Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk?

Hej!

Efter att ha insett att mina lundhags är för kalla för vinterns aktiviteter som isfiske, jaktpass, pulkabacken korvgrillning mm så behöver jag fixa ett par varmare.

Jag är ute efter maximal prestanda i förhållande till pris. Jag premierar värme, smidighet, hållbarhet och de får gärna vara snygga. Jag slipper gärna lägga mer än 1500kr.

Sorel Caribou verkar ju vara populära i alla fall. Skall vara vattentäta och varma och ser inte förskräckliga ut. Men är det verkligen en riktig friluftskänga som tål hårda tag eller är det nåt som mest passar för mannekängande på stan?

http://www.outnorth.se/sorel/caribou.php

Vad tror ni? Kan produkten vara lösningen på mina problem eller bör jag kika efter något annat? Finns det bättre grejer i samma prisklass?

Dessutom åker jag långfärdsskridskor av modellen som man spänner över kängorna. Kan dessa kängor bli för klena till det ändamålet?

Tacksam för input
 
Meningen med denna typ av kängor är att foten skall sitta ganska löst, de får inte heller vara trånga. Därmed brukar de inte vara lika bekväma att gå i längre sträckor och jag har svårt att se dem på skridskor!

Den nedre delen är vattentät men inte skaftet, fodrade gummistölvar är lika varma, men också vattentäta hela vägen upp även de har utseendet emot sig!
 
Har du prövat gummistövlar med innerskor i? Nokia, 90Stövel eller liknande, det verkar vara grejen för dig. Skall det vara varmt i dem får stöveln inte sitta för tätt på foten, det är alltid luften i sockar och innerskor som isolerar.
go tur
 
Förutom vad som redan nämnts så är den där skon överdrivet tung. Sorels kvalitetsrenomé har också minst sagt sjunkit sedan de blev kinesproducerade.
 
Jag har den modellen i storlek 50, använder den på mina vinterturer i norra Norrland och är nöjd i alla avseenden. Bra och robust kvalitet, bra pris, mycket varm och skön, fullt snöskoduglig. Uttagbar innersko.
 
Jag har den modellen i storlek 50, använder den på mina vinterturer i norra Norrland och är nöjd i alla avseenden. Bra och robust kvalitet, bra pris, mycket varm och skön, fullt snöskoduglig. Uttagbar innersko.

Ok, låter bra då. Du är ju den enda i tråden som verkar ha erfarenhet av kängan, även om det verkar råda delade meningar..
Tror du den är stadig nog att spänna ett par långfärdsskridskor kring?
Tack för svar
 
Ok, låter bra då. Du är ju den enda i tråden som verkar ha erfarenhet av kängan, även om det verkar råda delade meningar..
Tror du den är stadig nog att spänna ett par långfärdsskridskor kring?
Tack för svar

Det vågar jag inte riktigt bedömma. Har inga som helst erfarenheter med skridskor. Men jag kan tänka mig att man behöver mycket bra fot-/ankel-/vriststöd med skridskor. Och den typen värmestövlar kan rent konstruktivt inte snöras på ett sådant sätt. För att jämföra med mina barmarks-fjällkängor, som är ett par Hanwag: De går ju att snöra riktigt fast och tajt, men av just den anledningen är de för kalla på vintern i mkt sträng kyla.
Det ena uteslutar liksom det andra -- antingen tajt snörning eller luft som isolerar.

Edit: Typo
 
Senast ändrad:
Jag äger inga Sorel, men har fått ut såna där du länkade till några gånger när jag jobbat på Svalbard. Inte jättevarma, men helt OK när man inte vill ha så klunsiga skor som Mukluks eller Sorel Glacier. Svagheten hos lite enklare Sorelkängor är sulorna som enligt mig är lite för dåligt isolerade jämfört med resten av skon. Dörr i tiden höll dom bra, men jag tror dom blivit uppköpta av Columbia och kvaliteten har svajat lite, kanske bra nu igen? Salomon Toundra kan vara ett annat alternativ att kolla på om du vill ha nåt varmt som inte kostar skjortan.

Sorels funkar definitivt INTE till att åka skridskor med, alldeles för mjuka. Vid skridskoåkning behöver man inte ha så varma skor i och med att man håller igång jag klarar mig bra i vanliga längd-skejt-pjäxor.

De flesta Lundhags och Meindel-modeller tycker jag är värsta skiten att ha på vintern. Sulorna isolerar dåligt, speciellt Meindl brukar ha värsta sortens köldkloss av massivt gummi att stå på. Ska du ha ett par vanliga kängor som funkar på vintern måste dom ha isolerade sulor, alltså inte en liten iläggbar filtsula, utan en cm tjock isolering av EVA eller liknande i själva sulan. Stegjärnsfasta kängor från Boreal och LaSportiva har isolerade sulor, men dom är rätt klunsiga och dyra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.