Jörnkängan: sula och storlek?

Är rätt nära att beställa ett par M96.

Tvekar på storlek. Många verkar tycka att "rätt" storlek (fotens längd) blir för liten, trots att det är vad tillverkaren rekommenderar. Enligt vad jag googlat fram i olika forum ska innermåttet på Jörnkängorna vara storleken plus 15-17 mm (hittat lite olika bud). Det låter ju inte så mycket med tanke på att de lär krympa något. Jag vet att det hävdas att moderna kängor inte krymper, men gäller det Jörnkängan? Till och med mina Meindl har dragit ihop sig markant efter flitigt bruk i några år. (Om inte annat böjer de ju ihop sig.) Så hur ska jag göra? Är det smart att gå upp 5 mm till ett par kängor som istället är 20-22 mm längre än foten? Jag har dock smala vrister så jag vill inte att det blir på bekostnad av häl- och vristgrepp. Vad säger ni som har Jörnkängor?

Sula: Jag har möjlighet att köpa ett par begagnade M96 i nyskick, men med Vibramsulan, den mjuka utan klack. Är den något att ha? Har beskrivits som känsla att ha gympaskor, följsam, superbekväm, men också som hal på stenar och ej så grovmönstrad. Spontant låter det lite udda att vandra utan klack. Behöver man inte en för bra grepp, både uppför, utflr och på stenar, tänker jag? Vad säger ni som vet?
 
Senast ändrad:
Jag har Jörns Antifrys och kan inte uttala mig om storleksanpassning på M96, vinterkängor kan vara hur stora som helst :)

Däremot kan jag säga att den mjuka vibramsulan inte håller för grus, sten och dylikt speciellt bra. Du kommer nöta ut den ganska snart. Precis som du misstänker är de sjukt hala på snö eftersom det saknas klack.

Dock kan du skicka in kängorna till Lundhags och få en ny sula, även på ett par Jörnkängor tydligen. Du får räkna in det i priset och avgöra om erbjudandet fortfarande är attraktivt. Om jag är korrekt underrättad så är sulan du kan få hos Lundhags bättre än båda de sulor som Jörn erbjuder.
 
Jag har alltid haft svårt att förstå varför folk är så rädda för kängor som är en storlek eller två för stora?
 
Jag har alltid haft svårt att förstå varför folk är så rädda för kängor som är en storlek eller två för stora?

Det är främst en fråga om smidighet för mig. Smidighet/vikt är en av anledningarna till att jag tror skalkängor blir ett bra komplement till mina kiloklumpar till Meindl Dovre Extreme.

Tycker inte fler lager strumpor än två är ett alternativ. Dessutom föredrar jag tjocka sockar i ullfrotté typ Aclimas, snarare än raggsockar som inte är lika släta/bekväma. Jag tycker de ger bättre "stoppning" trots att de är tunnare.

Så jag vill ha ett par precis lagom stora kängor.

Svårigheten här är ju att inte kunna prova. :(
 
Kan ju ställa frågan så här: är det någon som köpt "sin" storlek (enligt Jörnkängan) som är nöjd? Någon som köpt M96 med Vibramsula som är nöjd?
 
Jag har Jörns Antifrys och kan inte uttala mig om storleksanpassning på M96, vinterkängor kan vara hur stora som helst :)

Däremot kan jag säga att den mjuka vibramsulan inte håller för grus, sten och dylikt speciellt bra. Du kommer nöta ut den ganska snart. Precis som du misstänker är de sjukt hala på snö eftersom det saknas klack.

Dock kan du skicka in kängorna till Lundhags och få en ny sula, även på ett par Jörnkängor tydligen. Du får räkna in det i priset och avgöra om erbjudandet fortfarande är attraktivt. Om jag är korrekt underrättad så är sulan du kan få hos Lundhags bättre än båda de sulor som Jörn erbjuder.
Jag tycker det låter som en underbar sula för uteliv nedan stenskravelgränsen? Och kanske om inte packningen är för tung? På senare tid har jag allt oftare valt ett par mjuksulade Salomonkängor på vandringar med lätt packning, men tycker hårdare sula avlastar skönt när man går långt och tungt.
 
Jag hade samma farhågor om krympmån när jag köpte mina Jörnisar M96. Jag hade hört hur kompisar med Lundhags hade haft problem med kängor som krymp. För korta kängor i kuperad terräng är en pina.
Det är nu 14 år sedan. Om de överhuvudtaget har krympt något, vilket är tveksamt, så är det ytterst marginellt. Fötterna förändras ju också något över åren. Fortfarande har dessa kängor många år kvar.

Jag vet inte om M96 görs med olika sulor? Mina har jag fått skicka upp till Lundhags skomakare för omsulning för något år sedan. Detta efter mer än 10 års flitig användning med vandringar i Peru, Alaska, Alperna, Skottska bergen, flera längre turer i Sarek mm mm.
Kan dessutom bekräfta att Lundhags gjorde ett kanonbra jobb med omsulningen.
 
Jag har sommarmodellen med näbb och klacklösa vibramsulan sen ett par år tillbaka, bästa kängan hittills efter flera par Meindl och Lundhags.
De är LÄTTA jämfört med de kängor jag haft tidigare, så pass att det känns på fötterna.
Provade ut storlek med två par yllesockor, ett tunt och ett riktigt tjockt, och en tunn platt ylleinnersula. 44 passade mig perfekt och det är väl den storlek jag drar normalt i vanliga skor också (43-45 beroende på märke/modell)
Gillar sulan helskarpt, inte upplevt att den skulle vara särskilt halkig på snö, varför skulle en klack hjälpa då? På lera däremot är den halkig, men vilken sko är inte det:)
Föredrar den mjuka sulan helt klart framför hårdare Vibram- och Skywalksulor.
Visst slits den fortare än hårdare sulor men jag skulle inte låta det vara ett argument för att inte köpa den.
 
En skomakare från Jörn måttade mina fötter. De är tydligen 231mm stora. I mina kängor står det 245. De passar perfekt med ett par strumpor och ett par sockor! Eller hade gjort det om inte en fraktur (efter måttandet) skapat en knöl som kängorna trycker mot. Och som andra här sagt, jämfört med mina Lundhags (som fortfarande passar...) så är Jörnkängorna lätta! Så om du har något så när lika stora fötter som jag så har jag ett par helt oanvända jörnkängor till salu. Med Skywalk sula...
 
En skomakare från Jörn måttade mina fötter. De är tydligen 231mm stora. I mina kängor står det 245. De passar perfekt med ett par strumpor och ett par sockor! Eller hade gjort det om inte en fraktur (efter måttandet) skapat en knöl som kängorna trycker mot. Och som andra här sagt, jämfört med mina Lundhags (som fortfarande passar...) så är Jörnkängorna lätta! Så om du har något så när lika stora fötter som jag så har jag ett par helt oanvända jörnkängor till salu. Med Skywalk sula...

Men vänta! Du nämnde det i en tidigare tråd, här, och som jag förstod det är kängorna för små för mig. Du skrev att de var stl 38. Själv drar jag mestadels 39 i kängor.

I alla fall enligt denna storlekstabell motsvarar stl 38 Jörnkänga stl 235, dvs måttet på foten enligt instruktionerna hos Allmogejakt.

Mina fötter är 239 mm, så enligt tillverkarens instruktioner bör jag ha stl 240 (kängorna torde då vara cirka 255 långa, och mitt tvivel är om jag snarare borde köpa stl 245 som är 260 långa).

Så dina fötter är 231 mm och du råddes köpa kängor i stl 245 som är 260 mm långa - 3 cm längre än dina fötter? Du säger att dessa är stl 38.

De nybegagnade kängorna som jag eventuellt köper är märkta stl 240 och ägaren mätte åt mig ett innermått på 255 mm. Hon kallar dem stl 39.

Nu är jag jätteförvirrad!

Kan du kolla innermåttet på dina kängor? :)
 
Bara för att komplicera förvirringen ytterligare:

Jag har ytterligare ett begagnatköp på gång till någon annan. De sägs vara i stl 46, vilket enligt tabellen ska motsvara stl 290, och då skulle ju innermåttet landa på cirka 305. Dock har säljaren mätt dem till 295 mm långa, vilket snarare motsvarar stl 44. Jag tror de kommer passa perfekt till någon som har storlek 43.

Säljaren själv har 300 cm långa fötter så han har verkligen aldrig kunnat ha kängorna ifråga. Han köpte själv dem begagnade i tron att de var stl 46.

Varför kan inte alla bara snacka innermått istället?! :)

Med all den oklarhet som råder känner jag allt starkare att jag gör helt rätt i att köpa mina första exemplar begagnade, för att prova! ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
johanniska Jörnkängan överbelastade? Utrustning allmänt 3
mikmik Jörnkängan & Berghaus cyclops atlas??? Utrustning allmänt 2
jbryggare Jörnkängan? Utrustning allmänt 3
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
joask202 Skillnader mellan Jörn Antifrys modeller? Utrustning allmänt 5
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
Magnus_K Geox, sula som andas Utrustning allmänt 1
marcusen Sula som rör sig i lasportiva skor. Utrustning allmänt 1
jonaslundmark Icebug och Graninge - samma sula? Utrustning allmänt 0
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8
frostbiten Vattenblåsa - storlek? Utrustning allmänt 5
Skogsakuten Storlek på packpåsar? Utrustning allmänt 13
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...