Stövlar, kängor och annat på fötterna

Nyss hemkommen från en tredagarsvandring kring Sylarna, Blåhammaren, Storulvån med dottern.

Tänkte bara tala om att det gick aldeles utmärkt att vandra med löparskor. Vaden löste vi genom att gå barfota, och det blev bara ett sådant vad. Annars letade vi efter stenar att kliva på. Stövlarna hade vi då de regnade vilket inte var mer än någon gång. Vi hade tur med vädret och kunde gå i shorts och t-shirt.

Hur som helst...jag tänkte bara säga att det går bra att vandra i löparskor. Man kan ha med ett par flipflop om man vill vada med någonting under fotsulan. Hälen på flipflopen kan man säkra med tex ett snöre som man knyter runt vristen...det gär att lösa på massor av sätt.

Kängor har jag inte testat. Jag har alltid haft stövlar sedan jag började fjällvandra...på 80-talet. Jag har vandrat i Sarek och Kebne ett flertal ggr så jag vet vad vandring handlar om.

Efter att ha sprungit i fjällen för ett par år sedan och bla bestigit Helagstoppen och pulsat i snö så tänkte jag att det borde gå att vandra i löparskor...och det gick bra. Lite blöta strumpor fick jag, men dottern hade löparskor med GoreTex och hon hade torra fötter hela tiden.

Tänkte bara säga att det fungerar med löparskor...och så hade jag stövlar med mig också. Superskönt med lätta skor att gå i.

Kängor???...nä tror inte det.
 
Alltså, det där är ju helt beroende på var man vandrar. Jämtlandstriangeln är ju rena autostradan med bred upptrampad stig och enkla om ens några vad. Jag har varit med att en i gänget var *totalt* utpumpad efter att ha gått i löparskor i blockterräng i två timmar. Han hade blött ner sina GTEx-kängor så de var surblöta och tunga och provade att gå i läger/vad-skorna. Det är säkert skönt om man kanske bär lite lättare men för mig är det kängor och foppatofflor som gäller efter att ha provat mig fram i många år. Jag jagar och fiskar också och det är inget alternativ att stå i helt blöta skor i onödan.
 
Håller med fast jag blev foppafrälst nu i sommar. En nackdel är att kängorna i absolut värsta fall havererar totalt (känns väldigt otroligt dock) och då är inte foppa så roliga att gå i med 20-30 kg på ryggen. Körde innan med tennisdojjor som vadar- och lägerskor men om man vadat med dem så var de ju blöta hur länge som helst = inga lägerskor utan man får använda kängorna. Foppa kan ju knappt bli blöta och är ruskigt sköna och lätta att ta på och av i tältet.
 
Kör också med foppa som lägerskor men går sällan i kängor sommartid. Då blir det någon form av vattensko istället. För tillfället ett par nyinköpta Merrell waterpro multisport som ger tecken att vara riktigt sköna. Gick tidigare i Salomon techamfibian men valde nu att prova en lite annan typ av sko. Vadar då i dessa vattenskor.

Höst och dagsturer i skog tar jag dock ofta kängorna, beroende på temperatur och underlag. Ganska skönt att bara trava på genom ris och sly i skogen.
 
En nackdel med löparskoliknande skodon i fjällen borde vara hållbarheten. Ett par bra kängor håller ju ihop någotsånär i många år. Mina är åtta år gamla nu och är fortfarande dugliga. Ett par löparskor känns som att de kan slitas ut på en eller högst ett par turer, och då blir det lite oekonomiskt. Eller hur funkar det egentligen?

Den enda fördelen för mig med att gå i kängor är ju att jag slipper köpa nya skor inför varje eller varannan tur.
 
En nackdel med löparskoliknande skodon i fjällen borde vara hållbarheten. Ett par bra kängor håller ju ihop någotsånär i många år. Mina är åtta år gamla nu och är fortfarande dugliga. Ett par löparskor känns som att de kan slitas ut på en eller högst ett par turer, och då blir det lite oekonomiskt. Eller hur funkar det egentligen?

Den enda fördelen för mig med att gå i kängor är ju att jag slipper köpa nya skor inför varje eller varannan tur.

Det är helt sant. Mina kängor är ännu äldre (som du vet) och de håller gott skick. Skorna slits som sagt och jag är nu inne på mitt andra par. Det första höll visserligen ett par, tre säsonger och då användes de till annat också. Men visst är kängorna slitstarkare. Dock kan man ju fråga sig om kängan är lika "fotriktig" efter 12 år som den första säsongen. Det måste bli ett visst slitage även på de delar som tar upp belastningen men som inte syns utåt.
 
Har slängt mina Foppa (kopior) i soptunnan efter att ha stukat foten två ggr med dem. Är ju som att gå på en tvättsvamp. Vet inte om orginalet är bättre.
 
Har slängt mina Foppa (kopior) i soptunnan efter att ha stukat foten två ggr med dem. Är ju som att gå på en tvättsvamp. Vet inte om orginalet är bättre.

Ja man får vara lite försiktig. Men mellan tält och kök tycker jag det går bra:)

Kan inte förstå att alla ungar man ser springer runt i foppakopior. Måste vara rejäl risk för stukning där med tanke på hur de far runt. Vad hände med ett par mer fotriktiga skor, även för barnen?
 
Flera år

Jag har inte använt kängor sedan 2007. Jag gillar att vandra i de lätta trekkingskor eller terränglöparskor. Saknar inte kängor faktiskt. Har inte heller använt gummistövlar på flera år. Dock är det är en utmaning att hitta terränglöparskor som passar ens fötter eftersom utbudet på svenska marknaden är alldeles för begränsat idag. Men det är alldeles riktigt - de håller bara 1-2 säsonger eller ett antal mil innan det är dags för att införskaffa ett par nya lätta skodon.
 
Visst, är markerna torra och fina så kan man väl gå med vad som helst på fötterna om det är bekvämt. Dock händer det ju att det regnar. Jag var uppe i Jämtland för drygt två veckor sedan. Utgick från Vålådalen och dygnet innan start hade det regnat kopiösa mängder. Större delen av turen var som att vandra i blötmyr och det skulle jag inte vilja göra i gympadojor en hel vecka. Då är det trevligare att ha hålla tassarna torra i ett par Lundhags.
 
Visst, är markerna torra och fina så kan man väl gå med vad som helst på fötterna om det är bekvämt. Dock händer det ju att det regnar. Jag var uppe i Jämtland för drygt två veckor sedan. Utgick från Vålådalen och dygnet innan start hade det regnat kopiösa mängder. Större delen av turen var som att vandra i blötmyr och det skulle jag inte vilja göra i gympadojor en hel vecka. Då är det trevligare att ha hålla tassarna torra i ett par Lundhags.

Därav vattensportskorna. Som är tänkta användas i vatten. Och att fötterna håller sig helt torra i ett par kängor stämmer ganska sällan vid längre turer. Ett par ofodrade är såklart lättare att hålla ordning på vad gäller vätan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
EAndersson Kängor eller stövlar? Fjällvandring 12
CrossM Stövlar i Sarek Fjällvandring 17
kmike sandaler och stövlar? Fjällvandring 8
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...