Meindl skosnören original

Re: Skoknytarskolan

thureb; sa:
Ett annat område som kan ta stryk av för mycket eller för hård snörning är nedre delen av skaften där de senor som går från underbenets fram och lateralsida ned mot fotryggen och tårna lyfts framåt när man böjer upp fotryggen.
Detta var det värsta med fjolårets vandring. Som tur var bara på en fot.
Ett bra sätt att undvika problem här är att göra en mellanknut (dubbel överhandsknop) där fotblad övergår i underben samt snurra 90 grader dvs före höger skoband till vänster öljett och tvärtom och sedan snöra lösare högre upp och gärna avstå från att snöra översta paret eller två översta paren öljetter.
Jag har aldrig stött på detta tidigare men experimenterade mig fram till att en mellanknut delvis löste problemet då jag kunde ha skaftet lösare snörat än normalt. Jag hoppade också över ett hålpar i vecket. Snörar aldrig de översta hålparen heller.

Det jag inte hängde med på här var när du kom till delen med att snurra.. har du lust att förklara den delen lite utförligare så man har koll på det om man skulle få samma känningar flera gånger?

I mitt fall blev svällde senan upp just där och smärtade enormt. Inte pga för hårt snörat tror jag, utan snarare på hur vecket i kängan (mellan skaft-del och sko-del) var och arbetade. Jag fick skära ut och tejpa fast några skumgummiringar i höjd för att avlasta nötningen. Det gjorde att jag obehindrat kunde fortsätta. När de inte var på plats var det dock lika besvärligt igen.

En sjukgymnast rekommenderade stretching men det har jag inte orkat..
 
Re: Skoknytarskolan

thureb; sa:
Ett annat område som kan ta stryk av för mycket eller för hård snörning är nedre delen av skaften där de senor som går från underbenets fram och lateralsida ned mot fotryggen och tårna lyfts framåt när man böjer upp fotryggen.

Thure

Jag har missat denna diskussion för jag läser normalt aldrig det under Fjällvandring

Jag fick för sådär 10 år sedan ont i senorna på ovansidan/framsidan av foten då jag åkte skridskor. Först på bytte jag vajerbindningen mot en ”klick in” sedan klistrade jag fast 2 gummilister på vardera sidan om mitten på plösen, så att inte plösen klämde mot senorna.

Det syns lite av gummilisterna på den vänstra pjäxan på denna bild.

pjaxor_gif4.gif
[/QUOTE]

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.