Hur styva bör kängorna vara?

Hejsan!
Det kan tänkas att detta diskuterats tidigare men ni verkar ju vara glada i att prata kängor... Jag är en nybörjare som funderar på att vandra typ mellan Abisko och Nikkaluokta i sommar. Det viktigaste inköpet är bra kängor och här funderar jag på om jag bör välja den styvare varianten som ligger runt 2500:- eller om jag klarar mig med de mindre styva för ca 1500:-. Fördelen, förutom priset, med de mindre styva är väl att de kan användas i mindre krävande miljöer och att de faktiskt känns lite skönare att gå i när man provar dem i affären. Frågan är vilka som kommer vara skönast på fjället. Planen är att sova i fjällstugor och förhoppningsvis inte ha alltför mycket packning. Tilläggas kan att av de modeller jag provat hittills ligger Garmont bra till. Några åsikter kring styvheten?
 
cmh; sa:
Hejsan!
Det kan tänkas att detta diskuterats tidigare men ni verkar ju vara glada i att prata kängor... Jag är en nybörjare som funderar på att vandra typ mellan Abisko och Nikkaluokta i sommar. Det viktigaste inköpet är bra kängor och här funderar jag på om jag bör välja den styvare varianten som ligger runt 2500:- eller om jag klarar mig med de mindre styva för ca 1500:-. Fördelen, förutom priset, med de mindre styva är väl att de kan användas i mindre krävande miljöer och att de faktiskt känns lite skönare att gå i när man provar dem i affären. Frågan är vilka som kommer vara skönast på fjället. Planen är att sova i fjällstugor och förhoppningsvis inte ha alltför mycket packning. Tilläggas kan att av de modeller jag provat hittills ligger Garmont bra till. Några åsikter kring styvheten?

För den vandring du beskriver ser jag inget behov av någon som helst styvhet. Du skall gå en vältrampad led med lätt packning och sova i stugor. Välj ett par snabbtorkande gympadojor. Jag kan rekommendera Salomon Tech Amphib, som jag använt till alla vandringar de senaste åren. Komplettera med ett par vattentäta sockar av märket Sealskinz för dagar då fötterna inte håller värmen. Inträffar vid långvarigt regn och låga temperaturer.

Sök på 'gympadojor' så får du hela diskussionen med argument från de som är för- och emot en lätt och ostyv lösning för fotplagg i fjällen

Jörgen
 

avslutad210712

Gäst
Den mjukare varianten duger gott och väl för den vandring du tänkt göra. När jag gjorde "comeback" i fjällen gick jag mina två första vandringar med ett par Meindl Borneo som enligt Meindls klassning ligger i klass A, dvs den lättaste, och det var inga problem. Problemet med den skon var väl att det är läder rakt igenom, dvs inget membran eller cellgummi, men det beror mest på att när jag köpte den så var den mest tänkt för att ha när jag rastade hunden och till och från jobbet.
 
För styva kängor är inte någon höjdare. Mina Meindl Air Revolution 5.0 är stegjärnsfasta, och således alldeles för styva för att vandra i med någon behållning. Naturligtvis är det mycket beroende på hur starka fötter man har och hur tung packningen är, hur styva kängor som behövs, men det är inget självändamål att ha styva skor.
 
Jag tycker att mina meindl island är något för styva.
Då vandrar jag på och utanför leder i svenska fjällen.

Jag tycker också att man belastar knäna mer, med styva kängor. Valet av kängor beror ju även på hur mycket man väger, och hur tungt man bär.

Nästa par kängor blir mjukare och lättare.
 
Det blev trots allt ett par Scarpa Ladakh. Väldigt skönt att ha stabilare kängor i blockterrängen kring Tjätjkapasset, särskilt som det blev ändrade planer och vi bar på tält mm.
 
Lycka till med kängorna och turen.
Jag har just återvänt från en tälttur med min 13-årige son. Vi har varit uppe på Kebnekaise sydtopp samt vandrat Singivagge, Tjäktjavagge, St/Un Räitavagge, Kaskasavagge och Tjeuralako, båda i Salomon Tech Amphibs gympadojor. Jag kan fortfarande inte annat än rekommendera detta. Så testa vid tillfälle under kontrollerade former och se vad du tycker.

Hälsningar
Jörgen
 
Om det inte framgick så är fjällturen gjord i ett par nyinköpta Scarpa Ladakh. Jag är väldigt nöjd med mina kängor, du är nöjd med dina gympadojor, alla är nöjda :)
 
cmh; sa:
Om det inte framgick så är fjällturen gjord i ett par nyinköpta Scarpa Ladakh. Jag är väldigt nöjd med mina kängor, du är nöjd med dina gympadojor, alla är nöjda :)


En viktig skillnad som tilltalar mig, är att ett par kängor i genomsnitt väger ungefär 1 kg mer per par än ett par gympadojor. Att bära något på fötterna anses ganska allmänt vara ca 5 ggr mer energikrävande än att bära samma vikt på ryggen. Så genom att använda de lätta dojor jag och min son använde har vi s a s minskat vår packvikt med 5 kg.

Det är inte så att jag betvivlar att kängorna klarar det hela och att du därför skulle vara missnöjd. Din fråga inledningsvis var ju hur styva och stabila kängorna behövde vara. Mitt svar var att de för en tur längs Kungsleden, enligt min uppfattning, inte behövde vara styva alls och inte väga mer än 750 g för stl 45, i mitt fall. Om du sedan väljer tyngre grejor är det ju ditt val. Jag har skrivit det förr; de flesta bär tungt därför att de vill (av någon anledning), inte därför att de måste.

Trevligt att turen verkar ha gett mersmak. Det är ju för upplevelserna där ute som man har prylarna, och allt som får människor att för egen kraft uppleva naturen tycker jag är bra. Prylarna är inte huvudsaken, men en viktig bidragande faktor till en skön naturupplevelse.

Jörgen
 
öringen; sa:
Bilder på, och erfarenheter av det nya tältet NUI?

Funkat bra, kommer väl lite bilder så småningom. Rent allmänt är det aningen för litet för två personer. Konstruktionsmiss, får väl reklamera efter semestrarna :)

Skriver några rader i tarptent-tråden, för att inte kapa den här tråden.


Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.