Meindl skosnören original

Hej! Undrar om nån haft samma problem om jag. Dels har jag ett par Meindl Performance, dels ett par Meindl lågskor. Problemet är att knutarna ideligen går upp. Ungefär samma problem för båda, men värre på kängorna. Snörena är original, alltså de som följde med. Är snörena dåliga eller är det jag som knyter fel? Jag gör en "vanlig" knut och har inte haft detta problem med andra kängor/skor.
 
fnöskticko; sa:
Hej! Undrar om nån haft samma problem om jag. Dels har jag ett par Meindl Performance, dels ett par Meindl lågskor. Problemet är att knutarna ideligen går upp. Ungefär samma problem för båda, men värre på kängorna. Snörena är original, alltså de som följde med. Är snörena dåliga eller är det jag som knyter fel? Jag gör en "vanlig" knut och har inte haft detta problem med andra kängor/skor.

Inga ämnen är för stora eller för små för utsidans forum :)
 
Anledningen till att vissa skosnören gâr upp av sig sjálva är ej att de är dàliga, utan att de är för bra; âtmindstonde vad gäller.

1: slitstyrka

2: vattenavvisning

3: lâg friktion / lätta att knyta

Dock, vill man uppnà riktigt bra várden vad gáller ovan (vilket fór övrigt är en av mânga detaljer Gore kráver av sina licenstagare), sà fàr man att skosnöre som tyvárr har som bieffekt att det gâr upp ganska lätt.

Lösningen brukar vara ganska enkel, nämligen att knyta en dubbelknut.
 
Vaxade skosnören....

....har jag under senare år upptäckt vara en höjdare i många sammanhang! Speciellt där det krävs att man vill dra åt sina skosnören rejält och minimera risken för att knuten skall gå upp. Har funnit att de platta (ej runda) vaxade skosnören funkar bästa för mig. Vaxade platta skosnören används bl.a. till skridskor, inlines, kängor mm. och kan köpas i sportaffärer, välsorterade skomakare mm.

Mvh
J
[Ändrat av Jonas.O 2006-12-11 kl 10:01]
 
Slitstarka och stumma

skosnören har för mig högre prioitet än att en enkel rosettknut skall hålla.

Jag fördrar sedan något år tunna tampar av Dyneema med polyesterstrumpa som skosnören i kängor och Inlines. Det är irriterande att behöva byta skosnören efter bara någon säsong. Köpte nyligen sådana tampar på Bauhaus.

Thure
 
Malindo; sa:
3: lâg friktion / lätta att knyta

Det är ju tusan att man inte kan redigera sina fel.. men det gâr ju sà hár ocksà:

vad som enas med ovan 3. ár inte att de är lätta att knyta, utan att de genom sin runda form och làga friktion glider fint genom öljetterna, och dármed underláttar sjálva snörningen, vilket är trevligt särskilt nár det är kallt och man inte vill stà för lánge och mickla.


Ang. platta snören finns det vattenavisande och slitstarka varianter áven i detta utförande, med den fördelen att de som sagt inte gâr upp lika látt. Nackdelen ár dock att de inte glider lika fint genom öljetterna som de runda och alltsà inte underláttar sjálva snörningen.

Man fàr alltsà, som sà ofta i livet, och inte minst i outdoor-idemet, prioritera.
[Ändrat av Malindo 2006-12-11 kl 10:22]
 
Malindo; sa:
............Nackdelen ár dock att de inte glider lika fint genom öljetterna som de runda och alltsà inte underláttar sjálva snörningen..............

Exakt, och beroende på vad man vill uppnå tycker jag inte att detta alltid är en nackdel. Vad jag funnit med de platta vaxade är att man kan dra åt hårt och sen byta grepp för att kunna dra åt ytterligare utan att tappa allt vad som redan dragits åt så att säga...den högre friktionen tillsammans med vaxningen (?) antar jag bidrar till det. En enkel käringknut förmår oxå hålla kvar spänningen i snörningen på ett bra sätt tills hela knuten "säkrats".

Att det sen kan vara lite mer tidsödande när man skall ha upp knuten igen är en annan sak...:) Kompromiss som du säger.

Små detaljer men ack så viktiga ibland...
J
 
Mânga modärna kängor har en slags broms halvvágs upp (innan skaftet) för att lâsa det slitstarka, runda, vattenavisande och láttglidande skosnóret i önskad position för att snörningen över foten inte ska "glida tillbaka".

consejos3_2.jpg


consejos3_1.jpg




Som sagt, smà detaljer uttänkta av godhjártade produktutvecklare för att göra livet enklare fór dagens frilufts-utövare.. som sedan har mage att klaga pà att knuten gàr upp!!

;-)
[Ändrat av Malindo 2006-12-11 kl 10:52]
 
Malindo; sa:
Mânga modärna kängor har en slags broms halvvágs upp (innan skaftet) för att làsa skosnóret i önskad position för att snörningen över foten inte ska "glida tillbaka".

consejos3_2.jpg


consejos3_1.jpg




Som sagt, smà detaljer uttänkta av godhjártade produktutvecklare för att göra livet enklare fór dagens frilufts-utövare.. som sedan har mage att klaga pà att knuten gàr upp!!

;-)

Alla utvecklare lider under detta ok käre Malindo, finesser och komfort uppskattas aldrig till fullo, men genom felaktigt handhavande kan alltid brukarna skriva kilovis med felfunktionsrapporter....Det är en del av mödan....

Go tur

PS jo jag kör med dubbelknut när jag har snörat från båda sidorna. Blixtlåskängorna har enkelsnörning och i det militära var det halvsnörning, när det inte var gummistövlar som så att säga löser det problemet själva....
;-)
 
Malindo; sa:
Mânga modärna kängor har en slags broms halvvágs upp (innan skaftet) för att làsa skosnóret i önskad position för att snörningen över foten inte ska "glida tillbaka".

consejos3_2.jpg


consejos3_1.jpg




Som sagt, smà detaljer uttänkta av godhjártade produktutvecklare för att göra livet enklare fór dagens frilufts-utövare.. som sedan har mage att klaga pà att knuten gàr upp!!

Kul du tar upp dessa för jag har funderat på den funktionen om den verkligen är så "käck"? När jag drar åt skor/pjäxor etc. som ska sitta på "ordentligt" vill jag inte att det ska ske genom att snöra åt tokhårt runt fotblade, vilket (iallafall hos mig) ofta leder till en "köttklumpskänsla" i fotbladet efter en (kort) stund.

Jag föredrar istället att bakre delen av foten med hälbenet hålls kvar i skons hälficka och misstänker att dessa skosnörebromsar ibland t.o.m kan motverka detta eller iallafall inte nämnvärt hjälpa till med ett bra hälgrepp?!

Nån som har en uppfattning om detta trådkapande inlägg :)
J
 
Snörbromsarna har enbart till uppgift att làsa snöret, inte att genom tokhârt snörande/làsande hàlla fast hälen. I en bra designad sko ska hálgreppet finnas dár utan att man behöver dra àt som en tok.

Dessa bromsar har ju till yttermeravisso även fördelen att man kan làta bli att bromsa om man inte vill. Min erfarenhet är att de flesta inte anvánder dessa bromsar pà det att de inte vet att de ár just bromsar, utan anvánder som vore vanliga bond-öljetter..
[Ändrat av Malindo 2006-12-11 kl 11:37]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.