Vinterparkas med eller utan membran?

Jag funderar på köpa en ny vinterjacka/vinterparkas att ha när det blir riktigt kallt typ -5 °C och neråt. Är osäker på om jag ska leta efter en med membran (typ Gore-Tex eller Hydratic) eller ta en utan membran.

Jag har tidigare en del erfarenhet av diffusionsplagg eller skalplagg som då är helt utan foder och till mer för åretruntbruk. Men jag är väldigt missnöjd med dem då man svettas som fan i dem och ändå är det dyrare membrankläder jag köpt. Jag har alltså dragit slutsatsen att skalplagg är skit och en kompromiss mellan regnkläder och vanliga. Man blir inte våt av regn man man blir genomvåt av svett istället. Alltså bättre ha utan "andas"-membran så har man bra ventilation och då bära med sig en riktig 100% tät regnjacka.

Några exempel på modeller med eller utan membran:
Fjällräven Forest Parka med Hydratic-membran
Fjällräven Sarek Winter Jacket med G1000-tyg utan membran
Woolrich Arctic Parka med vattenavstötande DuPont-Teflon

Men när det gäller vinterjackor har jag ingen erfarenhet. Det är ju kallt då och inte säkert man svettas på samma sätt. Kanske till och mer fördelaktigt då ha ett med membran skyddar mer mot blåst. Vad har ni för erfarenheter?
 
Jag tvivlar starkt på att ett membran kan fungera tillsammans med en ordentligt fodrad jacka. Känns som att all eventuell fukt kommer att stanna i fodret, oavsett yttertygets beskaffenhet. Dock kan det vara värt att ha ett vindtätt yttertyg, men tveksamt om det behöver vara ett membran.

Jag ser inget om att den översta jackan du länkar till har ett hydratic-membran?
 
Jag skulle då inte köpa en fodrad vinterjacka med membran. Vad ska man ha det till ?

Enda användningsområde som jag ser som jag skulle kunna ha den till är långvarigt stillasittande eller mycket långsam aktivitet i snöblaskregn men då fungerar, för mig, en dunjacka med en vattentät skaljacka över lika bra. Då kan man dessutom ta av skaljackan om det skulle torka upp eller av sig dunjackan om man ska börja röra på sig.

Mvh / Johannes
 
T0ker jackan du har för 1500kr verkar väldigt prisvärd. Dock skulle jag inte köpa den för att dens stoppning är 75% dun och 25% fjäder då jag är allergisk samt bryr mig om hur djur behandlas. Jag såg att Wedze Quechua är impregnerad så ytan är vattenavstötande och de rekommenderar att man återimpregnerar den efter varannan tvätt. Kanske bästa för en vinterjacka är impregnerad som då blir ett mellanting mellan membran och vanligt tyg.

Ayrin jag tror också att membran i en vinterjacka till och med kan vara dåligt pga den blir mer fuktig då kroppsvärme och svett inte vädras ut ordentligt. Men det hade varit intressant höra från någon med erfarenhet av det. FJ Forest Parka har Hydratic det står på FJ:s hemsida under "Storlek, material & miljöinformation".

Glännman då jag bara tänkt använda jackan under -5 °C så är det ju ingen risk för regn. Bara om det snöar mycket och kroppsvärmen då gör att snöflingor smälter på jackan. Men jag tror inte det är tillräckligt stort problem som befogar att man måste ha membran.
 
Senast ändrad:
Användningsområde

Vad ska du använda jackan till? Jag har en primaloft-fodrad goretex-jacka och den fungerar hur bra som helst i skidbacken och på stan, i busskön, etc.

Eftersom du säger -5 gissar jag att du bor där det ofta regnar på vintern och då är det ju bra med en vattentät jacka.

Jag skulle kanske inte ta med den på en flerdagars fjälltur men för dagstur som värmejacka och på stan är det suveränt och det blir varmare när jackan är helt vind och vattentät..
 
(...) Jag har tidigare en del erfarenhet av diffusionsplagg eller skalplagg som då är helt utan foder och till mer för åretruntbruk. Men jag är väldigt missnöjd med dem då man svettas som fan i dem och ändå är det dyrare membrankläder jag köpt. Jag har alltså dragit slutsatsen att skalplagg är skit och en kompromiss mellan regnkläder och vanliga.(...)
Är det inte lite begreppsförvirring här, som kan ha påverkat dina slutsatser? Skalplagg behöver ju inte vara membranplagg.
Ang. de sistnämnda har jag samma erfarenhet och har dragit samma slutsats som du:
(...) Man blir inte våt av regn man man blir genomvåt av svett istället. Alltså bättre ha utan "andas"-membran så har man bra ventilation och då bära med sig en riktig 100% tät regnjacka. (...)
...men detta gäller alltså membranplagg (typ Goretex) och betyder ju inte, att alla andra skalplagg (= ofodrade ytterplagg) är förkastliga.

Jag förstår faktiskt inte vitsen med ett fodrat "skal"-plagg? Det blir ju betydligt mer flexibelt att kunna reglera (och vid behov vädra ut och/eller torka!) värmelagren och vindlagret individuellt; särskilt på vintern.

Jag tycker som du att det blir alldeles för svettigt med "membranplagg" till t ex skidåkning och använder i stället min gamla ofodrade Ventilejacka; i alla fall när det inte är någon mer permanent risk för regn/plusgrader (då har den vissa nackdelar). G1000 borde väl också funka; jag åkte i en (återigen ofodrad) Fjällrävenjacka för länge sen men tycker att Ventile blir lättare och smidigare. Samt mer vattentätt, de gånger det trots allt faktiskt behövs.

Men till ingen av dessa jackor skulle jag vilja ha ett fast foder.
 
Vilket är användningsområdet

Hej,

Då enda informationen är att du vill använda plaggen då det är kallt är det egentligen omöjligt att ge något bra tips. Är syftet typ promenad med hunden eller pimpelfiske kan ju vilken som helst av dina förslag funka. Har en sådan jacka (från Marmot) som jag använder hemmavid mest hela vintern

Men om vi talar om aktivt friluftsliv håller jag med Joanna med flera att du definitivt ska undvika alla former av foder. Blir lätt blött, dålig flexibilitet och onödigt tungt. Om man är lite varm av sig, vilket du verkar vara, räcker det för det mesta med ett varmt underställ under ett vindtätt skalplagg även om det är ner mot -10 till -20 och blåser. I alla fall för mig. Är ytterst sällan som jag kan ha på mig mellanlagret då jag går på tur på vintern.

Nu finns det ju mängder av bra skalplagg på marknaden. Själv skidar sen länge tillbaka omkring i en jättetrevlig anorak i ventilebomull från Klättermusen. Men skulle jag köpa en ny idag hade det nog blivit Bergans variant (http://nettbutikk.bergans.no/klær/j...arctic-Exp-Jkt-Black-Red-L-121234-p0000059633).

/ Stefan
 
Håller med ovan, vad du tänkt dig göra med den är tämligen viktig info.

Jag har en fjällräven greenland winter parka (tror jag, den är gammal och ärvd), och den är lämplig när man inte ska göra så mycket och det är kallt. Har den typ när jag räknar med mycket slitage på jackan...

Ska jag bara ut med hunden, eller ut och skidra och behöver ett värmeplagg tar jag hellre min klättermusen dunjacka/-tröja. Den är varm och lätt, men jämförelsevis ömtålig. För varm och tät för att skidra i dock, om det inte är *riktigt* kallt och blåsigt.
 
Svar till inlägg

username2 jag bor i södra Sverige men parkasen jag tänkte köpa var tänkt bara att använda vid minusgrader så varma vintrar (plusgrader) blir den då inte använd mycket alltså.

Joanna jag var lite otydlig jag menade membran-skalplagg är skit. Skalplagg utan membran tycker jag däremot är bra men trodde skalplagg utan membran kallades vindplagg istället.

Undvall jackan har jag tänkt använda till allt möjligt så jag lär bli varm och troligen svettig, inte för något stillasittande alltså. Startade inte tråden för att diskutera vilken jacka som var bäst till någon specifik aktivitet, utan mer allmänt om det är något bra med membran på vinterjackor eller inte. Jag har konstaterat att alla membran-skalplagg är skit oavsett användningsområde frågan är om membran på fodrade vinter-jackor också är skit då det inte regnar vid minusgrader och det istället gör man blir våt av svetten som inte ventilleras ut.

Ayrin Klättermusen tycker jag verkar intressanta de har helt slutat med membran i sina plagg. En intressant modell tycker jag är Klättermusen M Einride 2.0 jacket men den är då ofodrad och kanske inte optimal som vinterjacka.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.