Meindl eller lundhags?

Jag måste införskaffa ett par kängor inför sommarens vandring(ar) och dom modeller jag funderar på för närvarande är Meindls Island Pro och Dovre, samt Lundhags Professional high och Fjell high.

Användningsområdet kommer huvudsakligen att vara i dom svenska fjällen på sommaren/hösten.

Hur bra tål Fjell vatten om man vårdar dom korrekt och vad är skillnaden jämfört med Professional?

Är Meindls modeller med högt skaft nåt att hänga i julgranen?

Ni får gärna ge argument varför/varför inte jag ska köpa Meindl eller Lundhags :)
 
migael; sa:
Jag måste införskaffa ett par kängor inför sommarens vandring(ar) och dom modeller jag funderar på för närvarande är Meindls Island Pro och Dovre, samt Lundhags Professional high och Fjell high.

Användningsområdet kommer huvudsakligen att vara i dom svenska fjällen på sommaren/hösten.

Hur bra tål Fjell vatten om man vårdar dom korrekt och vad är skillnaden jämfört med Professional?

Är Meindls modeller med högt skaft nåt att hänga i julgranen?

Ni får gärna ge argument varför/varför inte jag ska köpa Meindl eller Lundhags :)

Jag tycker att det finns aldeles tillräckligt med argument för resp mot ALLA modeller och märken redan här i forumet.

Skillnaden mellan Fjell och Professional är främst att Professional har kraftigare stöd i skaftet med (fodrat med skum i slutna celler som inte skall ta åt sig vatten). Lästen på Professional är "normal" medan lästen på Fjell är "nära". Professional har ev kraftigare cellgummi också.

Men som sagts så många gånger tidigare, det finns många fler tillverkare än dessa två och det finns många fler modeller av höga kängor
 
Till att börja med så undrar jag hur du kommit fram till att valet endast står just mellan Meindl och Lundhags? Det är ju ganska olika kängor och ett tidigt val borde ju vara om man vill ha ofodrade eller fodrade och då borde ju valet kanske stå mellan lundhags och jörnkängan eller mellan meindl, bestard och la sportiva eller någon annan fodrad känga.
Personligen har jag använt både fodrade och ofodrade och har avverkat två par lundhags, två par meindl och nu har jag bestard. Jag trivs bäst med fodrade kängor, men vissa tycker de är svåra att torka. Då jag kan ta ut innerskon ur mina nuvarande fodrade kängor är dock det inget problem. Ofodrade kängor måste gås in, vilket kan vara smärtsamt. De har även en tendens att krympa med tiden. Både Lundhags och Meindl gör bra kängor så om det nu är endast dessa som valet står emellan så får du väl testa dom. Personligen tycker jag dock inte Meindl är särskilt prisvärda. Det finns en rad märken som är trevligare och mer prisvärda än Meindl. (Garmont, Trezeta, Bestard, La Sportiva, Boreal för att nämna några) Mitt råd är att skita i vilket märke som står på kängan och testa olika kängor och se vilken som passar bäst. Fundera sen när du ska använda dom. Fjällvandring en vecka om året? Varje dag? I svenska fjällen? Alperna? Tropiska områden? Alla ställer olika krav på kängorna. Kommer du fram till att du vill ha en ofodrad känga så tycker jag du ska väga in jörnkängan i ditt val.

Sök även i detta forum och du skola finna ändlösa diskussioner om meindl kontra lundhags...

/David
 
kängor

Först köpte jag Meindl.........
den sitter skänt på foten.....använde den i lumpen.........den gick upp i limningen efter två månader....bytte och använde dem under några vandringar....tillslut så var jag så trött på dem att jag sålde dem till en kompis...dessutom så kändes det som om man gick med två badkar på fötterna då de sitter tajt.....eftersom de är fodrade så torkar de aldrig.......tillslut så var jag så trött på dem så jag gick tillbaka till M/90-kängorna.......både i fält och på kasern........

köpte sedan Lundhags Professional

älskar dennna känga......gjorde dock misstaget att köpa höga.........men av nån konstig anledning så växte jag en storlek så jag köpte sen den låga varianten................

mitt tips är Lundhags Pro Låg-skaftad........
Till dem så är mitt tips: Lundhags strumpor....ÅNN.......observera att ALLTID använda dubbla strumpor i dessa kängor......

MEINDL är täta.....dvs inget vatten in......MEN inget vatten ut heller...MEINDL blir blötare än Lundhags och är dessutom ett hellskotta att få torra.....med lundhags så räcker det att byta strumpor och filt-sula (på vintern)
observera storlekarna..........jag har i vanliga fall strl. 43
och kängorna är i storlek 45
gjorde misstaget att först bara köpa en storlek större men då de krympte så blev de för små....
 
Jag har nyligen handlat ett par professional mid, som jag älskar. Jag har fått tipset att fylla dem med vatten och ge mig ut och gå nån mil, för att de ska anpassa sig helt efter mina fötter. Någon som har provat?
 
Vad gör att du förespråkar prof. låg? Har själv den högskaftade modellen och är väldigt nöjd.

/Per Wiklund
 
låg/hög

Anledningen till att jag föredrar/propagerar för låga är att:

*tycker den är mindre klumpig
*mer användbar i olika terrängtyper
*trevligare att gå i under svettiga sommardagar.....
*lättare att ventilera

och behöver jag för något tillfälligt högskaftat så använder jag damasker..........

det enda problemet är att det inte går att vada med lågá utan att bli blöt.....(men det göre inte med höga heller)

åsså så ser man förstås inte lika kinky ut...........som i lårhögt ;-)
 
kängor

Återkommande ämne har haft både ofodrade o polstrade kängor med g-tex ,och som alla andra alla g-tex håller blötan borta utifrån men efter en vecka i svenska fjällen när något vatten kommit över skaften så blir dessa inte torra den veckan ,o med en lukt som är obeskrivbar om man rättså inte har någon tåjuice, så kan man knappt sitta in en tågkupe på vägen hem, har sedan några år ett par luffar som jag tycker passar mitt vandrande helt ok både på fjällvandring o div hemmaleder, o till sist mycket bra vikt, men smaken är som baken sönt är det o lycka till i kängdjungeln Hans
 
Jag har ett par Meindl Island dessa har jag haft i 3 års tid. De har används på vandringar i jämtlandsfjällen och runt keb. De används även vid vanliga skogspromenader och på stan året runt. Ända nackdelen jag har hittat med dem är att de är kalla på vintern om man blir stillastående. Men detta har jag reagerat på först ner mot 10- 15 minus grader. Jag vinterbadade även i dessa i vintras och de var torr på 2 dygn, visserligen med tidningspapper i. Jag tycker att det är ett par bra skor, om man vårdar dem. Men smaken är som baken....
 
Anledningen att jag nämner Meindl och Lundhags är att det finns störst utbud av dom där jag bor (luleå).

jag har hört att jörnkängan(?) skall vara bra men jag tycker det verkar lite osäkert att beställa en sko över telefon som man inte har provat eller vet någonting om.

Testade ett par Fjell idag och jag gillade dom, har dock inte testat några professional ännu.
Kanske är det värt 500:- extra för dom?

I lundhags bok står det att man bör ha 1 cm mellan tån och skon. Upplever ni 1 cm som lite?

Jag kommer att använda kängorna i svenska fjällen under sommaren/hösten.

Nån som har Fjell och kan berätta lite om dom :)?

Någon som har testat Air Revolution förresten?
[Ändrat av migael 2003-04-23 kl 18:50]
 
Det är väldigt svârt att râda folk att köpa just kängor eftersom folk har sâ olika fötter, vrister etc. Vidare beror det ju ocksà pà vad man ska ha kángan till.

Därför har ocksà alla tillverkare av kángor mànga olika modeller med olika passform, design, material etc etc, för att pà sà vis försöka tillfredställa störst möjliga behov.

Av de tvà Lundgags-modeller du námner (Professional och Fjell) sà har ju de exempelvis olika läster ("invändig fotform"), varför den enda som vet om den passar dig är du själv (genom att sátta den pà foten och kánna efter). Förutom lásten ár vál den största skillnaden mellan dessa tvà modeller att Professional har mer stadga i skaftet äsn Fjell (tror jag).

I allmänhet när det gáller kángval är väl det bästa ràdet att först bestámma sig för vilken typ av kánga man vill ha, och sedan gà och prova befintliga modeller inom denna kategori. Oftast är den som kánns bást ocksà det básta valet i lángden, i varje fall vad gáller komfort.

Mvh / Mats
 
Bättre med höga än låga

Vilket märke någon bör väjla är tämligen poänglöst att råda om. I sista hand blir det en fråga om var och ens tycke och smak.

Däremot tycker jag det finns en poäng att rekommendera höga kängor framför låga, i varje fall om man tänker använda dem i svenska fjäll. Och kanske framför allt om man går utanför de markerade lederna. Skälet är att när det har regnat ihållande - vilket det ofta gör i svenska fjäll - brukar man sjunka ned i dyn precis så mycket att vatten sipprar in över skaftet på låga kängor. Damasker kan hjälpa men bara i början. Efter ett tag har man ändå vatten i skorna. Med höga kängor går man nästan alltid torrskodd. Ytterst sällan sjunker man ned så mycket dyn.

/Nisse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
tomhylsan Stegjärn till Meindl? Fjällvandring 5
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
fnöskticko Meindl skosnören original Fjällvandring 25
monstergeddan Byte av greppsulan på Meindl Island Pro Fjällvandring 24
Lina_Nilsson Meindl Makalu Fjällvandring 5
Coolsson Meindl Army Pro - Täta? Oh,ja! Fjällvandring 5
Martin Gidlund Meindl Perfekt! Fjällvandring 1
tor_selden Trånga Meindl-kängor Fjällvandring 6
hulken Meindl sparkar rumpa Fjällvandring 4
Tovetjarn ALDRIG MER MEINDL/ROCKPORT! Fjällvandring 39
roos207 Meindl på nätet? Fjällvandring 3
heino kängor ,meindl Fjällvandring 0
XAdamX Meindl meindl...detta ständiga märke... Fjällvandring 13
Skötselråd för Meindl? Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.