Kängorna börjar spricka-tips?

Jag har haft ett par Ecco Track Gore-Tex kängor i slipat läder(Nubuck) i 6 år nu,och dom har varit helt suveräna. Dom har varit perfekta höst/vinter/vår skor och har alltid varit vattentäta och lätta att gå i. Enligt tillverkarens och även säljarens råd så ska man impregnera kängorna regelbundet med impregnerings spray som är anpassade för Gore-Tex,vilket jag alltid har gjort.

Vanligt skofett och skokräm ska man inte användra på slipade läder kängor med Gore-Tex membran för att det försämrar andningen,enligt säljare och tillverkare. Sagt och gjort,jag har alltid följt det rådet och kängorna har alltid varit i topptrim,men nu har dom börjat att spricka.

Framme på foten precis ovanför tårna bildas det ofta veck på skor,och det är just där som dom har börjat att spricka. Är detta normalt efter 6 års användning? Vad kan man göra för att stoppa att skorna spricker mer? Har någon annan varit med om detta?

/David
 
Utan att veta hur mycket du har använt skorna tycker jag att det låter märkligt att ett par märkeskängor skall börja krakelera efter 6 år. Min fru har ett par liknande skor och de har hållit sig fräscha över åren. Det enda jag kan tänka mig leder till sprickbildning, utöver flitigt användande, är att de stått nära en för stark värmekälla när de torkat vid upprepade tillfällen.
 
Mina mindel har fått en sådan spricka. De är bara 4år. Min skor har gått sönder på många fler punkter också så de läcker som ett såll.
När jag ska köpa nya kängor blir det troligtvis ett par Lundhags.
 
För att unvika att lädret spricker bör man tänka pâ tvà saker:

- inte torka kängorna vid värmekállor
- smörja in lädret med jámna mellanrum. Fór att undvika att andningen obstrueras bór man inte använda produkter baserade pà fetter, oljor etc. Hâll gärna utkik efter produkter dár det stâr "Tested and Recomended for Gore-Tex footwear"

Själv använder jag en vanlig Gore-Tex-godkänd sko-kräm.

Nedan utdrag ur skötselanvisning frân en käng-fabrikant:

WATER-REPELLENCE MAINTENANCE AND LEATHER-CARE
All leather and textiles on our products have been given a thorough process of water-repelling treatment. In order to maintain the water-repellency of the boots, we advise you to treat them occasionally with impregnating shoe-creams and/or sprays.

Leather is a natural product which, exactly as human skin, needs occasional treatment in order not to dry out. When the leather of your boots is getting a worn and mat look, please give it a moderate treatment with adequate shoe-cream.

NOTE: Any product applied to our boots and shoes should be appropriate for Gore-Tex® materials, like for example our range of XXXX shoe-care-products. These, as well as other similar products, can be easily identified by the stamp: "Recommended for Gore-Tex® footwear". Other products might damage the breathing capacity of the boot!
 
Goretexpreparaten är dyra men bättre???

Malindo; sa:
- smörja in lädret med jámna mellanrum. Fór att undvika att andningen obstrueras bór man inte använda produkter baserade pà fetter, oljor etc. Hâll gärna utkik efter produkter dár det stâr "Tested and Recomended for Gore-Tex footwear"

Själv använder jag en vanlig Gore-Tex-godkänd sko-kräm.

Hej.

Jag är rätt tveksam till att det inte skulle gå bra med vanligt skovax.

Jag har ca 10 års goda erfarenheter av ett vax som heter Snow-seal som är baserat på bivax. Det värms in t ex genom att ställa kängorna i ugnen i 50 graders temperatur innan man smörjer dem och sitter kvar bättre än de mesta annat som jag testat. Förstör inte "andnings"förmågan

Har fungerat alldeles utmärkt på allehanda läderkvaliteter både nubuck och vanligt fullläder och med eller utan Goretexmembran.

För att inte skorna skall bli för täta så menar även jag att det är klokt att undvika fiskarsmorning och liknande. Även silikonpreparat har ofta en tendens att sätt igen "andnings"förmågan.

Thyre
 
Thure heter jag, Thyre var ett tangenttryckfel

En annan reflexion är att jag inte förstår varför flugan med nubuckläder etablerats.

Fulläder borde vara mera motståndskraftigt mot fukt och nötning med eller utan goretexmembran.

Fast nubuck utan goretex läcker ju som ett såll så det kanske bara är ett argument för att förse skorna med goretexmembran?

Thure
 
hejsan Thyre.

Nubuk är full-narvleder, pà vilket man sblástrat bort nâgon tiondels milimter av sjálva narven. Teoretiskt sett en förbáttring av full-narvs-ládret, bl.a. vad avser:

- smidighet
- förmàga att absorvera de produkter som dels garveriet, och dels senare användaren, aplikerar för att vârda ládret och ge det vattenavvisande egenskaper.
- transpiration
- inte lika "scratch-sensitive" (estetisk fördel).

Dock finns det, som med sà mycket annat, bra nobuk och dâlig nobuk. Bra nobuk har i princip kvar den stabilitet och det skydd som full-narv ger.

Enligt min mening uppväger nubuks fördelar de eventuella föredlar som man eventuellt kan hitta hos full-narven. Viktigare án full-narv eller nubuk ár kvaliteten pà ládret i frâga. Exempelvis är den nubuk som nu kommer frân asien i regel ganska underlágsen den som kommer fràn de básta europeiska garverierna. Dena förstnámda har ingen "kropp", faller gárna ihop, och spricker lätt i narven.

Mvh, mats
 
Har ett par Meindl utan membran. Dom fick behålla sin matta nubuckyta i hela två timmar efter jag köpt dom. :) Kör med Meindls eget skovax - funkar utmärkt. Ytan blir blank och lätt att hålla ren, och jag har inte märkt någon försämring av andningsförmåga eller att de skulle slitas mer än helläderkängor. Nubuck är måhända snyggt, men det är lögn att hålla rent från damm och smuts.
 
Varför inte vända?

Malindo; sa:
hejsan Thure.

Nubuk är full-narvleder, pà vilket man sblástrat bort nâgon tiondels milimter av sjálva narven. Teoretiskt sett en förbáttring av full-narvs-ládret, bl.a. vad avser:

- smidighet
- förmàga att absorvera de produkter som dels garveriet, och dels senare användaren, aplikerar för att vârda ládret och ge det vattenavvisande egenskaper.
- transpiration
- inte lika "scratch-sensitive" (estetisk fördel).

Hej Malindo.

Du skriver som om du har aktier i någon spansk skofabrik. Men kan du verifiera det du påstår?

Är nubuck egentligen bara en modefluga som ger skorna en homogen yta?

Tidigare högkvalitets läderkängor hade fulläder med narvsidan vänd inåt och köttsidan utåt. Den senare torde ta åt sig vax lika bra som nubuck? Teorin bakom att vända på lädret var också att hindra nötningen av (den för funktionen viktiga) narvsidan från stenar etc.

Jag hör också till dem som vaxar nubuck vilket jag tycker ger en överlägsen yta både mot nötning och fukt samt estetiskt och smutsavvisande.

Thure
 
Sarvi; sa:
Har ett par Meindl utan membran. Dom fick behålla sin matta nubuckyta i hela två timmar efter jag köpt dom. :) Kör med Meindls eget skovax - funkar utmärkt. Ytan blir blank och lätt att hålla ren, och jag har inte märkt någon försämring av andningsförmåga eller att de skulle slitas mer än helläderkängor. Nubuck är måhända snyggt, men det är lögn att hålla rent från damm och smuts.

Hej Sarvi,

Visserligen har du rátt i att den original-matta nubuk-ytan blir mörkare och mer glansig efter smörjning, men i praktiken sâ förblir de nubuk-kängor även efter att du smörjt in dem.

I Sverige talar man gärna om helläder-kángor.. men vad är det? Menar man kángor gjorda av full-narvsläder? menar man kängor med láder-foder, eller renta av utan foder?

Hur som helst, som beskrivits ovan, är skillnaden mellan full-narv och nubuk nâgon tiondels, eller kanske rent av hundradels milimeter pâ narven.

Mvh, Mats
[Ändrat av Malindo 2004-12-20 kl 14:38]
 
Re: Varför inte vända?

thureb; sa:
Hej Malindo.

Du skriver som om du har aktier i någon spansk skofabrik. Men kan du verifiera det du påstår?

Vad vill du at jag ska verifiera?

Tyvärr är jag inte aktie-ägare, blott en simpel anställd. Dock tillverkar vi kängor bâde i full-narv, nubuk, spalt-läder, samt ut-och-invándigt fullnarv, varför jag inte har nâgot sárskilt motiv att föredra varken det ena eller det andra.

Jag hör också till dem som vaxar nubuck vilket jag tycker ger en överlägsen yta både mot nötning och fukt samt estetiskt och smutsavvisande.

OK, perfekt! Nubuk är till för at behandlas med krám, vax eller vad man nu föredrar. helt korrekt. Dock förblir ládret nubuk-läder.

Mvh, Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.