Lundhags Fjell Mid, din uppfattning?

Har fått span på ett par billiga kängor enl ovanstående modell. Tänkte höra om någon har något att säga om dem? Positiva/negativa upplevelser? Har läst en del om Lundhags allmänt på forumet. Gäller det att ta ut krympmån även på Fjell? Är det längd eller bredd eller hela köret som krymper? Annat viktigt att tänka på vid utprovning?
 
Jag har köpt ett par fjell high, kanske från samma butik (naturkompaniet)? Har inte hunnit gå in dem/testa dem då jag inte fått mina strumpor än, men i affären satt de perfekt och det kan förhoppningsvis inte bli sämre. Det känns som de är i bra kvalite men man får inte glömma att köpa smörjning/vax till dem.
 
Bra kängor!

Hej!

Jag har ett par likadana kängor och jag är mycket nöjd med dem. Jag har inte märkt att de krymper alls, det är väl snarare så att fötterns sväller då och då. När man ska prova kängor så är det viktigt att man har det på fötterna som man ska ha när man väl använder dem senare. Vill man ha tjocka sockor så prova med det, dvs ta med egna strumpor och sockor till butiken. Gå sedan runt och prova i trappor om det finns i butiken. Butiker som Naturkompaniet brukar även ha en lutande bänk så att man kan prova hur bra kängan sitter på foten.

Lycka till!
 
Hej, Har haft mina fjell mid i snart 2 år och använt dom var eller varannan dag och på ett antal vandringar och klätterresor och dom har fungerat utmärkt från dag ett. (med undantag för att jag fick fila ner filtkanten lite på ena kängan för att den skavde). Men som alla lundhagskängor så krymper dom med åren så se till att ha skoblock i och att inte torka dom på element osv. Vet inte riktigt hur det är med storleken men sök på forumet så får du svar. Har för mig att dom ska vara lite större än vanliga skor.
 
Jag hade ett par Fjell, men med högt skaft. Jag kände när jag provade dom att det var en fantastiskt skön känga. Jag råkade dock ut för att dom krympte. Jag tyckte själv att jag hade tillräckligt med "vicka på tårna" luft och fick gott och väl ner ett par fingar mellan hälen och kängans bakkant. Eftersom det är en smalare läst jämfört med ex. Professional som jag nu har blev det märkbart trångt vid lilltårna.
 
MBac; sa:
Har fått span på ett par billiga kängor enl ovanstående modell. Tänkte höra om någon har något att säga om dem? Positiva/negativa upplevelser? Har läst en del om Lundhags allmänt på forumet. Gäller det att ta ut krympmån även på Fjell? Är det längd eller bredd eller hela köret som krymper? Annat viktigt att tänka på vid utprovning?

Jag har haft ett par Fjell Mid i 2 eller 3 år nu. De har varit med på i vart fall 2 längre fjällvandringar, plus diverse helgturer, dagsutflykter. Det är väldigt sköna och framförallt den smalare lästen uppskattar jag som har väldigt smala vrister. Jag har haft ett par Lundhags Alaska som jag dessvärre fick lägga bort. Dels på grund av att det höga skafet inte uppskattades av mina vader samt att de krympte rätt ordentligt. Jag tror inte jag köpte dem med tillräcklig krympmån. Jag har inte upplevt att mina Fjell har krymt lika mycket men jag köpte dem även med lite extramån, och har nog förvarat dem mer ordentligt. Jag har lite svårt att säga något om ev. krympning.

Under vandring upplever jag att de töjer sig något efter några dagar, men det löser jag med att ha med ett par lite tjockare ullstrumpor som jag byter till efter kanske 5-6 dagar.

Att gå med dem över så vattendrag är inga problem. Dessutom så finns det inte så mycket som kan bli blött och surt så om det skvätter i lite grand så brukar jag inte bry mig.

Jag kan med gott samvete rekommendera dem. Beträffande om du måste köpa med krympmån så ring butiken i Järpen och fråga.

Mvh
Peter P.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.