Laga byxor?

Mina favoritfriluftsbyxor har fått två revor på sig och tänkt försöka laga dem. Skulle jag sy dem så misstänker jag att sömmarna blir punkter som inte tål lika mycket (dessutom vet jag inte om jag kan få tag i en symaskin). Jag är därför ute efter något slags lagningskit som man limmar på.
Byxorna är i 100% polyester i med någon slags rip stop så revorna är relativt raka och fina.
Någon som har en idé?
 
Hej!

Menar du "vanliga" friluftsbyxor i ripstop-polyester, eller är det nåt slags membranmaterial (som gore-tex/motsv)?

Om du menar "vanlig" polyester vilket jag antar, så är min upplevelse att sömmarna efter en lagning ofta blir det hållbaraste på hela plagget, men då måste tyget vara såpass tjockt och hållbart att det går att sy i (det är en väldig skillnad mellan tunt prasseltyg och det tjockare tyg som sitter i Haglöfs, Lundhags, ITABs mfl utelivsbyxor). Att bara lappa tycker jag är förkastligt; då kan man lika gärna sy revan under.

Mitt förslag (som blir hållbart, om än kanske lite fult): Sy revan för hand eller med tät sicksacksöm. Sy på en lapp, helst i samma tyg eller liknande syntet, ta inte för stor lappstorlek. Sy fast med tät sicksack i lappens ytterkant. Vill du slippa lappar på utsidan så sy den på insidan, kan ge ett intressant kosmetiskt resultat med den cirkulära sömmen från lappen som lyser igenom utåt...
 
Det är bara rent polyester, ganska tunt men hyfsat vindtät, tål ingen större mängd regn dock.
Det är just tjockleken jag är orolig för när det gäller att sy, det estetiska har jag större besvär med, det får se ut nästan hur det vill bara det håller. Det är alltså inget "tjockare" material som G-1000 tex..
 
Utan att veta hur revan ser ut så kanske det vore idé att först sy för hand, så att det blir någorlunda snyggt. Syr man med "åttor" (upp genom tyget, ner genom själva revan, upp genom tyget på andra sidan revan osv) och har tyget kant i kant brukar det bli relativt osynligt. Sedan skulle jag (om tyget tillåter strykning, vilket ska framgå av tvättrådet) stryka på fållfix på avigan för att liksom "limma ihop" och täta från avigan. Alternativt sätta dit en galonlapp som man lagar ungarnas galonkläder med. Båda finns att köpa i sybehörsaffären. Fållfix är en ca 2 cm bred remsa som man kan använda för att lägga upp byxor och kjolar utan att behöva sy. Man bara stryker fast fållen, så är det klart sedan.

Utan att veta hur du hanterar nål och tråd respektive symaskin så tippar jag på att det blir både bättre och snyggare om du gör det för hand.
 
Maskin vs för hand

Som du beskrivit skadorna sy för hand som Ulrika så väl beskrivit. Du kan tejpa på baksidan med passande, självklippt lapp, av ribstopnylon tejp, finns i sybehörs och friluftsbutiker. spinnakertejp finns i båtbutiker och på segelsömmerier. Sy fast lappen på undersidan med "åttor" me.
ZigZack på maskin ger synligare och styvare lagning, Passar bättre på ryggsäckar och liknande.
//J
 
Tack för svaren!
För att förtydliga, utseendet spelar alltså ingen roll.
Trots att jag är rätt ovan vid nål och tråd så verkar det vara det som gäller får, prova det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jocke B Laga Rocketeer-byxor? Kläder 2
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
76 Laga kängor? kort om tid Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
ades Laga gore tex skal Kläder 7
x-79 laga reva på byxbenet Kläder 1
MBac Laga membranjacka? Kläder 18
Kalle Sigurd Reva i skalplagg - Hur enklast laga Kläder 12
sandwichman Laga hål i GORE-TEXjackan. Kläder 7
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
Jock Scott var laga kängorna ?? Kläder 0
Henriko Laga GT-liknande plagg Kläder 4
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
flamma laga reva Gore-Tex tyg. Kläder 2
mattiase Laga GoreTex-brallor Kläder 4
lod Laga Skor Kläder 1
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
laga goretex-jacka?! Kläder 2
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.