Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare?

Nu är det nog dags att fixa mina gamla Lundhags (tror modellen heter Forest). Yttersulan börjar bli bortnött framme vid tån där jag gått och sparkat i stenar… Frågan är då om det är värt att skicka dem till tillverkaren, vilket lär kosta kring en tusenlapp med frakt, eller låta min lokala skomakare göra jobbet. Om jag går till den lokala skomakaren, är det något jag ska tänka på, säga till om, fråga efter? Jag vet så gott ingenting om omsulning och material. Det jag vet om min lokala skomakare är att jag är nöjd med resultatet när han har sulat om mina vardagsskor.

Har skickat mina kängor till Lundhags två gånger under alla år. Är mycket nöjd med deras arbete och sulorna har hållit toppkvalite. Priset utslaget på åren sulorna håller, har för min del blivit låg med flitigt användning. Hur stor blir skillnaden i kostnad mellan Lundhags och din skomakare?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har sulat om hos Lundhags skomakare för något år sedan och är nöjd med resultatet, tror det kostade strax under tusenlappen + frakt. Det kändes tryggare att skicka till tillverkaren än att välja ett lokalt oprövat kort.

Tycker du du bör nyttja din lokala skomakare och när du är nöjd med det jobb som han/hon har gjort så varför skicka kängorna i väg.
Man bör ju kolla vilka sulor den lokala skomakaren kan erbjuda, så en får rätta sulan till det du skall använda kängorna till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips