erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen?

Hej fjällvandrare!

Kom hem för någon vecka sedan från min första tur i fjällen. Det var superhärligt, förutom den enda saken att mina begagnat köpta Lundhags scouts gav mej grava trycksmärtor när vi gick en backig etapp. Hon jag köpte dem av vittnade också av att just när hon gick i backar fick hon ont i fötterna, men inte när hon gått på leder med dem i flatare miljö.

Det är ju annars populära kängor, så jag undrar, är det något man kan göra? Har jag bara gått in dem för lite? Det känns som att det är den hårda nedre delen av kängan som när skon viks i backen trycks in på ovansidan av foten. Jag har haft ett par liners i och ett par medeltjocka vandringsstrumpor i, och en filtsula. Lädret i ovandelen var mjukt och välsmort. Kängorna passar perfekt i storlek, med gott om utrymme framtill.

Tacksam för alla uppslag!
 
Jag har bara gott att säga om Lundhags. Haft mina kängor i 10 år och haft dem på fjället varje år. Ring Lundhags och berätta om problemet. Deras skomakare kan sina kängor. Jag lämnade in mina på "renovering" efter 8 år och förlängde därmed livslängden ytterliggare ca 5 år.
 
Om jag knyter mina kängor lite för hårt så upplever jag samma problem, fast då är det inte bara vid viss terräng utan snarare hela tiden. Släpper jag efter detta pyttelite så blir det bra och kängan sitter fortfarande mycket stabilt på foten.
 
Först måste du se till att gå in dom rejält, sedan får du inte låta kängorna stå utan skoblock eller liknande. Mina sjunker ihop precis i det området du nämner om jag inte fyller dem något.

När du ska gå in dem så låt dem först stå fyllda med ljummet vatten i 5-10 minuter, sedan går du omkring med extra mycket sockar på dig i 30-60 minuter, fortsätt så tills de har den formen du vill ha.
 
Min första tanke är väl att är det så bra att köpa begagnade kängor som anpassas sig efter användaren fötter Bara en tanke. I övrigt så är jag trotts deras problem med limet som kommer å går väldigt nöjd mina min kängor men tog ett tag innan jag vänjde mig med denna typen av kängor. Tycker väl även att dom borde ha bättre kvalitetskontroller första paret höll 6år dom två andra höll några mil så hade två par på lagning samtidigt :-(
 
Konstigt att folk har problem med dessa rollsroycekängor... ;)

Mina första höll i tio år och orsakade inga som helst trycksmärtor eller deformationer, men å andra sidan använde jag dem nästan dagligen året runt i dessa tio år, utom de varmaste sommardagarna på stan, så det är väl så man skall göra antar jag.

Nu är jag inne på mitt andra par och inte tyckte jag att de behövdes går in heller, de formas ju liksom inte efter fötterna, de är som de är. Eller så är de de enda skorna på hela marknaden som verkligen passar mina fötter? Jag får ju alltid problem med alla andra skor i vanliga fall, så normala människor som kan ha vanliga skor kanske inte kan ha Lundhags kängor?
 
...mitt första par (liknande dagens Scout) höll i dryga 12 år. De jag har nu (Scout) är 8 år g:la å ser nästan nya ut (jo, dom är använda :) )

dom käns outslitliga, stryktåligare känga finns nog inte...enda tillfället jag haft någon form av problem (med första paret) är att jag fick skavsår på tårna av dem när de var genomblöta (iofs inte så konstigt kanske). Har inte detta problem med par nr2...
 
...mitt första par (liknande dagens Scout) höll i dryga 12 år. De jag har nu (Scout) är 8 år g:la å ser nästan nya ut (jo, dom är använda :) )

dom käns outslitliga, stryktåligare känga finns nog inte...enda tillfället jag haft någon form av problem (med första paret) är att jag fick skavsår på tårna av dem när de var genomblöta (iofs inte så konstigt kanske). Har inte detta problem med par nr2...


Hur många år ett par skor/kängor håller är ju inte så intressant, utan antalet kilometer de håller. Om ett par skor/kängor håller i 12 så visar det bara att man inte använt dem speciellt mycket.
 
Eller så visar det att man sköter om dem noga. Man kan ju byta ut hela "båten" eller bara sulan om man slitit ut de delarna. Mina kommer att räcka väldigt länge men jag använder dem inte ens varje vecka då jag håller på med mycket annat och har både andra kängor, gympadojjor, löparskor och tom ett par stövlar (bara för hemmabruk).
 
Mina Lundhags har jag haft i 10år hittills. Jag brukar behöva sula om dem ca var 100:e mil. Jag är nu inne på min tredje sula och kommer förhoppningsvis fortsätta använda kängorna ett bra tag till!
 
Hur många år ett par skor/kängor håller är ju inte så intressant, utan antalet kilometer de håller. Om ett par skor/kängor håller i 12 så visar det bara att man inte använt dem speciellt mycket.

Mina första höll i tio år och orsakade inga som helst trycksmärtor eller deformationer, men å andra sidan använde jag dem nästan dagligen året runt i dessa tio år,

Vet inte hur många kilometer, men när jag hade stegräknare på mig för att kolla gick jag ca 15000 steg per dag totalt, så räknar vi bort joggingturerna och inomhusknatandet mellan TV-soffan och kaffepannan på spisen, så kanske 10000 steg per dag med kängorna är rimligt. Om vi tar det gånger 250 dagar gånger 10 år så blir det 25 miljoner steg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Jennsa Erfarenhet av vandring förbi Rogen? Fjällvandring 12
82-barn Erfarenhet med: Kinsarvik-stavali -hedlo-dyranut-kjeldebu-rembedsalsseter-finse? Fjällvandring 1
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Miacarolina kebnekaise - erfarenhet? Fjällvandring 10
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
Erfarenhet av Björnar i Jämtlandsfjällen ?? Fjällvandring 3
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
barlidenxc lundhags scout Fjällvandring 6
erikhaglund Snöslask? Lundhags eller membrankängor? Fjällvandring 5
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
MBac Lundhags Fjell Mid, din uppfattning? Fjällvandring 6
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
fafner Lundhags Professional vs. Meindel & Hanwag Fjällvandring 3
mums_mums m90 jämfört med Lundhags Fjällvandring 3
Lundhags filtsulor? Fjällvandring 2
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.