Kängor eller skor i fjällen?

Jag ska upp och vandra några dagar i fjällen (Funäsdalen) för allra första gången. Har sedan tidigare ett par bra walkingskor i gore-tex men räcker det där uppe? Jag ska bara göra dagsturer utan tung packning. Har ett par vandrarkängor hemma på öppet köp men de är inte alls lika sköna som mina walkingskor. Måste man ha kängor eller funkar det med mina låga gympaskor?
 
Naturligtvis fungerar det utmärkt med både skor eller stövlar. Kan du gå i skogen med dina skor så kan du också gå i fjällen, det kan vara blött utanför leder, men då räcker sällan kängor heller
 
Det där brukar vara en personlig åsikt och jag tycker att du ska ta de som är skönast. Det finns de som bestiger utmanande och höga berg med stiglöparskor och de finns dom som inte vill vara utan sina kängor. Det är viktigt att skorna passar dig, och att du trivs i dom.

Blött är det ofta på lite lägre höjd, men oftast går det att gå runt eller att hoppa på lite stenar.

Hoppas du får en rolig tur :)
 
Ok, tack för era svar! Jag ska gå lite mer med mina nya kängor här hemma imorgon så får vi se hur de känns. Ska åka på torsdag så jag har några dagar till att gå in dem. Det jag är rädd för med de låga walkingskorna är att jag ska få ont i vristerna om det blir mycket balanserande. Gick en gång i skogen med dem bland mycket rötter och stenar och den gången fick jag ont runt vristen.
 
Blötsnö

och sommarsnö och lågskor är väl den kombo som är sämst. Men om du går leder respektive torrare kalfjäll utan snöpulsning funkar lågskor.

Nån som kört med lågskor och damasker och fått det att funka på turer med passager över snöfält?

Thure
 
Sealskin strumpor funkar utmärkt vid våt väderlek......dock så har jag ej personlig erfarenhet av pulsa i snö på fjäll ännu med lågskor.
 
Jag kom hem från Funäsdalen i torsdags. Gick flera dagsturer där omkring. Förvisso hade jag kängor, men det hade nog gått att gå i lågskor också.
Det fanns några blöta partier efter vissa leder, men det var ganska sällsynt.

//Helen
 
Är det dagsturer och man tillbringar nätterna i stuga skulle jag nog vilja påstå att det antagligen funkar bra även med gympadojor. Visst kan det bli lite obehagligt med tjippande skor om det blir riktigt blött, men har man möjlighet att torka dem och byta strumpor till nästa dag är det ju inte så farligt.
 
Har man snabbtorkande skor i meshliknade mtrl i kombo med ullstrumpor så torkar skor/strumpa väldigt snabbt. jag trampade i bäckar m,m i Norge och var hyfsat torr efter typ 30min.

Fördelen med ventilerade och lätta skor överväger lätt tyngre och vattentäta kängor för mig flera gånger om.
 
Lågskor

Gick Sarek från Suorvadammen till Kvikkjokk i mitten av augusti. Då hade både jag och sonen lågskor hela tiden. Växlade mellan två strumpor som fick bli blöta på dagen. Tjockare torra på rast och kväll. Nästa gång tar jag med en extra sula att byta till ibland. Ja det var blött om fötterna emellanåt men det torkade fort. Tyckte att jag hade bättre känsla i skon när det var mycket sten. När jag tidigare om åren gått i kängor har det känts väldigt klumpigt i blockterräng. Vi hade Keen sandaler. Min röst går till snabbtorkande lågskor.
 
och sommarsnö och lågskor är väl den kombo som är sämst. Men om du går leder respektive torrare kalfjäll utan snöpulsning funkar lågskor.

Nån som kört med lågskor och damasker och fått det att funka på turer med passager över snöfält?

Thure

Jag har kört i snö med GTX lågskor och GTX damasker , funkar fint så länge man rör på sig nedåt -10.
Skall man stå stilla sedan vid lägret skall man ha några skoöverdrag ala Neos eller så iaf om det är kallare.

Den kombon är ju lika bra som kängor tror jag för man har ganska lite vikt på fötterna vid rörelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Backpacker Skor eller kängor ? Kläder 9
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
JMel Kängor eller lågskor? Kläder 61
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
OBD Kängor-höga eller låga? Kläder 5
thomas.gbg Kängor eller stövlar? Kläder 14
Maskros444 Höga eller låga kängor? Kläder 11
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.