Meindl skosnören original

Skoknytarskolan

har mycket att lära ut. Om man tycker att fotbladet och tåregionen trycks ihop för mycket så kan man helt enkelt avstå från att trä skobanden i de hålen/ öljetterna som sitter längst fram eller hoppa över ett par på vägen upp.

Ett annat område som kan ta stryk av för mycket eller för hård snörning är nedre delen av skaften där de senor som går från underbenets fram och lateralsida ned mot fotryggen och tårna lyfts framåt när man böjer upp fotryggen.

Ett bra sätt att undvika problem här är att göra en mellanknut (dubbel överhandsknop) där fotblad övergår i underben samt snurra 90 grader dvs före höger skoband till vänster öljett och tvärtom och sedan snöra lösare högre upp och gärna avstå från att snöra översta paret eller två översta paren öljetter.

Till sist ett knep för att undvika att slutknuten går upp. Snör förbi ett par öljetter på vägen upp och låt snörena vända på toppen av kängan och sedan återgå ned till det öljettpar som du hoppade över och knyt över/under dessa öljetter. Fördelen är att knuten inte lika mycket masseras av böjsenornas (böjer foten/fotryggen uppåt) aktivitet under gång varför det är betydligt mindre risk att knuten går upp. Det kan också vara behagligt att snörningen avslutas som ett U upptill och inte som ett hårt streck. U:t lämnar mera plats åt senorna att röra sig framåt och man kan böja mer (uppåt) i fotleden.

Thure
 
Re: Skoknytarskolan

thureb; sa:
Ett annat område som kan ta stryk av för mycket eller för hård snörning är nedre delen av skaften där de senor som går från underbenets fram och lateralsida ned mot fotryggen och tårna lyfts framåt när man böjer upp fotryggen.
Thure

Japp, har jag fått erfara, vilket resulterat i ytterligare en missprydande knöl på ovan nämnda sena. Smärtar iofs inte ännu men vet andra som fått problem. Har "löst" det bl.a med delade skosnören där de tre översta öljettparen snöras "baklänges" så att knuten sitter tre öljettpar nedanför själva skons kant....om ni fattar :)

Har även mixtrat med att förstärka skons tunga med formbar termoplast på strategiska ställen för att fördela snörenas tryck över större yta, vilket funkar bra.

J
 
Jonas.O; sa:
jag har funderat på den funktionen om den verkligen är så "käck"? När jag drar åt skor/pjäxor etc. som ska sitta på "ordentligt" vill jag inte att det ska ske genom att snöra åt tokhårt runt fotblade, vilket (iallafall hos mig) ofta leder till en "köttklumpskänsla" i fotbladet efter en (kort) stund.

Det snajsiga med en snörbroms är väl också att man kan ha olika spänning ovanför och under bromsen? Alltså kan man dra åt skaftet asahårt och foten lösare. Eller tvärtom.

Men egentligen vill du kanske ha bromsen ett par snäpp ner?
 
Nordesjö; sa:
Jonas.O; sa:
jag har funderat på den funktionen om den verkligen är så "käck"? När jag drar åt skor/pjäxor etc. som ska sitta på "ordentligt" vill jag inte att det ska ske genom att snöra åt tokhårt runt fotblade, vilket (iallafall hos mig) ofta leder till en "köttklumpskänsla" i fotbladet efter en (kort) stund.

Det snajsiga med en snörbroms är väl också att man kan ha olika spänning ovanför och under bromsen? Alltså kan man dra åt skaftet asahårt och foten lösare. Eller tvärtom.

Men egentligen vill du kanske ha bromsen ett par snäpp ner?

Det är nog bättre uttryckt som du säger. I vissa lägen skulle jag uppskatta "bromsen" en eller ett par snäpp lägre.

J
 
Vaxade Meindl snören

Meindl har skosnören som är platta fast ihåliga. Det ger det bästa av två världar.

Mina har jag vaxat med vanlig skovax.... Nu är snörena inne på sin 10 säsong. Håller nog ett tag till.
 
Ett litet tips. Om man vill fixa en billig och utmärkt fungerande skostopper (midjestopper osv) så kan man tillverka den själv i antingen 3 mm flagglina eller 4 mm Paracord.

Lägg helt enkelt skosnören i ett X och knyt en Hang-Mans-Noose runt om. 5 varv är optimalt. Bränn ändorna så att den inte kan gå upp.

~Paul~

PS Tyvärr så äger jag ingen digicam, således: Ingen bild :(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.