Är kvaliten på sömmar i byxor sämre nuförtiden

avslutad210712

Gäst
Har tidigare öst galla över kvaliten på kvaliten på sömmarna i ITAB's byxor och även jämfört med mina Tierra-byxor där sömmarna höll rätt många år innan det var dags att göra något åt dem.

Numer är jag lite mer luttrad även över lite dyrare kläder. Köpte två par Tierra-byxor i fjol våras. Sömmarna i grenen gick åt skogen efter mindre än en månads användning. Skickades in till Tierra som lagade dem. Hann inte använda dem mer än någon månad så var det dags igen. Eftersom jag gillade byxorna i övrigt så valde jag att laga sömmarna själv och sedan dess har jag använt byxorna utan att sömmarna gått sönder. Likaledes öste jag beröm över mina Milo-byxor för någon månad sedan och jag hann inte mer än göra det så upptäckte jag att sömmarna på de byxorna också var trasiga.

Så jag funderar på om det helt enkelt är så att man börjat använda sämre tråd när man syr byxor nuförtiden för hur skall man annars tolka det när sömmarna håller när man själv syr om dem själv. Utseendemässigt ser fabriks-sömmarna bra ut med täta stygn. Och varför går inte sömmarna i mina jeans sönder på samma sätt?

Vet du vad det är som brister, själva tråden, eller är det dåligt hantverk, d v s t ex dåligt fästad? Jag tycker inte att det skulle kosta mera att använda en syntettråd som håller, men givetvis kostar det att hålla hög kvalitet på hantverk.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Så jag funderar på om det helt enkelt är så att man börjat använda sämre tråd när man syr byxor nuförtiden för hur skall man annars tolka det när sömmarna håller när man själv syr om dem själv.

Själv är jag förbannad när jag syr. (Det är bara dammsugning som är värre.) Då blir det hårdare dragna stygn och kanske något tätare. Därför upplever jag att det jag syr själv håller bättre.

Kanske kan det vara så att nyare tyg är ömtåligare så att man fått anpassa symaskinerna efter det, så att de syr med luftigare stygn eller så.

"Sömsmån" tjatade min syslöjdslärarinna om. Kanske så struntar man i den för att spara tyg. (Vilket man verkligen gör om man syr ett par byxor som går sönder om och om igen. Kunden köper ju inte ett par byxor till...)

Har själv samma tråkiga erfarenhet av två par Tierrabyxor. Ett par reklamerade jag och fick ett par lika "fult" sydda tillbaka (Sarek). De andra (Coloir) har jag tråcklat ihop själv med björntråd. Har inte samma erfarenhet av andra prestigemärken. Men det blir inget mer Tierra.

Har också ett par Milo, som varit sköna hittills men där jag efter kort tids användning upptäckt att de är lite trasiga i sömmen. Tror inte det beror på fel storlek, men jag har i och för sig klättrat i dem, vilket ju är meningen. Det är dubbelsöm ungefär som på jeans, och bara ena sömmen har släppt ett par cm max. Det verkar vara undertråden som släppt övertråden - eller troligen har bara undertråden gått av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips