Erfarenhet av vandring förbi Rogen?

Hej! Nästa vecka planerar jag att vandra från Tänndalen till Grövelsjön. Har aldrig vandrat i det här området förut och inte träffat på så många som gjort det så jag söker info om vattennivåer (efter senaste regnen) och andra tips, Jag tänker följa ledera. Det är främst om det är några svåra vad jag funderar på och förslag på tältplatser. Har hört att det är väldigt blockig terräng. Tacksam för alla tips och råd! / Jenny
 
Hej! Nästa vecka planerar jag att vandra från Tänndalen till Grövelsjön. Har aldrig vandrat i det här området förut och inte träffat på så många som gjort det så jag söker info om vattennivåer (efter senaste regnen) och andra tips, Jag tänker följa ledera. Det är främst om det är några svåra vad jag funderar på och förslag på tältplatser. Har hört att det är väldigt blockig terräng. Tacksam för alla tips och råd! / Jenny

Det finns inga svåra vad längs sträckan. Antar att du går "huvudleden"..? Myskelvadet är en fin tältplats :). Finns lite plättar här och där längs med Rogen, vatten dvs bäckar är det lite sämre med generellt i området, låga och torra fjäll...kolla kartan och ta sjövatten om inget annat finns.

Som du har antagit så är det bitvis stenigt. Om du har ungefär koll på var du planerat att tälta så är det lättare att lämna tips...

//J
 
Hej Johan! Tack för värdefulla tips! Ja, det är nog huvudleden jag tänker ta. Det blir min första ensamvandring så här många nätter, så jag planerar rättså korta dagsetapper, särskilt de första dagarna. Målet med vandringen är också att gå förbi stugorna på vägen och hinna prata lite med stugvärdarna, ev ta in på någon stuga om vädret blir dåligt och utrustning behöver torkas, eller om jag känner mig för ensam:). Har 8 dagar på mig. De här platserna funderar jag på om de kan fungera att tälta vid enligt första färdplanen. Vad tror du om de? Rödfjällstjärnen, Myskelvadet, (Skedbostugan), Rödviken, (Rogenstugan), Dalagränsen, Sluttningen på Långfjället sv om Hävlingstugorna, (Grövelsjöns fjällstation). Har du besökt stugorna efter den här färdvägen? Vet du om de har bränsle(gas) och "torrfoder" till försäljning, eller hur jag kan skaffa info om det? Tusen tack för råd! / MVH Jenny
 
Proviant

Hej Jenny!

Jag planerar själv att gå samma rutt kring 20 september, så därför följer jag dina frågor/svar med intresse.

Jag läser i STF vandrarhems- och fjällkatalog att det finns proviantförsäljning i alla tre stugorna längs sträckan. Det framgår dock inte om de även har bränsle.

När jag går har stugorna stängt för säsongen, så jag får släpa på allt.....

Hälsn Pelle
 
Men Pelle!

Den 20:e september är stugorna stängda, så då finns det ingen proviantförsäljning. Det som finns är ett säkerhetsrum, för att man ska kunna få tak över huvudet och vindskydd.

Du får läsa på svenskaturistforeningen.se för att se öppettiderna, men Rogenstugan stänger den 18/9 t.ex.

Men då är det dock oftast roligare att vandra i fjällen, när det inte är några människor i omlopp.


Mvh
Gustav Cronhamn
 
Hej Pelle! Nu är jag hemma igen. Turen gick bra och jag är verkligen nöjd. Lite info som kan vara värdefull: Det har regnat mycket i området hela sommaren, men det fanns spänger och broar över de flesta större bäckar och myrmarker ( följde leden). Dock låg spängerna iblad en bit under vatten och hade blivit såphala av alger. Stavarna kom väl till pass! Mer än halva sträckan gick genom fjällbjörkskog, tallhedar och myrmarker. Härlig vildmark.
Det gick bra att hitta tältplatser, men de sträckor man går genom moränområden (Rogenmorän, istidslämningar) kan det nog vara svårt att hitta tältplats och vatten, eller att färdas utanför lederna också för den delen. De områdena var främst ( från norr till söder) från södra sluttningen av Rödfjället till Myskelvadet, från bron vid Båthån till bron inne i Rödviken
( tog leden söder on Bustvålen, den alternativa vägen längre norr ut, förbi Handskinnvålen och Kärringsjön, var tydligen också blockteräng enligt vandrare jag pratade med.), södra sluttningen av Tandsjövålen genom hela dalen fram tills man kommer upp mot trädgränsen några km innan Rödtjärnstugan, samt sydsluttningen av Slagufjället ner till Hävlingen. Utefter Hävlingens stränder råder särskilda bestämmelser om tältning.
Man går genom Rogens och Långfjällets naturreservat. Särslilda bestämmelser om eldning också vissa sträckor. För info om dessa läs på informationstavlorna utefter leden eller kolla på webben länsstyrelserna i Dalarna samt Jämtlandslän.
En kväll kom en björn förbi mitt läger. Efter det kändes det tryggast att hänga maten en bit från tältet, även om våra björnar inte är som de Kanadensiska. Ett tips kan vara att ta med lina för ändamålet.
De norska myndigheterna har gått ut med en rekommendation att inte dricka jokkvattnet i Femundmarka ( gränsar till områdena ) p.g.a. lämmelåret. Jag såg att det fanns en tråd om detta på Utsidan som jag inte hunnit läsa ännu.
Hoppas du får en fin vandring! MVH Jenny
 
Ser att jag "tappade" bort tråden och inte hann svara. Ser att det gick bra med tältningen i alla fall :).

Kul med björn, var var du då..? Vi åker upp ett gäng om några veckor, alltid kul att kolla spår :).

...ja, det är verkligen en härlig vildmark där :)..,

//J
 
Hej Johan!

Ja, det var häftigt att få se en björn, och inget obehagligt eller skrämmande i situationen. Det var min andra natt. Slog läger ca 2 km söder om Myskelvadet. Hittade en fin och skyddad dunge i fjällbjörkskogen alldeles intill ett myrstråk. Hade varit inne i tältet och stökat en långstund eftersom det småregnade. Nästa gång jag gick ut var björnen på myren ca 40 m bort. När den upptäckte mig lubbade den bort över myren för allt vad tygen höll. Det var en rätt liten björn. Tippar på runt 80 kg ( ungbjörn eller hona?) . Pälsen var ljust sandfärgad med inslag av mellanbrun, väldigt raggig. Perfekt kaumoflagefärg i den terrängen! Om den varit stilla hade jag aldrig upptäckt den.

Hoppas ni får en fin vandring! MVH / Jenny
 
Kul med björnmötet

Vår brunbjörn lär vara samma art som nordamerikanska grizzlyn. Så pass nära som i västra Ryssland så hänger paddlare i floderna som rinner österut ned i Vita Havet upp sin mat i träd för att undvika björnincidenter. Är våra svenska björnar mera mesiga och politiskt korrekta?

Thure
 
hmm, nej jag tror inte våra brunbjörnar varken är särskilt mesiga eller politiskt korrekta, kanske däremot inte så präglade på människan. ( Inte förknippar oss med mat, ännu) . Alla jag mött har olika ideer om hur bete sig i björnmarker, och vid björn möten. ( Även Länsstyrelsen Dalarna) En björn som känner sig hotad eller irriterad är potentiellt farlig för oss. Ingen mening att överdramatisera, men varför inte ta det säkra före det osäkra? Är nyfiken på om någon hört om någon incident vandrare/ tältare och björn i Skandinavien. Ingen jag pratat med hittills har det.
 
Senast ändrad:
Hej Jenny!

Tack för din utförliga rapport och grattis till en fin vandring!

En björn står ju högt på önskelistan, men man måste nog som du ha en osannolik tur. Dock är det en bra årstid framöver, när nalle ska äta sig fet på bär. Jag ska spana på fjällsluttningarna, ny kikare inköpt för ändamålet eftersom min gamla ligger under ett vattenfall i Sulitälma sen i somras!

Jag kommer också att passera Helags-området och det vore ju fantastiskt att få se en fjällräv. Har någon ett tips eller är det alltför hemligt kanske............?

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
82-barn Erfarenhet med: Kinsarvik-stavali -hedlo-dyranut-kjeldebu-rembedsalsseter-finse? Fjällvandring 1
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Miacarolina kebnekaise - erfarenhet? Fjällvandring 10
Erfarenhet av Björnar i Jämtlandsfjällen ?? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.