Sex med kängorna på

Hej alla!

Jag är i skoköpartagen, behöver ett par kängor som ska klara sex länder på ett år med varierande klimat och har lite funderingar kring modell och storlek.

Jag ska tillbringa 2,5 månader i Peru och Bolivia där det kommer bli en hel del trekking i hård miljö. Där efter ska jag vidare till Nya Zeeland, Indonesien, Malaysia och Thailand. Jag hade tänkt köpa om det finns en bra känga som klarar av alla dessa miljöer och ska fungera som en bra trekkingsko men oxå som ett substitut till en "vanlig" sko

Tänkt prisklass är naturligtvis så mycket sko som möjlig till så lite pengar som möjligt... Men sånt är ju sällan möjligt. :)


Har även funderingar på storlek... Hur ska en känga av denna typ sitta... Ska den sitta helt tight som ett par "gympa" skor eller en storlek upp för att ge plats åt en massa sockor ?
Mvh Micke
[Ändrat av mr_neo 2002-05-04 kl 14:06]
 
Jag var i några av de länderna du ska till (+ några andra) förra året.
Personligen föredrar jag ett par rejäla kängor - jag har ett par Meindl Montafon. Då får man ordentligt stöd när man går med tung packning. Nackdelen är att det blir ordentligt varmt i till exempel Thailand och Malaysia.
Jag kombinerade med ett par vanliga teva-sandaler - skönt att ha när man går på stan till exempel.

Beroende på hur mycket trekking du ska göra i Indonesien, Thailand och Malaysia, kan det vara idé att skicka hem kängorna från Nya Zeeland - för att minska vikten. Det kostar inte några förmögenheter.

Du ska köpa kängor som sitter bra - prova med någon typ av vandringsockar i. Det finns inte - åtminstone enligt min uppfattning - någon som helst anledning att "gå upp i storlek" för att få plats med flera par sockor. Då riskerar du bara att få skoskav de gånger det är för varmt för att använda alla sockparen. (Men det är ju som sagt min högst personliga åsikt).

Ser att du bor i Stockholms län, mitt tips är att gå till någon av friluftsbutikerna - jag gillar Naturkompaniet på Kungsgatan - de är duktiga och oftast hjälpsamma.

Jag har dessutom för mig att Gore-Tex i kängor inte funkar så bra i varmare klimat, men det vet de i affären bättre än jag.

Men, som slutsats, mitt tips är att satsa på ett par ordentliga kängor (trots priset) eftersom du ska ha dem i ett helt år och du vill att det året ska bli en höjdare.
Glöm inte att gå in dem ordentligt innan du åker iväg bara.

/pierre - som njöt i sina Meindl under ett år i Indien, Nepal, Thailand, Laos, Malaysia, Australien, Nya Zeeland, Costa Rica, Honduras, Nicaragua, Guatemala, Mexico och USA.
Mycket vandring - mitt bästa köp någonsin!
[Ändrat av pjurka 2002-05-04 kl 16:12]
 
Kängor för ett år och sex länder

Hur går du och hur mycket tänker du bära?
I blöt djungel fungerar gummistövlar bäst....
Enkla ofodrade kängor skurna i mokasinskärning med få sömmar som tex Browning lightweight/featherweight eller Redwing rekommenderas av erfarenhetsskäl. Lundhags/Jörnkängan ofodrade är också bra val.
Om du skall gå mer än 7km/dag och bära 15 kg eller mera så skall du ha plats till minst två par sockar, själv rekommenderar jag tre par året om men i vissa klimattyper så blir det onödigt varmt, då har jag kört med drystrumpor innerst och Dalgrens kraftiga golfstrumpor ytterst. För mig har det fungerat fint.
Ombyte till lunchen rekommenderas alltid.
I varmt klimat så blir fottvagningen extra betydelsefull.

Go tur

Johan K
 
mr_neo; sa:
Tänkt prisklass är naturligtvis så mycket sko som möjlig till så lite pengar som möjligt... Men sånt är ju sällan möjligt. :)

Har även funderingar på storlek... Hur ska en känga av denna typ sitta... Ska den sitta helt tight som ett par "gympa" skor eller en storlek upp för att ge plats åt en massa sockor ?
Mvh Micke
[Ändrat av mr_neo 2002-05-04 kl 14:06]

Boral Fuji är både hållbarare och billigare än Mindl. Finns på Tierrabutiken i Stockholm: http://www.sasquatch.se Smörj dom med vax (t.ex Midl Sportwax)så håller dom tätt. Jag har haft dom till allt från varagssko till alpin klättring med stegjärn. Lite stel sula i början, men den mjuknar och blir lagom.

Mina sitter ganska tight. Jag får i två par halvtjocka sockar, typ arméns, men brukar nöja mig med ett par. Syntetstrupor torkar snabbare än ylle, men börjar lukta illa efter kortare tid.
 
Ser ut som det kommer bli stor beslutsångest. Jag har kollat lite på Meindl Island Pro men också hört att Gore-Tex har för mågan att bli lite för tät. Försöket hitta information på nätet om Meindl Montafon men finner ingen... är det en utgående modell? och i så fall finns det någon efterföljare?

Ska kolla Tierrabutiken i veckan Boreal skon verkar intressant.

Mvh Micke
 
Apropå din rubrik

Blev lite lurad av din rubrik...*S*

Hade tänkt be dig titta på "Pretty Woman"..., det är vad jag kallar bra sex med kängorna på.....

Men nu förstår jag att det kanske inte var riktigt så du menade..... :))
 
Har faktiskt ingen aning om Montafon är en utgående modell. Det är möjligt, eller så har jag bara missuppfattat kängans namn, men det har jag svårt att tro eftersom det stod Montafon på kartongen. ;-)

Meindl gör bra kängor överlag, men kostar som sagt en del.
Min fru kör med ett par Rockport (samma rutt som beskrevs i tidigare inlägg) och hon är nöjd med dem. Jag kan dock varken säga bu eller bä om dem - de är forftarande hela och användbara dock.

Mitt tips är att kolla runt i friluftsbutiker.
/p
 
Kamet - otippad spanjor

Jag fick panikköpa ett par kängor tidigare i år när jag glömt mina Lundhags hemma och skulle upp i Pyrenéerna. Jag köpte ett par "Kamet" som är en spansk känga som ser ut som ett par Meindl Island ungefär (fast lite ljusare och luddigare mocka). De var billiga, 95 euro, och faktiskt kanonsköna att knalla runt i. Kraftig konstruktion, ändå ganska lätta och "Sympatex" som vattentätt material. Sympatexen ger jag inte mycket för. Den kommer säkert att börja läcka om några mil, men i övrigt är kängan kanon, speciellt om man tar med priset i beräkningen. Nu vet jag inte om Kamet är ett känt märke i Sverige, men hittar du sådana så flukta in dem.

Kalle
 
Vandra i varma klimat

Hejsan!
Här lite käng-tips för varma klimat (själv bor jag i Spanien):

Lämpliga material för kängans ytterdel:
pröva kombination av mocka ("split suede")och Cordura: material som andas bättre och är láttare och smidigare án typ Nobuk, men trots detta även brukar vara vattenavisande, âtmindstonde hos Gore-tex skor (Gore tillàter inte skofabrikanter som inte uppfyller Gores krav pà vattentäthet, andning, hàllbarhet etc).

Foder:
Gore-Tex kángor är komlett vind- och vattentáta men andas ocksá bra och slápper ut fotsvetten i form av ânga. Deras XCR (Extended Comfort range)är ett nytt membran som i kombination med mer transpirerande material även ska hâlla fotsvetten borta i varma klimat.
Ett annat "svalt" och fotsvetts-avisande foder, dock ej vattentátt, är Dri-Lex.

Smörjning:
se till att Du inte smörjer in skorna med vaxer och fetter som stänger igen porerna och pà sà vis stoppar andningen och utsläpp av fotsvett: det blir som att knalla runt i ett par gummistövlar. Kolla att du köper Gore-Tex godkánda vax/sprayer för att behàlla vatten-avvisningen men även andningen.

Sko eller kánga:
en halv-kánga med ovan material ska duga till bàde trekking och vandring i jungeln. Alternativt finns áven lâgskor, typ Outdoor / Multiactivity, med samma material och kvaliteter som trekking-boots.

Sockor: det räcker gott med en socka, men en bra en: finns t.ex speciella trekking-sommarsockor med Coolmax, anpassade för Gore-Tex skor. Fler sockor gör bara att det blir varmare, samt ökar risken för skoskav.

Rátt storlek: Längd:
mellan tâspets och skospets bör det vara ett utrymme om ca 1-1,5 cm. Dessutom bör tàrna ha fritt spelrum och ej klämmas ât av skons sida. I annat fall fâr du ont i tàrna vid nedstigningar.
Test: sátt pà skon utan att snöra àt den, tryck fram tàrna till skospetsen: nu ska du kunna sticka ned ETT finger (inte mer, inte mindre) mellan hälen och skons bak-kappa.
Häl: se till att hälen sitter stadigt: max glid upp/ned: 5-10 mm.


Med ovan tips kan det ibland bli varmt i foten, men fötterna hàlls torra, och sà mindre utsatta för risk för blàsor, skoskav etc. Enda alternativet i varma klimat är sandaler.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Imp Första skal kängorna Kläder 18
bittidude Ont i hälsenefästet av nya kängorna Kläder 12
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
emptyrings blåmärken på benen av kängorna Kläder 6
EndZone Nu vaxade jag kängorna fel? Kläder 5
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Harald_67 Vad heter kängorna eller liknande kängmodeller? Kläder 12
j_felix Torka kängorna i fält Kläder 13
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
cmh Hur styva bör kängorna vara? Kläder 10
snuffle Kängorna ger upphov till värk Kläder 13
Nordstjärnan Kängorna börjar spricka-tips? Kläder 21
millimeter Är kängorna för korta? Kläder 8
Jock Scott var laga kängorna ?? Kläder 0
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.