m90 jämfört med Lundhags

..går inte att jämföra.
Personligen trivdes jag väldigt bra i mina m90 kängor när jag gjorde värnplikten.
Dock stötte jag på ett problem. Väta!
Och jag skötte mina kängor bra, tycker jag iaf.

Nu har jag ett par enkla Lundhags Scandinavia som jag verkligen är jättenöjd med. Jag håller dock med alla som säger att man måste "gå in kängorna". Jag hade blödande skavsår väldigt länge innan jag gått in dom.
Men nu när det är gjort vet jag att jag kommer ha ett par kängor som jag kommer att kunna använda i många år framöver.
I början av detta stycke skrev jag "enkla" kängor. För de ser väldigt enkla ut och man tvekar ibland över priset. Och då tillhör Lundhags Scandinavia bland de billigare kängorna. Men den slitstyrka som finns i skorna är helt klart värd priset för det blir en investering.
 
håller med

Jag håller helt med dig.

Jag var och praoade på fabriken i Järpen och fick vara med och göra en massa kängor. Dom gör ju dom för hand så om det blir något fel så kastar dom bitarna som felet blev på om det inte gick och laga. Så kvaliteén är inget att klaga på.
Jag köpte ett par Jakt Jubileum och jag är jättenöjd.
Även fast dom kostar 2600:- så är dom värda vat enda öre
 
håller med

Jag har haft Lundehags i 15 år och är väldigt nöjd med dessa. Dock bör man framhålla att de inte är så lämpade för vintebruk (inte mina Jakt Jubileum iaf). Sen tycker jag nog att om man är inriktade på många och långa vandringar i jobbig terräng så finns det mer lämpliga skor. Däremot är de helt outstanding när det gäller slitstyrka och vattentålighet. Jag har mina överallt, från jakt (sliter väldigt) till fiske (då är det bra med god vattentäthet) och de årliga fjällturerna (fiskeorienterade). m a o en stryktålig känga med oehört lång livslängd (mina förra höll i 12 år). Få andra kan kängor har de allround egenskaper som Lundhag har, de är nog inte bäst på nått men sammantaget så är branchledande. Skulle jag bli mer inriktade på ren vandring så skulle jag nog köpa ett par Chevalierkängor till vandringarna men fortsätta ha mina Lundehagare till övriga aktiviteter.
 
Lundhags militär

Jag har bara haft mina kängor sedan 1987. Dom användes först under värnplikten, och då väldigt flitigt. Sedan dess används de bara under jakt i väldigt varierande terräng, vått som torrt. De används också vintertid under skoterturerna. När jag är på vedbacken har jag dem också. Det jag gör i vårdande syfte är att hålla dem smorda och rena. Sitter de inte på fötterna står de luftigt och svalt. Aldrig inslängda i något fukthål eller framför en vedspis eller liknande. När jag har provat dem färdigt om en sisådär 10 år kommer jag med ett utlåtande om dem. Mina Meindl-kängor får dessvärre ej vara med lika ofta som Lundhagarna men å andra sidan håller de väl längre då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Napoleon m90-storlekar? Fjällvandring 2
cjonsson Angående M90 Fjällvandring 0
mrTelemark Om m90 Fjällvandring 0
lizardking M90 kängor å lite andra frågor Fjällvandring 46
Christian1 Norge jämfört med Sverige (Norge såklart?) Fjällvandring 23
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
barlidenxc lundhags scout Fjällvandring 6
erikhaglund Snöslask? Lundhags eller membrankängor? Fjällvandring 5
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
MBac Lundhags Fjell Mid, din uppfattning? Fjällvandring 6
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
fafner Lundhags Professional vs. Meindel & Hanwag Fjällvandring 3
Lundhags filtsulor? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.