Meindl eller lundhags?

Re: Re: Ang. Norge och Sverige

Raskesven; sa:
Hur många gånger fler ofodrade kängor säljs det i Norge relativt i Sverige? Om det är tre gånger så många som i Sverige så är norrmännen mer förtjusta i ofodrade kängor än med GT-foder, än vad svenskarna är. Ditt underlag kanske bara visar att norrmännen ägnar sig mer åt aktiviteter som kräver kängor än vad svenskarna gör. Det behövs alltså mer underlag för den statistikintresserade för att kunna dra din slutsats. Man får vara lite försiktig med statistik;)

Visst förekommer det ofodrade kängor i Norge (Lundhags) men precis som på kontinenten mest för jakt och fiske bruk. För friluftsliv dominerar hel klart fodrade kängor. Och det finns som sagt ett betydligt större utbud i Norge. Man undrar verkligen varför svenska butiker helt saknar intiativkraft att själva importera kängor? Prisskillnaderna på de kängor som finns är också absurda, Meindlkängor är ju 45% dyrare i Sverige än hela resten av EU och så mycket högre moms är det inte i Sverige. Så konkurenter till Meindl borde verkligen ha chans på den svenska marknaden.
 
Re: Figursydda kängor

kim1; sa:
Egentligen vore ju figursydda kängor det bästa.
Skor som sys upp efter fotens form.
Problemen är i så fall att lädret krymper när det varit blött, fötterna sväller vid lastning (ryggsäcks bärning).
Den ultimata kängan finns nog inte så man får nog räkna med vissa komplikationer.
Det gäller ju hitta den känga som ger minst komplikationer för just sina egna fötter.

Ingen känga kan ju passa alla.
MVH
KIM

Dom finns!
Problemet är att skomakarna vill ha betalt därefter.
Värre då att foten ändrar form efter belastningen.

/BAX
 
meindl håller inte!

har aldrig ägt några meindl själv, men enligt min instruktör i överlevnad och kajak så håller de inte för tufft utomhusbruk!

/einar
 
Re: meindl håller inte!

naturvägledaren; sa:
har aldrig ägt några meindl själv, men enligt min instruktör i överlevnad och kajak så håller de inte för tufft utomhusbruk!

/einar

Amen, jag har en kompis som bytte 4 par på raken eftersom gummit lossnade från lädret längst fram i tåpartiet. Han gjorde inget annat än gick lite i skogen med dojjorna, inga extrema saker alls. Men sköna tofflor är dom...

J
 
jörn-kängan!

testa att höra med jörnkängan oxå! äxtremt välgjorda kängor till vettiga priser- cellgummi = torra fötter! älskar mina lundhags scout men ska nog ändå testa jörns sommarkänga nästa gång!

/einar
 
svar till migael

Migael skrev:

"Testade ett par Fjell idag och jag gillade dom, har dock inte testat några professional ännu.
Kanske är det värt 500:- extra för dom?"

Det är garanterat värt pengarna.
det är en mycket bättre känga på flera sätt

bättre cellgummi- kraftigare
foam i skaftet- gör skon stabilare.
bättre sula kraftigare!
 
GARMONT är svaret!

Nu har jag äntligen hittat en ny mjuk sko. Full nubuk och gore-tex håller mig torr. Garmont Syncro III GTX WMN kommer att ge många fina mil i sommar.

Go tur!
 
håller inte???

har haft mina meindel i 6år funkar fortfarande klockrent änvänt dom både civilt & militärt. använt dom nästan dagligdags både extremt och lungt är fortfarande vattentäta och sitter som dom vore nya
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
tomhylsan Stegjärn till Meindl? Fjällvandring 5
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
fnöskticko Meindl skosnören original Fjällvandring 25
monstergeddan Byte av greppsulan på Meindl Island Pro Fjällvandring 24
Lina_Nilsson Meindl Makalu Fjällvandring 5
Coolsson Meindl Army Pro - Täta? Oh,ja! Fjällvandring 5
Martin Gidlund Meindl Perfekt! Fjällvandring 1
tor_selden Trånga Meindl-kängor Fjällvandring 6
hulken Meindl sparkar rumpa Fjällvandring 4
Tovetjarn ALDRIG MER MEINDL/ROCKPORT! Fjällvandring 39
roos207 Meindl på nätet? Fjällvandring 3
heino kängor ,meindl Fjällvandring 0
XAdamX Meindl meindl...detta ständiga märke... Fjällvandring 13
Skötselråd för Meindl? Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.