Köpråd, byxor eller zip off-byxor

Hallå,

Andra veckan i juli ska jag till Keb. Kommer att ha bra Haglöfs skalbyxor med mig för regn/snö/vind. Behöver byxor att vandra i mellan Nikkaluokta och fjällstationen. Brukar inte gå på sommaren, så ni får gärna hjälpa mig reda ut vad jag ska ha för några byxor.

- Vill jag ha shorts med mig också? Är ett par zip off-brallor att föredra?
- Finns det så pass sköna byxor att jag, vid regn, bara kan dra över skalbyxorna?
- Kan det funka med ett par billiga byxor från tex Intersport?

Hur brukar ni resonera?

Kan tillägga att jag drar iväg och vandrar max en gång om året, så dessa kommer nog ligga i byrån mellan dessa gånger.
 
Brukar vandra i zip-off byxor men det är sällan man tar av den nedre delen, främst på grund av myggen på låg höjd och kylan på hög höjd.
Så mitt tips är att fokusera mer på att byxorna är bekväma, torkar fort osv istället för zip-off möjligheten. Det går även alltid att rulla upp byxorna om man skulle vilja göra det.
 
Mellan Nikka och Keb kan du promenera i vad som helst.
Första turen jag gjorde på kungsleden gick jag i ett par Fristadsbyxor, inte optimalt, men inte så mycket hinder som man kan tro.
Som någon sa så ska du köpa nya för ändamålet så köp ett par som torkar snabbt, det är drygt att gå omkring i blöta brallor.
 
Rekommenderar Prana zion II byxor.
Snabbtorkande, ganska vindtåliga, lätta, mesh-tyg i fickorna = ännu mer snabbtorkande och mindre extratyg där, går att rulla upp och fästa halvvägs upp på vaden om man vill det, god rörlighet. Och dessutom ser de inte 'friluft' ut, så mycket iallafall, man kan utan att skämmas gå med dem i stan, eller träna i dem. Inte så farligt dyra heller. Det är inte heller nåt problem att dra regnbyxor utanför.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRANAMSTRETCHZIONIIPANT
 
Jag har haft zipoff men gillade det inte alls. Blixtlåset känns mot benet varje steg man går så jag skulle hellre slänga med ett par shorts om du räknar med varma dagar.
 
Samma här, hellre bra tunna byxor och shorts, är inte heller så förtjust i zipp-off. Hade ett par där dragkedjan skavde och ett annat som hade en dragsko bak på låret som skar in i vaden varje gång man böjde sig ordentligt. Den sista från fjällräven prov-kollektion, blev nog ingen modell av den skulle jag tro. Numera kör jag två plagg.

Skickat från mobilen
 
Du kommer tveklöst klara dig på byxor du har hemma, om du har något annat än jeans.

Och jag kanske läste fel, men du lär inte vilja gå upp i skalbyxorna. Man går upp på toppen i fint väder, en dag som kräver skalbyxor hela tiden är inte värt att gå upp på.
 
jag vandrar alltid i beväma bomull/polyester byxor i svenska fjällen, vindsäkert, myggsäkert och torkar snabbt (typ Fjällräven G1000 utan några strechpaneler etc). Har aldrig haft med mig kortbyxor pga myggen och viktökningen i packningen. Ett par byxor plus regnbyxor (tunna överdragsbyxor+jacka) får räcka både på leden såväl som på toppen av Kebne. Skalbyxor blir för tunga och otympliga i packningen, samt för varma och svettiga att vandra i.
 
Jag har kört zip-off i 10 år. Själva zip-off funktionen är väl inte superbra förutom att man sparar gram genom att slippa släpa på shorts. Jag går i shorts nästan hela tiden och om det blir kallare så går jag med underställ och shorts över. Tycker det är bekvämare än byxor. När man väl stannar så drar man på nederdelen så man inte blir kall. Jag har inte haft några som helst problem med skav från dragkedja eller dylikt. Det är ett par haglöfs.
 
Tack för alla tips!

Jag gick tillslut till Addnature och köpte mig ett par Houdini M's Thrill Twill Pants. Tunna, sköna, lätta som tusan och snygga. Dessa kan jag ha både på berget, fisketuren, i sommarstugan eller när jag tvättar bilen. Till det köpte jag ett par lätta Nike shorts för löpning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
Danmanjaur Köpråd : Hög vandringskänga Kläder 8
avslutat_17_06_20 Köpråd önskas Kari Traa Kläder 4
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
Bridgemix Köpråd kängor (Paypal) Kläder 5
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
Zip99 Tips på byxor Kläder 41

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...