Sorel Caribou - hur behandla lädret?

Hej!

Efter att ha flyttat norrut i landet så får jag äntligen uppleva kallare grader och snö igen så dags att gräva fram mina Carbou boots som legat i skolåda i förrådet senaste två åren.

Då jag inte använt dom på länge ska jag vaxa in dom med något speciellt vax anpassat för Nubuck läder? Verkar som att alla hemsidor som säljer skon verka säga att det räcker med att borsta rent dom med en trasa och att vaxning inte är nödvändig? Har gjort misstaget med tidigare läderskor att inte återfukta dom innan framtagning vilket medfört sprickor. Tycker inte att de känns speciellt torra men har mindre erfarenhet av Nubuck.

Skon i fråga: https://www.sorel.com/p/womens-caribou-boot-1950361.html?dwvar_1950361_color=242&pos=0

Tacksam för svar
Mvh Adam
 
Hejan,

Den stora frågan är hur viktigt det är för dig att de även efter behandling ser lika dana ut? Personligen är det något jag struntar i och har därför behandlat mina nubuck skor på precis samma sätt som vilka läderkängor som helst. Det vill säga smörja in dom med till exempel Lundhags Lädersmorning eller liknande.

Tycker detta skyddar lädret bäst, men vill man behålla det ursprungliga utseendet finns det ju lädersprej som https://www.outnorth.se/nikwax/nubu...u93WtuPjUz2gW0X6rwm7C4EaAu0xEALw_wcB#|OneSize

/ Stefan
 
Där smör smälter brinner läder.
50 grader är garanterat ett ställe där läder brinner.
När man masserar in fett, Lundhangs, Fiskars eller Minkfett i skinnet gör man det i små cirkulära rörelser, då blir det p g a friktionen såpassvarmt att fettet blir flytande och lättare tränger in i lädret, givetvis gör du detta på rent läder. Om du sen vill vaxa opanpå är det likaledes med små cirkulära rörelser tills du täkt hela ytan. Efter ett par år i förgängelsen behöver kängorna säkert en tvätt före infettningen.

go tur
 
50°C i ugnen under 10 min verkar mina skodon klara alldeles utmärkt. Jag har använt tekniken i minst 30 år.

Så varm blir knappast hela kängan på så kort tid. Smör smälter förresten vid 34-35°C.

Thure
 
Hejan,

Den stora frågan är hur viktigt det är för dig att de även efter behandling ser lika dana ut? Personligen är det något jag struntar i och har därför behandlat mina nubuck skor på precis samma sätt som vilka läderkängor som helst. Det vill säga smörja in dom med till exempel Lundhags Lädersmorning eller liknande.

Tycker detta skyddar lädret bäst, men vill man behålla det ursprungliga utseendet finns det ju lädersprej som https://www.outnorth.se/nikwax/nubuck-suede?gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpuND65gAKnj-t2NONvM81xeOO0IaOTcu93WtuPjUz2gW0X6rwm7C4EaAu0xEALw_wcB#|OneSize

/ Stefan
Tack för ditt svar.

Nja, att skorna håller är det viktigaste. Jag har sprayat dem med impregneringsspray och märkt att det fungerar jätebra mot vätan. Sparkade igenom isen häromdagen när jag gjorde en egen isvak och det var inget problem. Är bara orolig att lädret torkar ut om jag inte vaxar dom. På Sorels egna hemsida så rekomenderar dom bara "borsta av dom" under "care" rubriken, därför jag undra om vaxning av nubuck var nödvändig. Har ett Meindl sportvax hemma, borde det fungera att anävnda det?

Ok
Håller med Stefan. Bra vax skyddar och är enligt min uppfattning utmärkt på nubuckläder. Blir lite blankare och mer motståndskraftig yta. Ett bra vax jag använder är Sno seal. https://armygross.se/skor/skovard/s...MIpZnkjL-x7QIVloTICh3HVwI6EAQYBCABEgL68PD_BwE

Jag brukar lägga in skorna eller kängorna i ugnen på ca 50 grader vilket får vaxet att smälta lite och det tränger då in längre i lädret.

Thure

Det vaxet du länkade verkar vara ett vanligt lädervax (står inte något speciellt om nubuck/mocka på det), tror du att det går att använda Meindl sportwax?
 
Det vaxet du länkade verkar vara ett vanligt lädervax (står inte något speciellt om nubuck/mocka på det), tror du att det går att använda Meindl sportwax?

Bör funka jättebra det med men de avråder från att värma in det. Sno Seal är nog lite mera trögflytande.


Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.