Meindl Army Pro - Täta? Oh,ja!

Hej! Jag köpte ett par Meindl Army Pro, för ett par år sedan. Mycket sköna att ha på sig. Men...jag blir lätt fuktig i skorna. Det verkar som om Gore-texen inte ventilerar ordentligt. Det känns som om jag har gummistövlar på mig. Nämnas kanske att jag inte har problem med fotsvett i vanliga fall. Mina M90 och mina Amerikanska kängor fungerar bättre. Utom i gångkomfort.
Jag använder kronans nya stålgrå sockar eller tunna yllesockar, fettar in med Meindls gröna burk samt tvättar inredningen med ljummet vatten ibland.
Är det fel på kängorna eller ska de vara så täta? Detta gäller oavsett väderlek.
 
Prova byt sockar

Hej

Min erfarenhet av "stålgrå" är att dom inte släpper ut en droppe fukt (läs fotsvett). Det är så jag minns det från lumopen i alla fall. SÅ mitt tips är att prova byta till andra sockar. Vet att det skall finnas en socka som sägs vara speciellt anpassad för kängor med GT-membran. Men tyvärr kommer jag inte på vad dom heter just nu. Det var min hypotes. Får se vad andra tror..

MVH Daniel
 
grattis!

du ska vara glad att du har ett pat täta meindl! mina läcker som såll...
men skämt åsido, goretex i skor har ju varit lite omtalat. det ÄR väldigt tätt när det väl är tätt, och då blir du fuktig inuti skon.
kör med en ullstrumpa i så håller du dej varm ändå, och acceptera fakta:
gtx är för tätt!!!
/johan
 
Re: Prova byt sockar

7309; sa:
Hej

Min erfarenhet av "stålgrå" är att dom inte släpper ut en droppe fukt (läs fotsvett). Det är så jag minns det från lumopen i alla fall. SÅ mitt tips är att prova byta till andra sockar. Vet att det skall finnas en socka som sägs vara speciellt anpassad för kängor med GT-membran. Men tyvärr kommer jag inte på vad dom heter just nu. Det var min hypotes. Får se vad andra tror..

MVH Daniel

Ingen kedja är som bekannt starkare än sin svagaste länk. Har man t.ex fel slags strumpor sà är resten (Gore-Tex eller inte Gore-Tex, t.ex) inte längre den avgörande faktorn för en OK innerkomfort inne i skon.

Om man vill ha torra fötter under sin vandring bör alltsâ även använda strumpor i nâgot material som snabbt absorberar fotsvetten, och lika snabbt släpper ut den. Det är ju ett välkänt faktum när man väljer tekniska underkläder, och borde ocksâ vara det när det gäller strumpor.

Det är ocksâ viktigt att sockan är tjock nog, dvs. har kapacitet att absorbera sâ pass mycket svett att foten förblir torr under den ibland lângsamma transpirationen ut ur kängan. Här kan det faktiskt kännas som om man vore blöt om foten, men tar man av sig sockan sâ visar det sig oftast att själva foten faktiskt är torr medan socka och foder är fuktiga.

Det vanligaste materialet med dessa egenskaper är vál förmodligen Coolmax, men det finns även andra.

Samtliga tillverkare av tekniska socker till vandring, skidâkning etc. anvánder sig av dessa material, precis som tillverkarna av tekniska underkläder.

Mvh /Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.