Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst?
- Trådstartare Clover
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Fungerar väldigt bra
Sommartid fungerar byxan som vilken kraftigare utebyxa som helst, något för varm när det är varm ute, däremot resten av året är det väl fungerande kläder. För vandring i skogen = perfekt, på fjället föredrar jag något lättare plagg.
Sommartid fungerar byxan som vilken kraftigare utebyxa som helst, något för varm när det är varm ute, däremot resten av året är det väl fungerande kläder. För vandring i skogen = perfekt, på fjället föredrar jag något lättare plagg.
Jag som tycker att många civila friluftsplagg är för tunga har väldigt svårt att se lämpligheten.
Om vi bortser från vikten och tjockleken (d.v.s. att de inte funkar bra om det är varmt) så har vi ju också det dumma att gå omkring kamouflageklädd civilt (inte helt optimalt om man hamnar i en nödsituation och behöver hittas).
Visst, har man inget annat så, men de flesta människor har antagligen redan andra kläder hemma som kan lämpa sig för en första vandring. Och även om man inte har så är det antagligen vettigare att köpa plagg som man även kan gå omkring med till vardags (om man tröttnar på vandring).
Om vi bortser från vikten och tjockleken (d.v.s. att de inte funkar bra om det är varmt) så har vi ju också det dumma att gå omkring kamouflageklädd civilt (inte helt optimalt om man hamnar i en nödsituation och behöver hittas).
Visst, har man inget annat så, men de flesta människor har antagligen redan andra kläder hemma som kan lämpa sig för en första vandring. Och även om man inte har så är det antagligen vettigare att köpa plagg som man även kan gå omkring med till vardags (om man tröttnar på vandring).
Jag tycker M90 är bra som friluftskläder - och de varar lääänge.
Är man reserverad till just camouflagemönstrade kläder - så finns M90-designen faktiskt
även i marinblått (och i svart, men då blir man väl tagen/anklagad för att vara attackpolis).
Använder själv gärna de enfärgat marinblå byxorna. Och m/59-skjorta...
[Men:
Min "komposthög" får fortsatt hänga i garderoben - tills Ivan (eller andra små gröna män)
gör den nödvändig igen... Molon labe.]
sett ur försvarets juridiska synvinkel... Det är när vapenslags- och kron-märken sitter på
som försvaret kan ha invändningar, möjligen. Försvaret gjorde nämligen det lilla misstaget
att inte mönsterskydda varken camouflagemönstret eller M90-plaggen när det begav sig.
Något de nu får leva med...
Är man reserverad till just camouflagemönstrade kläder - så finns M90-designen faktiskt
även i marinblått (och i svart, men då blir man väl tagen/anklagad för att vara attackpolis).
Använder själv gärna de enfärgat marinblå byxorna. Och m/59-skjorta...
[Men:
Min "komposthög" får fortsatt hänga i garderoben - tills Ivan (eller andra små gröna män)
gör den nödvändig igen... Molon labe.]
Är kronmärkena makulerade - eller saknas helt - så är de som vilket civilistplagg som helst... och man skall ej använda sig av uniformen civilt.
sett ur försvarets juridiska synvinkel... Det är när vapenslags- och kron-märken sitter på
som försvaret kan ha invändningar, möjligen. Försvaret gjorde nämligen det lilla misstaget
att inte mönsterskydda varken camouflagemönstret eller M90-plaggen när det begav sig.
Något de nu får leva med...
M90 är inte vikteffektiv vid friluftsbruk, den saknar många vetilationsmöjliheter också.
Arbetarbodarna och sporthandeln har många bättre och lättare alternativ.
Har oxså dväljs i M90 i tjänsten och delar upplevelsen att tröja 90 och sydväst är prima grejor. Underställ i ull är överlägsna kungens gröna. De är även lättare.
Satsa rätt från början.
go tur
Arbetarbodarna och sporthandeln har många bättre och lättare alternativ.
Har oxså dväljs i M90 i tjänsten och delar upplevelsen att tröja 90 och sydväst är prima grejor. Underställ i ull är överlägsna kungens gröna. De är även lättare.
Satsa rätt från början.
go tur
Bakgrunden till min fråga var att jag mött uniformsklädda (civila) vandrare i både på fjäll och i skog och ville veta om kläderna är bra för fritidsbruk.
Personligen får jag dåliga vibbar av personer med camouflagemönstrade kläder som fritidsplagg - men jag har övervägt att införskaffa svarta M90. Däremot verkar det vara relativt vanligt att jägare (?) använder bara (uniforms-) byxorna eller jackan.
Tack för alla bra svar så här långt.
Personligen får jag dåliga vibbar av personer med camouflagemönstrade kläder som fritidsplagg - men jag har övervägt att införskaffa svarta M90. Däremot verkar det vara relativt vanligt att jägare (?) använder bara (uniforms-) byxorna eller jackan.
Tack för alla bra svar så här långt.
Byxor, stumpor, underställ och andra värmeplagg är utmärkta för friluftsliv. Själva jackan kan jag avråda ifrån att använda i friluftssammanhang. Satsa på något vattentätt plagg istället!
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg