Hur styva bör kängorna vara?

Hejsan!
Det kan tänkas att detta diskuterats tidigare men ni verkar ju vara glada i att prata kängor... Jag är en nybörjare som funderar på att vandra typ mellan Abisko och Nikkaluokta i sommar. Det viktigaste inköpet är bra kängor och här funderar jag på om jag bör välja den styvare varianten som ligger runt 2500:- eller om jag klarar mig med de mindre styva för ca 1500:-. Fördelen, förutom priset, med de mindre styva är väl att de kan användas i mindre krävande miljöer och att de faktiskt känns lite skönare att gå i när man provar dem i affären. Frågan är vilka som kommer vara skönast på fjället. Planen är att sova i fjällstugor och förhoppningsvis inte ha alltför mycket packning. Tilläggas kan att av de modeller jag provat hittills ligger Garmont bra till. Några åsikter kring styvheten?
 
cmh; sa:
Hejsan!
Det kan tänkas att detta diskuterats tidigare men ni verkar ju vara glada i att prata kängor... Jag är en nybörjare som funderar på att vandra typ mellan Abisko och Nikkaluokta i sommar. Det viktigaste inköpet är bra kängor och här funderar jag på om jag bör välja den styvare varianten som ligger runt 2500:- eller om jag klarar mig med de mindre styva för ca 1500:-. Fördelen, förutom priset, med de mindre styva är väl att de kan användas i mindre krävande miljöer och att de faktiskt känns lite skönare att gå i när man provar dem i affären. Frågan är vilka som kommer vara skönast på fjället. Planen är att sova i fjällstugor och förhoppningsvis inte ha alltför mycket packning. Tilläggas kan att av de modeller jag provat hittills ligger Garmont bra till. Några åsikter kring styvheten?