Torka kängorna i fält

Hur gör man på enklast, smidigaste sätt för att torka upp sina svettiga, blöta kängor under natten när man är ute i fält? (jag vill helst inte lägga kängorna inne i foten av sovsäcken).
Några bra tips?
 
Svårt. En eld ( var försiktig om du lägger kängorna vid elden) där du värmer stenar som läggs i skon. Hittar du torrt gräs kan du låta det dra ur det värsta blötan.
 
Det brukar alltid bli någon aftonbladet eller annan tidning på tåget upp till fjällen. Den låter jag följa med i ryggsäcken. När kängorna blir svettblöta och fuktiga river jag ut en sida och knölar ner i kängorna på kvällen.

Mvh
Peter P.
 
angrip orsaken inte symptomen

Hur gör man på enklast, smidigaste sätt för att torka upp sina svettiga, blöta kängor under natten när man är ute i fält? (jag vill helst inte lägga kängorna inne i foten av sovsäcken).
Några bra tips?

Tänk på att ta av kängorna när du rastar så du vädrar ut fukt så ofta som du rastar åd blir det midnre fukt att torka ur.
Annars är det inte lätt som tidigare sagts. Men med torra strumpor så kan kängorna vara lite fuktiga utan större obehag.
Ett annat tips angående den gamla tidningen är att klippa till engångssulor av tidningspapper (cirka en lokaltidningsdel tjock) som du kan använda en dag och sedan elda upp/kasta på lämplig plats.

/Patrik,
 
Tänk på att ta av kängorna när du rastar så du vädrar ut fukt så ofta som du rastar åd blir det midnre fukt att torka ur.
Annars är det inte lätt som tidigare sagts. Men med torra strumpor så kan kängorna vara lite fuktiga utan större obehag.
Ett annat tips angående den gamla tidningen är att klippa till engångssulor av tidningspapper (cirka en lokaltidningsdel tjock) som du kan använda en dag och sedan elda upp/kasta på lämplig plats.

/Patrik,
Självklart så byts strumpor ut vid varje längre rast.
Mitt stora bekymmer är att om plösen (tungan) blir alltför fuktig (svett, luftfuktigheten) så blir det lätt skav mot vristerna (trycker på). Skavsår under, fram eller bak är jag skonad ifrån.
 
Membrankängor är såna som har ett GoreTex-membran eller motsvarande av annat märke.

Kängor som inte andas brukar kallas gummistövlar.

Kängor utan membran andas för det mesta bättre än kängor med membran (eftersom skinn andas bättre än skinn+membran).
 
Byter du sockar

och iläggsulor samt luftar fötterna utanför kängorna vid raster.
Sockarna torkar du vid torrväder utanpå ryggsäcken och vid normalväder innanför regnbyxorna medan du går.
Kängorna kan du torka med tidningspapper, värme (måttlig), varma stenar, varmvattenkrus. Merflaskorna håller för 70gradigt vatten. Där smör smälter bränner läder....
Vaxfett brukar kunna lindra problemen, liksom frekventa sock och innersulbyten, men viktigast är att gå där du kan så torrt som möjligt...
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.