Duger mina Lundhags från tidigt 80tal?

Hej hej!

Jag har under de senaste åren vandrat i ett par Salomon-kängor, som jag smörjt efter bästa förmåga men som till slut gummit gett upp på. Inför årets vandring (Helags via Ljungdalen, och tillbaka, ca 4 dygn, augusti) behöver jag skaffa andra MEN vill inte vandra "oprovade" nya kängor om jag slipper, och kommer inte hinna någon dagstur innan avresa.

Grävde i förrådet och hittade mina skalkängor jag hade i högstadiet ca år 2000, men de är ärvda så troligen från tidigt/mitten av 80talet. Har rengjort och smort dem, skinnet känns smidigt och inga gångveck har skapat synliga sprickor. Ni som provat använda riktigt gamla Lundhags eller andra skalkängor hur blir de med åldern? Jag kan givetvis testa vattentätheten här i förväg, men dämpning och gummits tålighet är svårare att testa i förväg.
20230724_162502.jpg
20230724_150153.jpg
20230724_150202.jpg
 

Bilagor

  • 20230724_150153.jpg
    20230724_150153.jpg
    2.2 MB · Visningar: 123
Mina Lundhagare är inköpta -96 och är nog använda årligen sedan dess. I år av dottern som nu vuxit i dem. Mina är i sämre skick än dina, lite lagade/sydda hos skomakaren förra året. Jag litar på mina kängor! Men de är som sagt använda varje år och kanske har hållit sig mjuka på det sättet…? Jag tror nog enda sättet för dig att få reda på det är att sätta på dig dem och en ryggsäck och ge dig ut för att provvandra! Kanske behövs en ny innersula om de känns odämpade på något sätt…

Jag hade även ett par Lundhags från -04 men de släppte i limningen mellan sula och sko…för två år sedan. De höll alltså länge de med men jag har för mig att de hade problem med limningen under -00-talet. Något som inte borde gälla dina kängor om de inte har torkat ihop fullständigt. Som sagt ut och provgå så märker du 😊
 
Vad glad att du har kvar ett par riktiga Lundhagare från tiden när de (väl?) fortfarande gjordes i Järpen, med läderbindsula och allt. Mina bägge par är från tidigast sent 70-tal resp. tidigt 80-tal. "Tidigast" därför att jag redan då köpte dem begagnade på loppis :).

Bägge har varit flitigt använda sen dess, så naturligtvis har de varit med om flera omsulningar och någon enstaka lagning av en bit söm.
Ett av paren var jag dock dum nog att ta med på en rätt tuff alpin tur, där stegjärn, is och vass granit till slut gick hårt åt cellgummit och kängorna småläckte i några skarvar. Cellgummit är nu utbytt av Lundhags, så kängorna är som nya och kommer säkert att hålla längre än jag själv.

I övrigt har inte ens någon skosnöreshake eller -ögla gått sönder på kängorna. Inte minsta antydan till sulsläpp, sprickor e.d. Se bilder (de är tagna före cellgummibytet).

Dina kängor se ju jättefina ut, men har dock stått stilla länge, och det sägs att de inte mår bra av det. De som fortfarande hade riktig läderbindsula kan tydligen också krympa, men du har ju provat dina och de är tydligen OK i storlek. Men gummi åldras och kan bli skört, så jag skulle precis som Karolina tycka det var säkrast om du hann ta någon längre provpromenad och kolla om det dyker upp sprickor eller släpp någonstans. Gamla gummisulor kan också bli hala på fr a våt sten, så testa även det (rugga upp med fil hjälper).

Dämpning är det inte mycket bevänt med i de gamla klassiska modellerna, och så ska det vara :). Vad jag kan se har du "Scout"-sulan utan dämpande mellanskikt, precis som mina kängor. Vill du ha lite mer dämpning, så fixar du det med nya innersulor - de klassiska i ullfilt eller andra mer "dämpande" om du trivs med det.
 

Bilagor

  • Certech.jpg
    Certech.jpg
    1.3 MB · Visningar: 182
  • Scout.jpg
    Scout.jpg
    1.3 MB · Visningar: 156
Senast ändrad:
...och såhär ser Jämtkängorna ut med det nya cellgummit :)
 

Bilagor

  • Jämtkängor renoverade 2022.png
    Jämtkängor renoverade 2022.png
    1.5 MB · Visningar: 219
Gå ett par mil med dem i grövre hemmaterräng och inspektera dem sedan innan du går ut på långvandringar... något kan ha torkat eller så... En gammal vän till mig "tog några gamla kängor i fint skick från skåpet" och bottensulan föll sönder till smulor 300 meter från Katterjåkks parkering. Han fick vandra i sina lägerskor som lyckligtvis var av det grövre slaget.
 
Gå ett par mil med dem i grövre hemmaterräng och inspektera dem sedan innan du går ut på långvandringar... något kan ha torkat eller så... En gammal vän till mig "tog några gamla kängor i fint skick från skåpet" och bottensulan föll sönder till smulor 300 meter från Katterjåkks parkering. Han fick vandra i sina lägerskor som lyckligtvis var av det grövre slaget.
Har samma erfarenhet av kängor. Har hänt två gånger från olika tillverkare (kända företag). Det har inte behövts många kilometer förens sulorna bokstavligen fallit sönder.

Normal så kanske man provgår några gånger hemmavid innan man ger sig ut på en större strapats så man kommer förhoppningsvis att upptäcka det i tid.

Mina kängor som gick sönder var tillverkade 1993 och gick sönder 2008 respektive 2002 som gick sönder 2018. Kan mycket väl vara så att olika generationer av sulor har olika sammansättning och att trådskaparens sulor från 1980-talet har en helt annan gummiblandning som inte åldrats på samma sätt som lite nyare sulor.

Bilden visar kängor köpta 1993 där hälen försvann 2008.
 

Bilagor

  • IMG_2512.jpg
    IMG_2512.jpg
    69.6 KB · Visningar: 168
Senast ändrad:
Ja. Hände mig med helt oanvända Meindl som blivit liggande. När jag återupptäckte dem och skulle gå in dem på kvällrpomenaderna tänkte flappade ena sulan helt plötsligt löst och därunder var ett smuligt pulver.

Gäller nog alla sulor som har sånt där skum. Det är därför man inte ska köpa gamla skodon som reas. De åldras och bryts ner när de ligger där på hyllan.

Med inte hade väl Lundhags skum på 80-talet? Var de inte mer traditionellt gjorda då?
 
(...) Med inte hade väl Lundhags skum på 80-talet? Var de inte mer traditionellt gjorda då?
Nej precis. Mina bägge uråldriga par hade läderbindsula och en helt homogen Skywalksula, utan det där "dämpande"(?) mer porösa mellanskiktet, och jag ber alltid om detsamma när det är dags för omsulning. De var gamla redan när jag sprang på dem på Erikshjälpen, det ena paret används bara stötvis med långa mellanrum (t ex när det mer använda är skickat till omsulning), men inte har något av dem visat minsta tendens till den sortens förfall.
 
Jag har mina till skidåkning med stövelbindning.
Dessa polyuretan mellansulor för stötdämpning anv inte då.(haft sommarskor som stått i gaderoben över vintern och när de skulle anv året efter så var sulan i upplösning )
Största problemet med gamla kängor är ju att det blir farligt hala om det kommer regn efter det varit en längre tid av uppehåll och du går i brant terräng och tappar greppet spec på sten ,alt att gå på växtligheten jämte om möjligheten finns.
Min gräns ca 5år sedan anv till hemma bruk och ej ute i ´vildmarken´.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.