Laga gortex skal

Missade du syslöjd? är nog endast osynlig reparation sk.konststoppning a
v finkläder de flesta ej klarar själv.
 
Missade du syslöjd? är nog endast osynlig reparation sk.konststoppning a
v finkläder de flesta ej klarar själv.
Jag missade inte syslöjd. Men jag avstår gärna från att testa mina kunskaper på tämligen slitna och skadade goretexplagg. Bättre att låta proffs sköta sådant. Något säger mig att du åker runt med en halvkass bil (som du lagat själv), är utstyrd i udda kläder som du sytt och lagat själv, har utbildat dig själv och tar med dig egen mat när du åker tåg (;
 
Kanske var jag otydlig i min frågeställning, svaren indikerar det. Testar igen: Känner någon läsare av dessa rader till ett företag som reparerar hårt slitna plagg med goretex-membran? Revor, trasiga dragkedjor, större hål …
Tack på förhand!
 
Att lämna till en goretex-certifierad lagar är betydligt dyrare än att gå till en skräddare utan certifiering.
Jag har låtit en ocertad skräddare byta dragkedja (dock fix tät dragkedja) i min gtx-jacka och det blev bra, vet inte om det är 100% tätt i blixtlåsen men tätt nog för mina behov. Det är nog det där lilla extra (sista tejpningen eller var det kan vara) som kostar en hel del extra.
Små revor i gtx har jag ful-lagat med silvertejp - visst det blir inte samma som membrantyg men till en bråkdel av kostnaden och i en gammal sliten jacka är ju ändå membran och impregnering slitet och ev igentäpt.
Lagat gammlat blir inte nytt, men bra nog för många situationer.

/Patrik
 
Att lämna till en goretex-certifierad lagar är betydligt dyrare än att gå till en skräddare utan certifiering.
Jag har låtit en ocertad skräddare byta dragkedja (dock fix tät dragkedja) i min gtx-jacka och det blev bra, vet inte om det är 100% tätt i blixtlåsen men tätt nog för mina behov. Det är nog det där lilla extra (sista tejpningen eller var det kan vara) som kostar en hel del extra.
Små revor i gtx har jag ful-lagat med silvertejp - visst det blir inte samma som membrantyg men till en bråkdel av kostnaden och i en gammal sliten jacka är ju ändå membran och impregnering slitet och ev igentäpt.
Lagat gammlat blir inte nytt, men bra nog för många situationer.

/Patrik
Tack! Låter rimligt.
 
Revor och hål skulle jag lagat med spinnackertejp. Förstår att man vill vända sig till proffs men det är väldigt enkelt att tejpa och blir väldigt bra.
Sömmar, dragkedjor m.m. är det nog smart att låta ett proffs ta hand om. Och då kanske nån som har förståelse för membranplagg och inte bara slumpvis lokal skomakare. Delaminering börjar ofta just vid felaktiga stygn och sömmar.

Men ett gammalt slitet membranplagg kommer ändå delaminera snart så jag hade inte lagt så mycket pengar på det. Kan inte tippsa om något heller då jag hade lagat själv. Det hade synts att jag lagat det själv också! Tar även med egen mat på tåget och lagar bilen mha youtube om det går.

Genom att laga revor och hål själv med tejp kanske det inte blir så dyrt att fixa resten.
 
Jag har lämnat in en jacka i gore-tex till Repamera, först för att laga några revor och släppta sömmar, sen för att byta dragkedja för att stänga jackan. Väldigt nöjd med resultatet båda gångerna, lagningarna syns så klart men den utbytta dragkedjan är svår att se att den inte är original. De kanske inte är billigast, men jämfört med att köpa nytt känns det definitivt prisvärt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
76 Laga kängor? kort om tid Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Henriko Laga byxor? Kläder 5
x-79 laga reva på byxbenet Kläder 1
MBac Laga membranjacka? Kläder 18
Kalle Sigurd Reva i skalplagg - Hur enklast laga Kläder 12
Jocke B Laga Rocketeer-byxor? Kläder 2
sandwichman Laga hål i GORE-TEXjackan. Kläder 7
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
Jock Scott var laga kängorna ?? Kläder 0
Henriko Laga GT-liknande plagg Kläder 4
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
flamma laga reva Gore-Tex tyg. Kläder 2
mattiase Laga GoreTex-brallor Kläder 4
lod Laga Skor Kläder 1
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
laga goretex-jacka?! Kläder 2
fuentes Nubuck och gortex i kängor. Behandling? Kläder 14
Imp Första skal kängorna Kläder 18
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
fredl Åsikter om Haglöfs Rift (WS skal) & Fjällräven Skatie Kläder 0
fem ekonomi skal Kläder 3
ya´ksa skal/regn-jacka Kläder 4
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Nabru Skal kläder Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.