Val av kängor.....

Tror jag tagit upp en liknande fråga tidigare....

Har nu bestämt mig för att det blir en hög känga jag kommer inventera i.

Är så velig och har svårt att välja, så nu har priset på kängan plötsligt blivit mindre viktig.
Slår man ut det hela på livslängden på kängan spelar det ingen roll om den kostar 1500 eller 4000.....

Men...... Gore-Tex eller ej? Hur mycket behöver man vaxa/fetta in/smörja en (t.ex) Lundhags känga för att den ska hålla tätt? Sist vi vandrade gick vi i riktigt blöt terräng under lång tid.

Fördelen med GT ska ju vara att den är vattentät. Jag svettas en hel del om fötterna och är inte lika lyrisk över GT som vissa andra verkar vara.
Har länge tittat på Dovre Extrem GTX och jag har hört mkt gott om dom.

Men skulle man av någon anledning bli blöt igenom är ju en "skalkänga" smidigare då den torkar till betydligt snabbare. Nya torra strumpor på morgonen och man är torr och fin om foten igen...
Så min huvudfråga är väl egentligen hur torr man kan förvänta sig att få en skinnkänga utan GT membran?
 
Mina jaktkompisar hävdar att både väl infettade Lundhags Jakt Jubileum och Jörnkängan klarar sig bra och det ser så ut. Mina Lundhags Syncro blir ibland fuktiga via kilen på båda sidor om plösen men då är det jä*ligt blött ris och myrmark. Om jag köper andra kängor någon gång så blir det med en tunnare, ej flera lager, plös som torkar snabbare än på Syncro om den blir blöt.

Det är den läderfärgade kilen vid första tre snörhålen som kan fukta igenom lite. Jag smörjer flödigt med Lundhags lädersmorning, har gett upp med vax och har inget problem med att kängorna skulle bli mjuka (har haft dem i 3½ år):
1281106412-lundhags%20syncro%20mid.jpg


Pga kromallergi så funderar jag på nya ej kromgarvade kängor. Nya Bielne ser ut som Järnkänga och Jakt Jubileum vid nedre snörningen. Jag tror att den är bättre på att hålla väta ute om man går och drar fötterna i blött ris och myr.

ed3536a957b2369be183848fe5dd3da7e14c0fe2.jpg


Jag kommer aldrig mer att köpa GoreTex till åtminstone flerdagarsturer. Om man får vatten i känga så får man gå med blöta och tunga kängor. Skal kan man byta sulor och strumpor och ha nästan torrt direkt.
 
Numera goretex-fri

Goretex-kängor kan vara olika. Jag hade ett par som jag var jättenöjd med, och ett annat par som var täta som gummistövlar, man blev snabbt blöt av svett, riktigt obehagligt.
Mina nuvarande Lundhags Scout har jag bara hunnit testa under en fjällvandring, men de funkade hur bra som helst.
 
Jag svettas också mycket, och resonerar som följande:

Oavsett sko blir man blöt av svett förr eller senare - detta avhjälpes med att byta sockor med jämna mellanrum.

En icke-GT-känga håller väta mycket bra. Går du uteslutande i blött högt ris kommer vätan förr eller senare igenom vid plösens fäste, men erfarenhetsmässigt inte så mycket. Bra grundsmorning (fett med tjära), vax utanpå (rejäl klick vid plösens bas-söm) och sockbyte gör att du klarar dig hela dagen. Bättra på med vax vid lunchen. Slarvar du med smorningen på kvällen får du problem dagen efter.

GT är helt tätt, men beroende på tur och konstruktion av kängan har det en mer eller mindre begränsad livslängd. När det går sönder har du en känga utan GT, men har betalat för GT.
Å andra sidan. Köper du en GT-känga med heltäckande läder går den att smörja tät om membranet går sönder.

Valet du hamnar vid är i princip om du vill ha en känga med fodrat skaft (GT) eller en med tunt skinnskaft (icke-GT), vilket är en smaksak.
Jag förespråkar en känga med tunt läderskaft. De är lätta och torkar snabbt. Själv kör jag på jörnkängan.
 
Jag hade ett par Meindl Island Pro som började läcka efter drygt 6 år, membranet var färdigt, utan så värst tuff användning och de funkade inte som en skalkänga. De gick inte att smörja täta så det blev ett antal turer där jag blev blöt om framdelen av foten innan de hamnade i soptunnan.

Jag har mycket bättre microklimat i skalkänga jämfört med Meindl eller stövlar. Har ingen värre fotsvett men luftar någon gång på rast om det är bra väder. Kan köra allt från tunn strumpa till dubbla tjocka i mina Lundhags beroende på hur kallt det är ute.

Har alltid med Lundhags lädersmorning och en tandborste som gör det rätt lätt att få fett ur burken även om det är kallt. Försöker sen jobba in med fingrarna och lägger på ett rejält lager och fyller sömmarna. På mina Syncro smörjer jag kilarna på plösen från insidan också om det är riktigt blötväder.

PS. Någon som vet om Jörnkängan har någon modell med icke kromgarvat läder?

När det går sönder har du en känga utan GT, men har betalat för GT.
Å andra sidan. Köper du en GT-känga med heltäckande läder går den att smörja tät om membranet går sönder.
 
PS. Någon som vet om Jörnkängan har någon modell med icke kromgarvat läder?

Meindl har jag också haft GT-problem med, efter 1,5 välanvända år.

Ring Jokkmokksskor (0703263191) och hör (själva skomakaren är nästan omöjlig att få tag i som privatperson). Han (Jokkmokksskor) vet nog inte, men han kan nog ta reda på det. Ska man tro sägnen verkar det ju gå att få alla möjliga specialbeställningar av Jörnkängan, det går nog att få specialläder om du vill.

EDIT: Blev lite rörigt det där, men du förstår nog =)
 
Ska kolla, tack för tipset!

Meindl har jag också haft GT-problem med, efter 1,5 välanvända år.

Ring Jokkmokksskor (0703263191) och hör (själva skomakaren är nästan omöjlig att få tag i som privatperson). Han (Jokkmokksskor) vet nog inte, men han kan nog ta reda på det. Ska man tro sägnen verkar det ju gå att få alla möjliga specialbeställningar av Jörnkängan, det går nog att få specialläder om du vill.

EDIT: Blev lite rörigt det där, men du förstår nog =)
 
Passning

Blöt blir man nog hur man än bär sig åt..... Har haft ett antal Meindel och är nöjd med dem, visst, de blir blöta de med av olika anledningar men jag har svårt hitta andra kängor som passar min fot så bra.
Blev tvungen att köpa ett av paren i sista stund och jag tror det är få skor man bara kan ta på sig och sticka ut på en veckas vandring utan problem.

Det är helt rätt att GT kängorna kan bli ganska tunga om de blir blöta och inte går att torka, men man måste ju sköta om dem också, de kräver också en hel smorning före, under och efter.

Glöm inte heller att använda sk skoblock när kängorna inte används, försäljarna är dåliga på att informera om detta och en del av de unga påläggskalvarna vet inte ens vad ett skoblock är....

Alltså, för min personliga del så handlar det om vilka kängor som passar min fot bäst.. och jag tror att det är nog det bästa rådet man kan ge, köp de kängor som passar foten bäst och sköt sen om dem som man skall. Jag föredrar en känga som kanske blir lite tyngre när den blir blöt men som jag inte får skavsår av... Det är ju sen en fråga om hur bött det är i marken där du går....
 
Jag menade främst att ett enda felsteg kan bli väldigt jobbigt med en fodrad känga. Inte skönt att gå med blött foder, tungt och torkar "aldrig". Utsidan kan man ju få lika vattenavvisande oavsett märke på läderkängan.

Jag föredrar en känga som kanske blir lite tyngre när den blir blöt men som jag inte får skavsår av... Det är ju sen en fråga om hur bött det är i marken där du går....
 
Gtx

Jag har just köpt Haglöfs Grym Hi med GTX och är väldigt nyfiken på att se hur länge de håller. Mina tidigare Hanwag Tatra GTX funkade riktigt bra första året men redan i slutet av andra så gav de upp och började läcka. Om Haglöfs-kängorna inte lever upp till mina förväntningar så blir det med största sannolikhet läderkängor utan GTX och foder.

Om någon har erfarenhet av Haglöfs Grym så dela gärna med dig.

ps. Första säsongen med Hanwag så vandrade vi i riktigt hällregn ute på Lofoten och jag var den enda med GTX - jag var också den enda som var torr om fötterna i 3 dagar. Så visst är GTX bra så länge det funkar som det ska!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.