Erfarenhet av ensam-vandring?

Hej!
Jag funderar på att göra en längre fjällvandring v. 33-34/35 och det ser ut som att jag inte får med mig någon i år.
Har vandrat i fjällen ganska mycket förut, bland annat i Sarek förra sommaren. Är det något speciellt man ska tänka på när man ska vandra själv?
Jag vill helst till Sarek igen, men det är kanske korkat.. borde jag hålla mig till lederna?
 
Hej!
Jag funderar på att göra en längre fjällvandring v. 33-34/35 och det ser ut som att jag inte får med mig någon i år.
Har vandrat i fjällen ganska mycket förut, bland annat i Sarek förra sommaren. Är det något speciellt man ska tänka på när man ska vandra själv?
Jag vill helst till Sarek igen, men det är kanske korkat.. borde jag hålla mig till lederna?

Hej!

Var ordentligt påläst och förberedd. Gör gedigna kartstudier och gör upp plan A, B och C. Ge dig inte in i sådant som känns olustigt. Ha bra koll på dig själv och din utrustning.

Och det viktigaste av allt: njut! Ensamvandring är en fantastisk chans att komma i synk med sig själv och få lite distans till det vi brukar kalla civilisation.

God tur! / F
 
Av säkerhetsskäl, berätta för någon vad du har för färdplan, och vilken dag du ska komma hem.

I övrigt har jag inte mycket att tillägga. Ett tips är att ta med någon bra bok eller dylikt, så har du något att göra om du behöver vänta ut regn någon dag.

Instämmer i vad bfia73 skrev, passa på och njut! Att vandra själv är en speciell upplevelse!
 
Tack så mycket för tips! Ja, jag tror också att det kan bli en häftig upplevelse att vandra själv. Även om jag egentligen hade velat få med mig någon så tror jag att det kommer bli bra ändå :)

Efter lite övervägande struntar jag nog i Sarek. Känns lite läskigt när man är ensam.
Min nya plan är istället att vandra efter Kungsleden så länge jag orkar och tycker att det är kul. Visst ska jag förbereda mig och skaffa alla kartor och så, men samtidigt vill jag ta det lite som det kommer. Därför vet jag inte exakt när jag ska komma hem.

Vad tror ni, är det smart att meddela andra vandrare längs vägen om sina vandringsplaner, eller kanske fjällstugorna? Kungsleden känns ju annars ganska safe så här års, tänker att det finns många andra vandrare som kan hjälpa en om olyckan skulle vara framme?
 
I fjällstugorna finns böcker där vandrare kan skriva information om när man anlände till stugan och vart man planerar att fortsätta.
 
Ensamvandring eller andra ensamaktiviteter ute är väldigt skönt. Otroligt befriande att endast rå om sig själv, rast när man själv är trött, gå så fort eller sakta man själv vill osv.

Sarek eller inte tycker inte jag är en viktig fråga, det viktiga om man ser till säkerheten om något händer är att hålla sig längs stråk där andra människor går. Jag har varit i betydligt mer människofria områden än Sarek, och går man i huvudstråken där så möter man nog mer folk än man gör på Kungsledens mer ovandrade delar. Tycker man inte att det är viktigt att någon kan hjälpa en inom i alla fall något dygn om något går illa så kan man givetvis gå var som helst. Omvänt, står man inte ut med tanken på att sitta skadad eller sjuk och vänta på att någon ska dyka upp till hjälp så ska man inte ensamvandra alls.

Själv tar jag betydligt färre risker när jag är själv än när jag är ute med andra. Huruvida det gör att ensamturer är säkrare är svårt att säga, men ibland tror jag det. Konsekvenserna av vissa risker man lättare tar annars när man är flera är liksom lika drastiska även om man är flera, det är bara att någon vet i vilken jokk, glaciärspricka eller stup man försvann...

Det jag brukat göra när jag ensamvandrat är att lämna en detaljerad färdbeskrivning med eventuella tänkbara alternativa vägar till någon vän som vet min kapacitet och har vett att hålla huvudet kallt även om väderprognosen säger snöstorm. Hade jag lämnat färdplanerna till exempelvis mina föräldrar så hade väl fjällräddningen varit ute och letat efter mig så fort det talades om snö eller blåst på fjället...
Varje gång jag passerat någon form av stuga med gästbok så skriver jag i gästboken. Passerar jag någon form av bemannad plats pratar jag några ord med stugvärden, fiskeguiden eller vad de nu må vara så att denne förhoppningsvis minns att jag passerat om jag skulle bli saknad. (skriver och pratar med folk gör jag även när jag är ute i större grupper, även flera personer kan komma bort tillsammans).

Go tur!
 
Hej!
Jag funderar på att göra en längre fjällvandring v. 33-34/35 och det ser ut som att jag inte får med mig någon i år.
Har vandrat i fjällen ganska mycket förut, bland annat i Sarek förra sommaren. Är det något speciellt man ska tänka på när man ska vandra själv?
Jag vill helst till Sarek igen, men det är kanske korkat.. borde jag hålla mig till lederna?

På mina ensamvandringar (flera i Sarek) och -paddlingar har jag alltid med en sådan här:

http://www.serviceport.se/sv/produkter/kommunikation/nodsandare-sart/plb/fastfind-plb-220.html

Eller kan du hyra en satellittelefon, kostar mindre:

http://www.satrent.se/phones/inmarsat.html

Mats
 
Jag vandrade ensam i Sarek i början av augusti 2011. Jag höll mig till "lederna" nere i dalarna och tog inga onödiga risker beträffande vad, etc.

Faktum är att jag har känt mig mer utsatt när jag vandrat ensam i Skåne i sällan besökta områden utan att ha mobilen med. Där har jag kunnat vandra en hel dag utan att träffa på någon annnan. Om jag brutit benet då, vem hade räddat mig?

Vandrar man ensam i Sarek under högsäsong och går genom de mest besökta dalarna så träffar man på andra människor. I snitt korsade två sällskap min väg per dag.
 
Senast ändrad:
Det finns ju mellanting mellan Sarek och Kungsleden också: att göra avstickare från Kungsleden kan vara ett sätt att få mer känsla av ensamvandring, men samtidigt ha den säkerhet som en led ger. Avsevärt mindre folk i stugorna i Nallo, Vistas och Tarfala än längs själva Kungsleden. Också möjligt att via Unna Allakas gå in i Norge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Jennsa Erfarenhet av vandring förbi Rogen? Fjällvandring 12
82-barn Erfarenhet med: Kinsarvik-stavali -hedlo-dyranut-kjeldebu-rembedsalsseter-finse? Fjällvandring 1
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Miacarolina kebnekaise - erfarenhet? Fjällvandring 10
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
Erfarenhet av Björnar i Jämtlandsfjällen ?? Fjällvandring 3
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...