Laga kängor? kort om tid

Gokväll allihopa,

Om en dryg vecka bär det av till årets fjällsemester, en veckotur i Sarek. Mina kängor är ett par Lundhags Professional som left ett ganska hårt liv de senaste åren och jag hade lite på känn att detta kunde bli sista fjällsemestern för dem. När jag iväll tog fram dem för att ge dem en rejäl infettning upptäckte jag att plösen på högerkängan gått upp i sömmen, ca en halv decimeter från botten på och uppät. Detta kan jag ju fetta in till föbannelse utan att få det tätt =)

Funderar på om man kan sy igen det själv eftersom jag inte hinner med att skicka iväg dem till Järpen, och köpa nya så här kort inpå vandringen är det då rakt inte tal om.

Vad ska man använda för tråd att sy sånt här med? räcker det med vanlig björntråd eller tarvar det grövre doningar? Kan man kanske lämna in dem till de lokala skomakarna/nyckelsliparna och förvänta sig ett ok resultat?

Tacksam för svar och tips

//Thomas

Har efter ett par tafatta försök kommit fram till att det finns inte en sportmössa att jag grejar att sy det där själv. Utifrån och in var det inte så besvärligt att handsy, men att hitta rätt ställe för att köra nålen inifrån och ut, Haha.

Får nog ta och knata ner till gallerian imorgon och kolla om "skomakarn" tror sig klara av det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips