar och veck (typ överarbetade bälgfickor), som samlar snö.
- Välj om möjligt en lite längre modell som går nerom rumpan, men går att dra åt i nederkanten.
- Välj generösa ärmslut med enkel, robust men tät tillslutning mot vantarna.
- En rymlig och säker innerficka är praktiskt att hålla mobilen och annan ev. elektronik torr och hyfsat varm i.
- En liftkortsficka i ärmen är ju praktiskt, men inte livsnödvändigt - jag brukar ha mitt i en benficka.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren, ska fundera lite och titta runt vad som finns.
Skulle vara bra om man kunde ha den när man går på stan också och inte bara till skidåkning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
erito Skidjacka Kläder 11
ECrider Skaljacka/Skidjacka Kläder 13
caandtfo Bergans Rask som skidjacka Kläder 0
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
thfc Skidjacka? Kläder 1
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...